Lite frågor!

T

Trixxie

Hejsan.
Jag rider på ridskola och har gjort det i ett par år.
Det är några saker jag alltid har undrat, men som jag inte har kommit ihåg att fråga min ridlärare, och jag hoppas därför ni vill svara.

1. Vad gör man om man märker att hästen är halt?
Ringer man veterinären direkt, eller avvaktar? Kyler/värmer?

2. Om hästen tappar en sko, eller om en sko är lös, vad gör du då?

Hoppas ni vill svara :)

Sv: Lite frågor!

Man börjar med att undersöka hästen och se om man kan hitta någon orsak till hältan. Hittar man den så får man hantera det efter det. Hittar men den inte så får graden av hälta avgöra om man ska avvakta, ta ut veterinär och eller hovslagare eller åka till klinik.
Det beror på en hel del olika saker som:
- när det är dags för hovslagare igen normalt.
- hästen om den kan gå utan skor.
- vad man ska göra med hästen tills det är dags för hovlagare igen.

Sv: Lite frågor!

Man känner igenom benet och kratsar hoven, ibland kan det bara vara en sten i hoven som gör att hästen haltar.
Hittar man en svullnad på benet så beror det på hur allvarligt det är, är hästen är blockhalt, dvs inte stödjer alls eller lite så ringer man veterinären direkt.
Om hästen bara är lite halt så kan man lägga ett stöd bandage och hålla koll, om det blir värre kontaktar man vet.
Det kan också vara ett litet sår som gett lymfangit, (bebet svullnar)dvs en infektion i benet, om hästen har feber så behöver den antibiotika och då ringer man veterinären, annars lägger man ett jodopax omslag som byts varje dygn.
Nya skador kyler man , gamla värmer man, det gäller samma som hos människor!
Det är alltid bättre att ringa vet. en gång för mycket än en gång för lite!

Om skon är lös så tar man bort den, om den inte går att slå på, skon kan ju vrida sig och man ska veta vad man gör om man slår på den själv.
Om skon är borta så beror det på hästen, kan den gå utan tills hovslagaren ändå kommer om en vecka eller blir den öm? Man ska inte rida en häst med tappsko, det blir ojämt.
Tappar hästen skon när man är ute och rider så hoppar man av och leder den hem.
Man ska alltid se till att ha verktyg i stallet så att man kan ta bort en sko som hänger, och att lära sig hur man gör så att man inte fläker hoven.

Om det är ett tag kvar tills nästa skoning så ringer man hovslagaren så att h*n kan komma och slå på en ny sko.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 737
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat