Jöss, jag upphör aldrig att förvånas...
Är ägaren verkligen så trevlig, när h*n försöker lura dig?
Jag vet att det svider, men frågan är kanske om du inte skall säga tack, men nej tack...
Jag skall ge dig ett par argument för det, ta inte illa upp nu, jag vet hur man fäster sig!
Om jag förstår saken rätt, föder du upp katter själv?
Det finns många seriösa uppfödare, som letar med ljus och lykta efter dito fodervärdar, med skrivet avtal. Då får du en hund, troligen en valp, fullt frisk och får "lära dig hundköret", då uppfödaren säkerligen vill att hunden meriteras = du lär dig rasen.
En hund med fodervärdavtal kostar dig 0:- i köpesumma. Är det en bra tik, kan du ta en egen kull på henne så småningom. (en gång uppfödare, alltid uppfödare
)
En treåring förstår, om man talar till det. Många gånger. Klart h*n blir lika besviken som du, men h*n kommer att förstå.
Du kommer inte känna dig lurad, om du tackar nej.
Vem skulle inte vilja ha en fodervärd som dig? Som tar så väl hand om djur!
Klart ägaren kommer bli sur! Men det är inte ditt problem. Jag förstår inte varför priset skall skilja så förfärligt mellan hund och katt i det avseendet? Visst, katterna äter kanske inte lika mycket, men det brukar de som regel ta igen på sanden!
Där har du själv hur många argument som helst...
Nu känner jag ju inte till bakgrunden till att ägaren satte ut hunden på foder, men det låter ju inte som en "hundvan" person. Alltså en person som känner till hur "praxis" är i hundvärlden. Och har hunden allergi, ja, vem vet var det slutar.
Var ärlig mot dig själv. Om du skulle köpa en ny katt, och ser ned i lådan... Skulle du då välja den som var defekt och betala fullpris? Skulle du köpa den alls? Den defekten skall du leva med i 10-15 år.
En hund som inte är frisk, som är ett år och man inte präglat själv som i själva verket är en omplacering.
Nja, hon skall vara glad om hon får 1500:-
Hur trevlig hunden än är.
Jämför gärna med att köpa en islänning med eksem, till överpris...
Jaja, jag skall ge mig nu..
Lycka till nu, hur du än gör!
mvh