Lite "hjälp" önskas, hur ska jag välja??

Nikki o Fabian

Trådstartare
Kan börja med att säga att jag vet att måtten för en storhästbox är 3x3 meter.

Just nu bor ju Fabian i Båstad i ett stall, men jag överväger att flytta honom, om jag flyttar honom så blir allt bättre förutom att han får en sämre box.
Eller jag vet inte riktigt vad för box han får till hösten i det stall han står i nu om jag har kvar honom där, men får han den som stallägaren är inne på så är måttet 2,55 på det smalaste hållet och ev lite längre åt det andra hållet. En box jag tycker är för liten egentligen samt att han inte kan ta ut huvudet över dörren.

Den box jag vill ta honom till i det nya stallet är ca 2,10 på den smalaste delen o typ 3,5 meter på andra hållet. Han kan ta ut huvudet över boxdörren och han kan ligga ner på "rätt ledd".
Han tar 155-165 i täcken.

Nu till frågan: är det elakt att ställa in honom i den boxen eller överlever han?

Han ska inte bo där så länge, men det är ju några månader.

Varför jag vill flytta honom är för att jag får cykelavstånd till stallet, vilket innebär att jag kommer hinna med att motionera honom bättre samt att det finns bättre träningsmöjligheter, sen kommer han bort från alla dessa backar som finns där han står nu(hallandsåsen), han har ju lite svaga framben som vissa av er kanske vet. Sen är det nya stallet lugnt(endast 3 hästar med honom, han o två shettisar), han får lång utevistelse 6:15 till ca 19 på kvällarna.

Sv: Lite "hjälp" önskas, hur ska jag välja??

Jag tror faktiskt inte att det är några problem med att flytta han till den andra boxen :) Är han inte nån jättestor (vilket jag inte vet?) häst så gör det inget att den är lite liten ;P Men eftersom han har 155- 165 i täcken så antar jag att han inte är så jättestor. Eftersom han går ute så pass länge, kan ligga ner åt "rätt" håll och kan ha huvudet utanför boxen tror jag inte att det är nån fara :)

Jag tror faktiskt inte att det är några problem med att flytta han till den andra boxen :) Är han inte nån jättestor (vilket jag inte vet?) häst så gör det inget att den är lite liten ;P Men eftersom han har 155- 165 i täcken så antar jag att han inte är så jättestor. Eftersom han går ute så pass länge, kan ligga ner åt "rätt" håll och kan ha huvudet utanför boxen tror jag inte att det är nån fara :)

En häst som drar 155-165 i täcken är jättestor, i alla fall i min värld. :eek:

TS: Det är nog ingen fara att flytta honom. Han mår nog bra av att kunna få mer motion istället! :)

Kan börja med att säga att jag vet att måtten för en storhästbox är 3x3 meter.

Just nu bor ju Fabian i Båstad i ett stall, men jag överväger att flytta honom, om jag flyttar honom så blir allt bättre förutom att han får en sämre box.
Eller jag vet inte riktigt vad för box han får till hösten i det stall han står i nu om jag har kvar honom där, men får han den som stallägaren är inne på så är måttet 2,55 på det smalaste hållet och ev lite längre åt det andra hållet. En box jag tycker är för liten egentligen samt att han inte kan ta ut huvudet över dörren.

Den box jag vill ta honom till i det nya stallet är ca 2,10 på den smalaste delen o typ 3,5 meter på andra hållet. Han kan ta ut huvudet över boxdörren och han kan ligga ner på "rätt ledd".

Nu till frågan: är det elakt att ställa in honom i den boxen eller överlever han?

Han ska inte bo där så länge, men det är ju några månader.

Varför jag vill flytta honom är för att jag får cykelavstånd till stallet, vilket innebär att jag kommer hinna med att motionera honom bättre samt att det finns bättre träningsmöjligheter, sen kommer han bort från alla dessa backar som finns där han står nu(hallandsåsen), han har ju lite svaga framben som vissa av er kanske vet. Sen är det nya stallet lugnt(endast 3 hästar med honom, han o två shettisar), han får lång utevistelse 6:15 till ca 19 på kvällarna.

tkr det låter perfa att flytta han :) bättre träning, lungnare och allt det låter ju super :banana:

men det är inte jättestort men det är väl samtidigt inte jättelitet ;P ursäkta!

men det är inte jättestort men det är väl samtidigt inte jättelitet ;P ursäkta!

Jag har aldrig sett täcken som är större än 165,o dem ser jag mkt sällan. Så jag undrar hur stora hästarna egentligen ska vara då?

Min häst är 177 i manken o drar 155 täcken... Tycker han är rätt stor?:angel:

En häst som drar 155-165 i täcken är jättestor, i alla fall i min värld. :eek:

TS: Det är nog ingen fara att flytta honom. Han mår nog bra av att kunna få mer motion istället! :)

ja för mig med!:eek:

tror inte det blir nå problem att flytta honnom:)

Tack för allas svar. Han får nog flytta, det blir bäst så.

Ang strl i täcken så är ju 165 den största strl en häst kan ha, så visst är det stort.

Så synd att du inte vill ha honom på åsen.
För annars kunde han ju bott hos mig och mina 2,5 kallblodstravare och 0,5 fjordhäst :p

Immer

Du har ju rätt stor häst och han behöver en betydligt större box än det som kan erbjudas.

Dessutom är ovanstående mått INTE lagliga enligt djurskyddslagen. Den kortaste sidan i en hästbox får inte vara under 2,5 meter om det är en box till en stor häst.

/Lizzie

Du har ju rätt stor häst och han behöver en betydligt större box än det som kan erbjudas.

Dessutom är ovanstående mått INTE lagliga enligt djurskyddslagen. Den kortaste sidan i en hästbox får inte vara under 2,5 meter om det är en box till en stor häst.

/Lizzie

Jag bara väntade mej ett sånt här svar. Som jag sa, jag vet att det är fel mått på den box han kommer bo i, men frågan är om han lider?

Vi bor i Simontorp, ca 4 km norr om Margretetorp.
Kom och hälsa på oss! :idea:

Immer

Jag tror inte att han lider av en sån box , bara han utan problem kan vända sig , ligga ner och allt det där ;) Tror inte han märker om det är 40 cm hit eller dit :P

Jag bara väntade mej ett sånt här svar. Som jag sa, jag vet att det är fel mått på den box han kommer bo i, men frågan är om han lider?

Det är bara du som kan avgöra om han lider eller inte. Alltså, jag menar att du känner hästen bäst och det är ju du som kommer se hur han reagerar i boxen.

Jag vet att om det gällde min egen häst så skulle jag inte kunna ha henne i dylik box, ens för en kort period. Hon skulle få spel och känna sig hemskt instängd. Hennes box är 3,6 x 2.6 och när hon står utmed den kortaste sidan så är det precis att hon får plats. Kan tyvärr inte ha större box pga att det inte får plats. Min pålla är "normalstor", 1,64 och drar 145 i täckesstorlek.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka