Lite frågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hejallihopa

Hejsan alla buke-människor !

Jag är en nybörjare inom ridningen, och jag skulle vilja veta vad halvhalt och eftergift är !?:confused:

uppskattar verkligen att ni svarar !:)

Ha det så bra allihopa !:)

Sv: Lite frågor

halv halt är i princip en halv halt.

Du tar ett lätt tag i tyglarna, typ hälften eller mindre av vad du skulle gjort om du skulle göra en halt. Detta får hästen att stanna upp i någon sekund och förbereda sig på en ny rörelse.
T.ex. innan du fattar galopp bör du göra en halv halt för att förbereda hästen på att nu kommer det något nytt.

Eftergift är att man ger med tygeln, du lägger fram handen några cm och ger hästen tygeln, liksom lättar på handen. Man gör det oftast med inner handen och det kan vara en form av beröm när hästen har gjort rätt.

typ så.

Man ska INTE bara dra eller "ta ett lätt tag" i tygeln när man gör en halt, eller halvhalt. Det är det viktigaste, att lära sig.

Här i denna länk, har du flera väldigt bra och tydliga förklaringar om vad en halvhalt är och hur den utförs. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=864298&highlight=halvhalt

Eftergift, är "svaret" du ska ge hästen på alla hjälper när den gör rätt.
  • Om du tar en förhållning, med sits och tygel och hästen tar den, som den ska. Då ska du lätta både med sitsen och tygel.
  • Om du tar ett ledande tygeltag (tygeltag ut från hästens hals, för att få den att svänga åt något håll, eller böja) och samtidigt trycker på med ytter skänkel och trampar ner i inner stigbygel. Då ska du ta tillbaka tygeln mot hästens hals, släppa trycket med ytter skänkel och räta upp dig i inner sidan, när du fått igenom hjälpen.
  • Vid hoppning, står du i lätt sits med rumpan ur sadeln och vid hopp över hinder, eller över bommar, ska du föra fram handen med tygeln längs med mankammen, så att tygeln tillfälligt blir hängande, så att hästen kan balansera över hindret med huvud och hals och se var den ska göra avsprånget och landa. Och sen ska du mjukt föra tillbaka handen och sitsen till ursprungsläget när du landar.

Det är jättesvårt att förklara, på ett enkelt sätt och det faller sig mer naturligt, när du har kommit en bit in på ridkunskapens bana. Jag hoppas ändå, att du har fått en liten förståelse.

Mvh

IngelaH

Hej igen!:)

okej, så eftergift är alltså en slags "belöning" när hästen gör som man vill, man alltså visar hästen att den gjort rätt !?:idea:

och halvhalt gör man alltså för att förbereda hästen för något nått som ska komma ? kan man använda halvhalt någon annan gång, eller är det bara till för att förberadde hästen för det som kommer härnäst ?:)

Tack för era svar !:)

Eftergift - Helt rätt uppfattat.

Halvhalt kan ju även göras som uppbromsning, om man har en pigg häst som gärna drar iväg i rallytempo. Då är det upprepade halvhalter, som gäller. :bow:

Halvhalter kan man göra för att förbereda hästen som sagt. Man kan göra det för att "hålla ihop" en häst. Vissa hästar måste man göra halvhalter på väldigt ofta. Så att de inte "rinner iväg" framåt utan arbetar med hela kroppen. :)
Eftergift är en belöning och alla förhållningar ska följas av en eftergift! Alla typer av krav man ställer på hästen ska följas av en eftergift.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama