Lite funderingar angående konvalecenten

M

moondance

Min ena häst är ju konvalecent på boxvila sedan 2 veckor tillbaka & ska fortsätta att ha boxvila ett tag framöver. Hästen mår förvånadsvärt ganska så bra av att bara stå i box. Men nu i morse upptäckte jag något jag inte sett innan, hästen vart jätte svullen, antagligen ödem(?) mellan frambenen & en bit bakåt på bröstkorgen/buken. Vad kan detta bero på??? Är det farligt??? Ska jag göra något åt det eller avvakta??? Hästen har även blivit väldigt gallig i bakbenen. Kan det bero på boxvilan??? Veterinären kommer på fredag. Men jag är så fundersam på vad det kan vara & vill gärna ha lite tips & idéer... :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite funderingar angående konvalecenten

*puttar ännu mer* Snälla, någon??? ;)

Ring till veterinären och fråga.
Ödem mellan frambenen så tänker jag på abortvirus, men då har de nog feber också?

Jag skulle ju spontant säga att det beror på boxvilan, iaf galligheten, men helt säker kan man ju inte vara.
Varför har din häst blivit ordinerad boxvila (dvs vad är grundproblemet)? Återkommer med tips om vad man kanske kan göra för att avgöra vad det är och varför när jag fått svar på frågan...

/JES

Gallorna i bakbenen beror till 99% på boxvilan. Svullnaden kan vara allergi, får din häst någon behandling? i sånna fall borde du prata med vetrinären direkt. Hästen kan även ha fått blodförgiftning om vetrinären gav medicin via spruta. Allt detta är bara spekulationer, så bli inte orolig.
Säkrast är alltid att prata med vetrinär eller med någon erfaren som sett problemen själv.

Hästen har blivit ordinerad boxvila pga en hovbensfraktur i ena frambenet.

Ah. Attans, då var det ju en sån där sak som man INTE kan avstå ifrån för att kolla om det blir bättre av att gå ut någon timme eller så.. :(

Då blir du nog tvungen att ringa vet. för att höra om ödemet. Gallorna tror jag inte du behöver oroa dig mycket för, och om du gör det så kan du ju ha benen lindade halva tiden t.ex. för att minska det lite.

/JES

Knapplån.

Även ödemet kan bero på bristande/för låg cirkulation men tills killnad från gallorna i bakbenen är det inte något man normalt förväntar sig atts e och det KAN vara tecken på underliggande problem (av en massa olika orsaker) så veterinärkontakt är viktig.

Jag pratade med veterinären i morse, hon ska komma & kolla på hästen på fredag, hon kunde ju inte säga exakt vad ödemet & gallorna kunde bero på just nu, men ev. är det bristande/för låg cirkulation helt enkelt pga boxvilan, men det ska undersökas vidare.

Jag kom precis nu in från 'kvällsronden' i stallet, denna hästen hade nu 39 graders feber & bakbenen vart svullna nu, inte galliga, utan rikigt svullna & ömma, hästen vart pigg & har ätit & druckit, kissar & bajsat som den ska. Konstigt??!!! :confused: Kan det vara lymfangit tros??? Hästen har haft mugg som har orsakat lymfangit innan, dock är muggen borta nu!! :confused:

Så jag undrar hur fasen hästen kan ha fått lymfangit nu, det finns ju inga sår???

Jag har precis ringt till veterinären, dock vart hon ute på ett 'kolikfall' & kunde inte prata för tillfället, utan ska ringa upp mej om en stund.

Nej, hästen får inte någon behandling.

Nej, ingen vistelse utanför boxen för denna hästen inte. Iallafall inte på ett bra tag.

Som sagt, jag har ringt veterinären igen nu pga fler saker, får se om hon ska komma, annars vart det ju tänkt att hon skulle komma på fredag.

Precis som du skrev, tror min veterinär att det är, men det ska kollas upp nogrannare.

Det va ju tänkt att veterinären skulle komma på fredag, men nu har det ju uppkommit fler saker ikväll, så att veterinären ev kanske måste komma redan ikväll. Hoppas, hoppas på att veterinären ringer upp snart. Jag som så gärna vill gå & lägga mej nu, är så trött & illamående, men det har hästen sett till att man inte får. :p

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 879
Senast: GreenSourz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31