Lite funderingar...tacksam för hjälp!!!!

Empalie

Trådstartare
Hej på er alla!
Nu har jag lite funderingar jag måste få hjälp med att reda ut!

Min pålle har varit friskförklarad från en envis hovledsinflammation i snart två och en halv vecka. Det har tagit ungefär fem månader att bli av med den, innan var han väldigt gallig (svampig) och ständigt varm. Nu är han helt normal i gen(håller stenkoll)
På återbesöket sa vet. att om jag kände en värme som kom tillbaka och höll i sig några dagar kunde vi ge honom en omgång med butta försäkerhets skull som kunde hålla tillbaka ett ev. återfall.

Men hela veckan efter återbesöket gick han på så himla fint och han busade även till att i hagen en gång men det verkade hålla. I början på andra veckan märkte jag (jag är för tillfället jättelöjlig och uppmärksam) att han inte gick på riktigt lika bra när jag promenerade honom, lite pyttelite stötigare i skritten (absolut inte halt, ingen galla ingen värme) Tillläggas skall att han dagen innan fastnade i staketet och brytit av en stolpe och rusat runt som sjutton.
Ringde iaf vet. direkt och hon tyckte vi skulle sätta in butta om jag kände mig osäker, det blev så. Så nu har han gått på butta i ca fyra dagar och skillnaden märktes första dagen efter början på behandling.

Jag pratde med vet. och hon tyckte att han skall vila (promenader) nu under buttan och ett tag efter, är han då fräsch skall jag börja skritta honom långa stunder på långa tyglar. För hon sa att när han är så pass busig och full med energi så att han hittar på MASSA hyss så är det bättre för han själv om jag brjar skritta så han får stimulansen. Hon sa att han kan lika väl ha sträckt sig när han busade (belv då lite stel) eftersom han har tappat mycket muskler och är allmänt klumpig. Hon anser att han behöver komma igång, både i huvudet och i kroppen, bli lite smidig och balaserad.

Jag blir bara osäker men tror ändå att ut och skritta skulle hjölpa mot hyssen, har tänkt att ägna mig åt skritt hela sommaren lång, dessutom har han blivit rätt rund och måste börja motioneras.....
Såklart är jag fundersam på om detta är rätt tänkt och skulle vilja få några råd från er kloka människor som står helt outside......SNÄLLA HJÄLP MIG!:bow: :bow: :bow: :bow: :confused: :confused:

Sv: Lite funderingar...tacksam för hjälp!!!!

Puttar upp.....huvudet går på hövarv avfunderingar vill gärna ha lite synpunkter!!!!

HALLÅ....60 visningar och ingen har kunnat e en liten vink?????

Jag tycker att du verkar vara inne på rätt spår! Du är uppmärksam, tittar efter tecken på förändringar i hästens rörelser. Bra, fortsätt med det så att du tidigt kan upptäcka om ngn förändring är på gång.

Jag tror personligen att skrittmotion, vid hand och uppsuttet, är jättebra sjukgymnastik för att bygga upp en häst som varit skadad (annars också). Och du verkar ju också vara beredd att ge hästen en lång uppbyggnadsperiod med bara skritt.

Du har ju också lagt upp hästens rehabilitering i samråd med din vet, så visst måste du vara rätt ute!

Sen tror jag att det under skrittfasen också är viktigt att hästen regelbundet behandlas av kiropraktiker, så att du bygger upp en jämn muskulatur. Vore han sned, och du bygger muskler runt en sned ram, kommer du ändå måsta justera och bygga om i ett senare skede. Den ursprungliga hältan KAN ju komma från att hästen snedbelastat sig, så i ditt läge skulle jag vara jättenoga med att ha regelbundna behandlingar av kiro inbokade.

Lycka till och jag håller tummarna för att hältan inte återkommer!

Mvh
Tua

Tack Tua!
Äntligen ett svar! Tack för tipsen, fler kommentarer och råd mottages gärna
:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 534
Senast: Ray
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 309
X
Hästvård Hej, behöver lite hjälp att spåna lite ang hälta. Har fått remiss till atg klinik och fått tid, väntar bara på att det ska bli rätt... 2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: xoxoxoxo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka