Lite hjälp! Hundras

Diabetikern

Trådstartare
Min fars sambo är nu hundsugen igen. Hon har gått ner i tid opå sitt jobb och bor på landet så de känner att det är läge på en hund igen. Min far och sambo är ena vä'ldigt hurtiga friluftsmänniskor ute går många mil och cyklar gärna långt och länge. hade med siog sin hund på cykelsemester för många år sedan. (liten kärra så hunden kunde åka när den blev trött :D)
Hon är även intresserad utav at köra lite agility. Hunden de hade innan tyckte bara det var kul ibland. Det var en bearded Collie.
de vill inte ha en för liten hund. Inte någon jakthund då de vill kunna ha den lös och de klänner att en jakthund blir lite för mkt job på den biten.
vad tycker ni skulle passa dem? vad har ni för ras att rekommendera?
tack för all hjälp.
Mvh diabetikern

Sv: Lite hjälp! Hundras

Border collie...hundvärldens svar på männskans genier!!!

Smarta, lättuppfostrade,kloooka,följsamma,låg jaktinstinkt,mkt roliga att träna med mm

...men de ska valla så har man inga får ska man titta efter en annan ras.

Diabetikern: vill ni träna med er hund eller är det gärngympa + promenader som gäller? hur mycket tid vill ni lägga på pälsvård?

Flatcoated Retriever? Golden Retriever? Engelsk Springer Spaniel? Welsh springer spaniel?

Hon ville ha tips på raser med mycket låg jaktinstinkt hellst ingen alls.

aurora skrev:
Hon ville ha tips på raser med mycket låg jaktinstinkt hellst ingen alls.

Retrivern är avlad att jobba efter skott. Om de drar på vilt blir det varken mycket skjutet eller hämat. Naturligtvis är alltså retrivern avlad för att vara lätt att träna för att låta bli att gå efter vilt.

Spanieln är avlad för att jobba under bössans räckvidd, så den ska hålla sig inom en radie på 20-30 meter och definitivt inte förfölja vilt.

En ras till jag skulle vilja föreslå trådskaparen är dalmatiner. Trevliga hundar med mycket energi.

Mvh,
Duvan

Hunden kommer både få kropp och hjärngympa.

mkt pälsvård eller lite pälsvård har ingen direkt betydelse.

Border Collie kräver alldelse för mkt hjärngympa för att passa far & hans sambo.
Springer spaniel finns i funderingarna :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi ska förmodligen skaffa ny hund och hur mycket det än bär mig emot så måste vi välja något annat än airedaleterrier. Kraven är...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 366
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 697
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Okej, jag inser att det är två rätt så olika raser. Dock, så är båda rätt passande för mina framtidsplaner och önskemål jag har på en...
2
Svar
35
· Visningar
5 737
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama