Lite funteringar runt att ta föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SanchoPancho
  • Startdatum Startdatum
S

SanchoPancho

Mitt sto börjar nu bli lite till åren, snart 15 bast närmare bestämt. Hon har en lång tävlingskarriär bakom sig. Nu funderar vi vad vi skall göra med henne. Målet är nu att hitta en ersättare vilket är nödvändigt till min ridutbildning.

Vi har ingen gård vilket gör det omöjligt att ha stående hästar. Vi är väldigt sugna på att ta föl efter vår prinsessa. Vi är dock medvetna om vilka stora kostnader det innebär med betäckning, uppehälle. Men eftersom vi inte är särskillt erfarna i avelsbranchen så är det alltid bra med lite tips. Långa uppläxande lektioner om hur det minnsan är är inte välkomna.

Stoet i fråga är lugnet själv. Starter upp till 150, placeringar i 145. Inga tidigare föl vilket kanske komplicerar det hela. Stammen är Stanford-Elfenspuk-Prince Fair. (Lite Algotsson-stam :P) Hon är dock inte särskillt lik sin far. Hon har en enorm hoppkapacitet, hyfsade gångarter dock är hon lite för tittig, feg och markskygg. Högställd, ädel, ca 170, långlinjerad. Stort bogparti, ganska svårt att trampa under sig, samling.

Vad vi söker är en hopp/allroundhingst. Gärna ett föl med gång. Eftersom stoet temperament har brister så får det väl vara en med väldigt gott temperament. Dyrare hingst gör inget men det kanske är dumt att satsa på en jättedyr första gången när det är väldigt osäkert om det tar sig. Hur länge kan man rida efter betäckning?

Vi har en mycket avelskunnig bekant som är villig att ha henne uppstallad under fölning med bete med andra föl. Men sedan så innebär ju det att man måste ha två boxplatser och även någon som hanterat fölet. Vad finns det för alternativ?

Som sagt är vi lite gröna men villiga att lära :) Tips på hingst och allt annat är välkommet.

Sv: Lite funteringar runt att ta föl

Jag hade nog testat Landor S - en välstammad hopphingst som förvärvt sig mkt väl i aveln och har dessutom en mkt solid mödernelinje. Vi har haft några avkommor efter denne hingst och alla är hur trevliga som helst i temperamentet - dock är det bara en av dom som ännu uppnåt ridbar ålder men han är jättefin temperamentsmässigt han och väldigt ridbar.

Du frågar efter alternativ - Här är några:
1 Byt stoet mot en unghäst eller del i en unghäst, som du kan rida och ha som tävlingshäst. Samarbete mellan avel och sport är aldrig fel, det för aveln framåt och du gör rätt i att låta ett sto som tävlat högre klasser gå in i sporten.
2 Sälj stoet och be att få köpa den ev. avkomman. Det finns alltid en risk att hon inte tar sig, men det brukar gå att lösa genom att du får betalt för stoet efter att hon är konstaterat dräktig.
3 Behåll stoet själv med de risker det medför att hålla på med avel. Men du får även chansen att vara med om något fantastiskt när du ser ditt gamla sto förvandlas från " tävlingsindivid" till en öm och omsorgsfull och mycket stolt moder ! Det kan det också vara värt.

Lycka till hur du än gör och vårda ditt sto ömt !

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Cortus är åxå en hopphingst som ger mkt ridbara avkommor med väldigt trevligt temperament, god hoppförmåga, och trevliga gångarter!

Kan så vara men jag skulle nog fundera både en och två gånger då hingsten fortfarande inte visats fram för avelsnämden för bedömning om han har opererats för OCD eller ej. :cool:

Hälsningar Helen

clownen skrev:
Kan så vara men jag skulle nog fundera både en och två gånger då hingsten fortfarande inte visats fram för avelsnämden för bedömning om han har opererats för OCD eller ej. :cool:

Hälsningar Helen

Det är INTE Cortus det gäller i det omtalade fallet utan Fortus, en son till Cortus. :)

Till trådskaparen: Om du är ute efter både gång och hopp så kan jag varmt rekommendera Nobel eller Bourbon, bägge dubbeltalanger med mkt bra mentalitet. Eller Cortus som det skrivits om här, också en mkt trevlig hingst.

Förslaget om att samarbeta med en uppfödare är intressant. Skulle ev. även kunna ha en unghäst i utbildningen. Grejen är att jag gärna skulle vilja ha fölet. Vad skulle man kunna ha för vilkor i ett sådant byte?

Hingsten Orlando har kommit upp i ett förslag. Några åsikter om det?

:banana:

Du får komma hem till mig (för du är väl hemma nu?) o så kan du få rida på min totto hon är i sjunde månaden nu :P och är 18 blivande 19 bast fast hon har iof haft ett föl innan. Jag planerar att rida på henne ända in i det sista, fast hon rids iof inte mkt lite uteritter o så, du får inte tävla de fyra sista månaderna innan fölning och de fyra första månader efter fölning.

Nu vet jag inte hur pengavärdet är på ett sto som ditt, men om man jämför med travbranschen så är ett vanligt upplägg att man i princip skänker bort sitt tävlingsto mot att man får det första fölet.
Detta brukar gälla de ston som tävlat framgångsrikt, utan att tillhöra eliten.
Säljaren betalar givetvis fölavgifter och eventuell veterinärvård, medan köparen får stå för foder, skötsel, och transporter till och från seminstationer. Vanligast är också att avkomman levereras som 1½-åring.
Det går ju att mixtra med en sån här deal hur som helst, men detta är det vanligaste på travare.
Då får man ta i åtanke att de går till avel tidigare, senast stom 10-11 åringar, vilket innebär att köparen hinner ta fler föl.
Det som höjer värdet på din häst är om köparen kan använda ditt sto som läromästare under tiden.
Som fölsto kan man inte räkna med att ditt sto hinner få fram mer än 3-4 föl, blir det fler är det bonus.

Avkommorna undan stoet äger ni gemensamt ! Avkomman ansvarar uppfödaren för tills den är 2,5 år omvårdnadsmässigt och kostnadsmässigt. Sedan åker avkomman till dig för inridning och utbildning och försäljning - då ansvarar du för avkomman omvårdnadsmässigt och ekonomiskt. När avkomman är såld så delar ni på pengarna 50/50. Man måste givetvis ha fullt förtroende för varandra, uppfödare och utbildare, var och en gör det den är bra på och man lägger sig inte i varandras arbete. :cool:

Det här är endast ett förslag som jag vet att några använder sig utav. Frågan är vad du kan ridmässigt och vilka klasser du har tävlat i. Som uppfödare så vill man ju att den som rider det man har födit upp verkligen kan rida och hantera unghästar så att det blir rätt från början. :p

Lättare att hjälpa till med hingstvalet om du sätter in en bild på ditt sto.

Hälsningar Helen

Liknande trådar

Avel till mitt sto. Jag har funderat lite fram och tillbaka men vet inte vilka utav hingstarna som är det "bästa" valet, så hoppas på lite...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 172
Senast: Pretty one
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 620
Senast: ameo
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 253
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18