Lite frågor

F

fraaida

Brukar ranghöga hästar vara lättare att rida ut ensam på?

Måste man vaccinera (stavas?!) hästarna om dom bara står i stallet
och rids hemma? Vad kan hända om man inte gör det?
:D

Sv: Lite frågor

Ranghöga hästar upplever jag mer stirriga, inte alla, men de jag mött. Då de vill ha koll på läget, undrar vad flocken gör osv.

Vaccinering är det inget krav på, men om du inte har gjort det kan du tex. inte få ut någon ersättning på försäkringar (låt säga att du fodrar med hösilage, inte vaccinerar med botulism och din häst blir sjuk just i detta)

En ranghög häst kan vara mer trygg i sig själv och självsäker och därför lite "modigare" och våga gå iväg ensam från flocken. Men precis som fröken Skåne säger kan de också ha ett visst kontrollbehov och bli förbannade av att inte få ha koll på flocken. Så hästens personlighet i övrigt har en stor betydelse.

Även om hästen bara går i hagen kan den ju skada sig och få stelkramp (som är mycket plågsamt och kan leda till döden), så vaccinering är viktigt att sköta till punkt och pricka oavsett vad man gör med hästen.

Mitt sto som är ranghög är mer stirrig att rida ut på ensam en våran valack sen om det är det beror på det kan jag inte säja till hundra procent.
Måsste vaccinera ja det e upp till dig men det är värt att göra det så han/hon har ett skydd det är inte så dyrt.

Den ranghögsta hästen jag red förut i ett stall var iaf lättast att rida ut på själv av dom, däremot ledarstoet var väldigt mycket så att hojn ville se dom andra flocken så hon hade koll.

Ang. vaccinationer är det nog bra att göra ändå. Du kan ju ha vart i andra stall som fört med sig sjukdomar till ditt eget stall. Sen självklart ska du ha vaccin mot botulism om du har hösilage.

Ranghöga hästar upplever jag mer stirriga, inte alla, men de jag mött. Då de vill ha koll på läget, undrar vad flocken gör osv.

Vaccinering är det inget krav på, men om du inte har gjort det kan du tex. inte få ut någon ersättning på försäkringar (låt säga att du fodrar med hösilage, inte vaccinerar med botulism och din häst blir sjuk just i detta)

Det finns inga som helst krav på att man måste vacc. mot botulism.

Den ranghögsta hästen jag red förut i ett stall var iaf lättast att rida ut på själv av dom, däremot ledarstoet var väldigt mycket så att hojn ville se dom andra flocken så hon hade koll.

Ang. vaccinationer är det nog bra att göra ändå. Du kan ju ha vart i andra stall som fört med sig sjukdomar till ditt eget stall. Sen självklart ska du ha vaccin mot botulism om du har hösilage.

att vaccinera mot boutulism är inte alls självklart, ta dom viktigaste,stelkramp och influensa, det räcker

Eftersom stelkramp lätt kan förebyggas med hjälp av vaccination ersätter inte försäkringen kostnaderna om hästen saknar vaccinationsskydd. (AGRIA)
Vaccin mot botulism har inget med försäkringen att göra. Och är inte ett måste utan upp till var och en.

Hästinfluensa A1 och A2 är en virussjukdom som ger influensa / förkylning. Oftast är sjukdomstiden kortvarig men den är mycket smittsam. Även luftburen smitta kan förekomma. . Så det är att rekommendera att se till att dom har ett skydd. fast även där är det frivilligt... Utan den så får du inte tävla eller besöka andra ridskolor med hästen

Jag tycker inte ranghöga hästar brukar vara lättare att rida ut med själva, snarare tvärtom. (min erfarenhet alltså)

Mitt sto är ranghög och samtidigt trygg och orädd. Hon går fram i stort sett överallt utan att krångla.
När jag tänker på övriga hästar i stallet verkar de ranghöga vara ganska modiga att gå fram, en del kan ju dock vara heta för den skull.

Jag med.
Jag tog hand om en häst ett tag för att ägaren skulle på semester
och han hade inte tid för han heller och han var ganska svår att få konsentrerad på det han ska göra.
Samma sak med den nya hästen hon konsentrerar sig på allting annat.
Båda två är ranghöga.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar