Lite funderingar kring tuppspatt..

C

cerrox

Vad jag har förstått så är tuppspatt enbart en rörelsestörning i hästens bakben?? Vad är symtomen egentligen? Är det att den rycker upp benet/benen? Kommer detta från hela benet eller kan man se det från ett speciellt ställe? Hur tydligt ser man detta? Är det olika från häst till häst? Har jag förstått rätt att hästen inte har ont av tuppspatten? Men kan den få andra problem av det, att den kanske då gå annorlunda med sitt tuppspatt och på så sett blir det påfrestningar på lederna eller andra delar av hästens kropp?

Sv: Lite funderingar kring tuppspatt..

Funderade på lite till..hur ställer man diagnosen tuppspatt? Är det enbart efter rörelsestörningen eller kan man tex. se något på röntgen, ultraljud eller annat??

Mitt fullblod har tuppspatt i höger bak. Det syns tydligt i skritten då han liksom drar benet hastigt upp. I trav och galopp syns det vanligen inte, men är han spänd och nervös så syns det även då.

Nu är denna hästen grundligt genomgången av veterinär pga hans tokspel i ridningen. (Detta beror troligen på en mild form av KS samt dåliga gener...) Tuppspatten är inget som syns på röntgen utan en nervskada eller vad man ska kalla det. Jag har fått det förklarat som att det kan jämföras med tics.

(Kan tillägga att på dressyrtävlingen i helgen blev hans gång väldigt ifrågasatt av domaren. Eftersom han var i luften och om vartannat var mycket spänd syntes det tydligt...)

Min förra häst hade tuppspatt på ena bakbenet. Syntes bara på böjt spår i höger varv. I vänster varv och på rakt spår syntes ingenting. Det syntes i trav men inte i skritt om jag minns rätt.

Jag utredde hästen på klinik, inga förändringar eller reaktioner någonstans. Veterinärens förklaring i mitt fall var att en sena i hasen var för kort. Detta skulle gå att operera ståendes med lokalbedövning men jag ansåg det inte motiverat då hästen uppenbarligen inte hade ont av detta och det var i så pass lindrig grad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 314
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 758
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 663
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka