Lite frågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hejallihopa

Hejsan alla buke-människor !

Jag är en nybörjare inom ridningen, och jag skulle vilja veta vad halvhalt och eftergift är !?:confused:

uppskattar verkligen att ni svarar !:)

Ha det så bra allihopa !:)

Sv: Lite frågor

halv halt är i princip en halv halt.

Du tar ett lätt tag i tyglarna, typ hälften eller mindre av vad du skulle gjort om du skulle göra en halt. Detta får hästen att stanna upp i någon sekund och förbereda sig på en ny rörelse.
T.ex. innan du fattar galopp bör du göra en halv halt för att förbereda hästen på att nu kommer det något nytt.

Eftergift är att man ger med tygeln, du lägger fram handen några cm och ger hästen tygeln, liksom lättar på handen. Man gör det oftast med inner handen och det kan vara en form av beröm när hästen har gjort rätt.

typ så.

Man ska INTE bara dra eller "ta ett lätt tag" i tygeln när man gör en halt, eller halvhalt. Det är det viktigaste, att lära sig.

Här i denna länk, har du flera väldigt bra och tydliga förklaringar om vad en halvhalt är och hur den utförs. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=864298&highlight=halvhalt

Eftergift, är "svaret" du ska ge hästen på alla hjälper när den gör rätt.
  • Om du tar en förhållning, med sits och tygel och hästen tar den, som den ska. Då ska du lätta både med sitsen och tygel.
  • Om du tar ett ledande tygeltag (tygeltag ut från hästens hals, för att få den att svänga åt något håll, eller böja) och samtidigt trycker på med ytter skänkel och trampar ner i inner stigbygel. Då ska du ta tillbaka tygeln mot hästens hals, släppa trycket med ytter skänkel och räta upp dig i inner sidan, när du fått igenom hjälpen.