Lite Kattfrågor

Ozen

Trådstartare
  1. Hur ska kattens mage kännas om den är dräktig?
  2. Hur ofta ska man avmaska en katt? (Stallkatter)
  3. När blir hankatter könsmogna?
  4. Hur ofta ska man vaccinera sina katter? vet inte om de är vaccinerade nån gång. Vi fick me dem på köpet av dem som bodde här innan vi flyttade hit!
  5. Ska de få något extra (tex. vitaminer) bara för att de bor i stallet? :smirk:

Tack i förhand:bow:

Sv: Lite Kattfrågor

1. Det bästa tecknet på att en katt är dräktig är att tuttarna är svullna och röda. Det blir dom vid ungefär 3 veckors dräktighet.

2. Jag avmaskar mina vid symptom, det går inte att förebygga mask. Min utekatt avmaskades 1-2 ggr/år. Att avmaska för ofta gör att maskarna riskerar bli resistenta mot medlet och då funkar det inte.

3. Hankatter kan bli könsmogna tidigt. Man räknar väl generellt runt 6 månaders ålder, men tidigare och senare är absolut möjligt. Man rekomenderar kastrering av både hona och hane vid drygt 6 månaders ålder för att undvika dräktighet/parning så bra som möjligt.

4. Man vaccinerar mot 2 saker, kattsnuva och kattpest. Kattsnuvevaccinet räcker i ca 1 år, medan kattpestvaccinet räcker i uppåt 3 år. Detta med längden på pestvaccinet är ganska nytt och många veterinärer har inte tagit åt sig av den nya forskningen än och rekomenderar vaccinering varje år. Vilket man kan göra, vet inte om man fått fram några direkta biverkningar av just det förutom att det är onödigt. Är katterna över 6 månader sägs det räcka med 1 grundspruta, är dom yngre så krävs 2 sprutor med 3 veckors mellanrum. Detta är också lite olika bland olika veterinärer och vad man använder för sorts vaccin.

5. Även stallkatter förtjänar en bra och väl sammansatt kost. Man ska inte förlita sig på att den klarar sig helt på byten. Så torrfoder eller blötmat dagligen behöver dom.

tack så mycket! jätte bra svar! glömde säga att de får torrfoder+blötfoder varje dag ;)

Följdfråga: Hur lång tid tar det innan man märker på magen att de är dräktiga?

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Liten
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama