Lite frågor...

J

Jullan

Jag har haft min fjording i ca 1 månad nu. Han är 20 år gammal och ganska tjock (dålig kondis) men pigg och glad ändå. Jag har lite frågor nu.

Eftersom han är 20 då som sagt, är det då skadligt att träna hårt och hoppa höga hinder med honom, även fast han är väldigt pigg för sin ålder?

Han är mest skogsriden hela livet i princip och han är väldigt dålig på att lyssna på hjälper, han är inte bra på att flytta undan skänkeln och kan inte gå i form, hur ska jag göra för att träna upp honom så att han lär sig lite dressyr?

Han är ganska tjock och har dålig kondition, hur ska jag göra för att träna bort fettet så att han får bättre kondition och samtidigt bygga mer muskler?

Just nu så rider jag barbacka (sadeln kommer imorgon!) och jag har ett problem. Han får alltid för sig att bocka då han börjar galoppera, så blir det även då jag longerar honom, varför gör han så? Vad beror det på? Är det bara en dålig vana eller är det något fel?

Igår så löshoppade jag honom lite för att se hur mycket han kan, han hoppade ca 1,10 meter, är det högt för en fjording?

Hur högt tror ni jag kommer kunna hoppa honom med ryttare på?

Hur ska jag träna honom bra så att han ska kunna bli en bra hopp och dressyr häst? Är det för sent att göra det nu när han är "gammal"?

Alla tips och råd är välkommna!:)

Sv: Lite frågor...

Mitt bästa tips är att du tar hjälp utav en tränare:)

Det är alltid värt det!
har man inte råd så är det väldigt synd..:( Har du ingen duktig hästkunnig i din närhet som kan hjälpa dej gratis?:idea:

Det är alltid värt det!
har man inte råd så är det väldigt synd..:( Har du ingen duktig hästkunnig i din närhet som kan hjälpa dej gratis?:idea:

Nej, jag skulle uppskatta om jag kunde få svar på mina frågor istället.

Det bästa är som sagt att du tar hjälp av en tränare. Det behöver inte bli så dyrt om du inte rider varje vecka.
Det är svårt att "lära" hästen att bli bättre om man inte själv har rätt kunskap!

Eftersom han är 20 då som sagt, är det då skadligt att träna hårt och hoppa höga hinder med honom, även fast han är väldigt pigg för sin ålder?
Det beror helt och hållet på hur hästen ridits/hoppats innan, och om den haft problem med benen osv någon gång.
Höga hinder tycker jag inte du ska hoppa, men på lägre höjder går det säkert alldeles utmärkt, se bara till att bygga upp musklerna sakta. På en "vanlig" ridhäst sägs det ju att det tar ca 2 (?) år att bygga upp ordentliga muskler för hård träning. Det tar ännu längre tid för en gamling.

Han är mest skogsriden hela livet i princip och han är väldigt dålig på att lyssna på hjälper, han är inte bra på att flytta undan skänkeln och kan inte gå i form, hur ska jag göra för att träna upp honom så att han lär sig lite dressyr?
Om inte DU har rätt kunskap att rida hästen i form, kan du heller inte kräva att den ska göra det. Där krävs det en tränare.
Visst kan den säkert lära sig gå i form med tiden när den fått bättre styrka, men det är svårt att lära den göra det utan kunskap.

Han är ganska tjock och har dålig kondition, hur ska jag göra för att träna bort fettet så att han får bättre kondition och samtidigt bygga mer muskler?
Tycker du ska vara glad över att din gamling är tjock ;)
Våran gamla fjording är jättemager.
Rid mycket varierat så får den bra muskler. Mycket i skog och mark.

Just nu så rider jag barbacka (sadeln kommer imorgon!) och jag har ett problem. Han får alltid för sig att bocka då han börjar galoppera, så blir det även då jag longerar honom, varför gör han så? Vad beror det på? Är det bara en dålig vana eller är det något fel?
Väldigt svårt att säga. Om du är orolig bör du kolla upp det.

Igår så löshoppade jag honom lite för att se hur mycket han kan, han hoppade ca 1,10 meter, är det högt för en fjording?
Nej. Och jag tycker att du ska vänta med att hoppa så högt innan hästen fått muskler!!

Eftersom han är 20 då som sagt, är det då skadligt att träna hårt och hoppa höga hinder med honom, även fast han är väldigt pigg för sin ålder? Du får "lyssna" på hästen och ser hur det funkar. Ta det lugnt med honom i början och öka sedan.

Som sagt, när du får råd rid för en instruktör. Du behöver ju inte rida 1/veckan utan bara någon gång ibland. Börja om från början. Tempoväxlingar. Halter, ingångsättningar. flytta den åt sidorna och beröm när den gör rätt

Han är ganska tjock och har dålig kondition, hur ska jag göra för att träna bort fettet så att han får bättre kondition och samtidigt bygga mer muskler? Kolla över att du har en ordentlig foderstat som passar honom.

Just nu så rider jag barbacka (sadeln kommer imorgon!) och jag har ett problem. Han får alltid för sig att bocka då han börjar galoppera, så blir det även då jag longerar honom, varför gör han så? Vad beror det på? Är det bara en dålig vana eller är det något fel? Han kan ju ha ont någonstans. Annars kanske det bara är en ovana eller att han är busig. Har tyvärr inget bra svar på det.

Igår så löshoppade jag honom lite för att se hur mycket han kan, han hoppade ca 1,10 meter, är det högt för en fjording? Min fjording har också hoppat 110cm. Det är väl ingen super höjd men bra är det:)

Hur högt tror ni jag kommer kunna hoppa honom med ryttare på?
Det beror på hur duktig ryttaren är.

Hur ska jag träna honom bra så att han ska kunna bli en bra hopp och dressyr häst? Är det för sent att göra det nu när han är "gammal"?
Samma svar igen: Träna för instruktör så fort du har råd. Det är nog för sent för att komma upp i några högre klasser men du kan ju träna för skojjs skull.

Och ta det lugnt i hans träning! skynda inte fram, då kan han få skador....

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte alls att han är för gammal för att tränas, jaghar både ridit dressyr och hoppat på hästar som är 25+, så det tror jag att han orkar. Kanske ska du ändå vara noga med att han får någon vilodag i veckan, men detta känner du ju allt eftersom.
Vad det gäller dressyren tror jag att det bara är att rida i paddocken/volten och kämpa! Du kommer ingentans genom att bara rida i skogen (vilket du kanske inte bara gör nu heller). Det är jättesvårt att utvecklas tillsammans med sin häst om man inte har tränare, så ett tips är att bara ta en lektion så tränaren kan säga lite snabbt vad du behöver tänka på. Om du videofilmar det får du ut ännu mer av det. När du börjar jobba honom i dressyr kommer musklerna och han går ner i vikt.

Vita_N_6520:
Jag har ridit i MÅNGA år, jag får många andra skolade hästar att gå i form (detta är inte bara ridskolehästar utan även "unghästar"). Jag har hoppat hinder på 1 m lätt och har stor kunskap och erfarenhet. Så kom inte att säg att man inte KAN.
Han har i princip aldrig varit skadad och han är riden sparsamt enligt vad jag vet.
Det är inte bra att en häst är för tjock, den mår inte bra av det.
Han har redan muskler för "vanligt" arbete, men han behöver mer.
En häst utan mycket muskler kan löshoppas mycket (hur skulle man annars kunna löshoppa 3-åringar på 3-års testet? De har ju inte mycket muskler!)
Jag har inte råd med tränare och hästen är väldigt svårlastad. Resten av det du skrev ignorerar jag.

Tjalfe:
Tack för svaret!:) Han äter enbart gräs och lite hö. Det borde väl vara ganska högt med ett 1.10 m hinder eftersom han bara är 1.40 själv...?

idolagnes:
Tack för svaret!:) Han rids några gånger i veckan, vilar kanske 2 dagar i veckan. Jag ska kämpa på i padocken så fort jag fått sadeln. Nu blir det MEST rida i skogen för så fort vi är i padocken och grejjar så blir han så busig och jobbig så det är svårt att kontrollera honom, och då är det inte så lätt att sitta kvar barbacka om du förstår vad jag menar.;)
Jag ska nog trots allt försöka ta någon lektion för min tränare (rider lektion en gång i veckan på andra hästar just nu, så jag kan säkert träna för samma tränare) så fort jag skrapat ihop lite pengar och fått upp pållen lite i kondition. Nu får jag BARA börja arbeta med att få honom "lättlastad" med...:D

Du säger att hästen är tjock och har dålig kondis. Det skulle vara olämpligt att rida en sådan häst hårt , även om den vore mycket yngre. Konditionen måste byggas upp stegvis, precis som med människor. Vi kan inte avgöra vad som är skadligt eller inte, du kommer märka själv hur mycket ponnyn klarar.

Det är bara att rida på ridbanan och eventuellt ta råd av någon duktig hästmänniska, som kan stå på marken och hjälpa till. Utan muskler eller kondition så är det inte så konstigt att han inte orkar bära sig rätt.

När du väl kommer igång med ridningen så kommer även hästen att sätta muskler och träna bort övervikten.

Att han bockar i galoppen beror förmodligen på att det är en dålig ovana han har, eller att det smärtar någonstans i kroppen. Det är ju omöjligt att veta. Hästen är ju gammal, så det kan ju vara någon ålderskrämpa. Ta ut vet.?

Som någon annan sa, varför hoppa 1.10, även om det är löshoppning? Och när hästen bockar i galoppen, och kanske har ont? Det är en 20 årig överviktig c-ponny utan kondition, och därför ser jag ingen anledning att slita på höga höjder i onödan. Men som sagt, ta ut vet. och utred innan du hoppar överhuvudtaget.
Sen om det är högt eller inte för en fjording är faktiskt ganska ointressant. Vad spelar det för roll?

Klart han kommer kunna hoppa ganska högt, det kan många hästar. Frågan är om du ska göra det. Förstår inte varför du köpt en så pass gammal och orutinerad häst om du vill hoppa högt. Du kanske ska börja med att få bukt med bockningarna?

Vad menar du med en bra hopp och dressyrhäst? Har du tävlingsambitioner? Det beror helt på din kunskap, hästens förutsättningar osv.

Vita_N_6520:
Jag har ridit i MÅNGA år, jag får många andra skolade hästar att gå i form (detta är inte bara ridskolehästar utan även "unghästar"). Jag har hoppat hinder på 1 m lätt och har stor kunskap och erfarenhet. Så kom inte att säg att man inte KAN.
Han har i princip aldrig varit skadad och han är riden sparsamt enligt vad jag vet.
En häst utan mycket muskler kan löshoppas mycket (hur skulle man annars kunna löshoppa 3-åringar på 3-års testet? De har ju inte mycket muskler!)
Jag har inte råd med tränare och hästen är väldigt svårlastad. Resten av det du skrev ignorerar jag.

Om du har så stor kunskap, så borde du VETA och KÄNNA hur mycket du kan rida på hästen, och vilka övningar som krävs för att få hästen lösgjord.

Nej jag menar inte att det är bra om den är jättefet, men lite över det normala gör inget. Ta vara på det, om ett år kanske den inte kan ta upp fodret ordentligt.

Det är skillnad på en 3 åring och en 20 åring. Vettiga människor löshoppar sina 3åringar varsamt och sen låter dem vila efter testen, och sen bygga upp på nytt.
En häst som är 20 år och lätt riden, har ändå varit med om en del och för den krävs helt annan träning än en häst som är ung.
Väldigt svårt att jämföra unga fräscha hästar med gamlingar.

Vill du komma någonstans med din ridning bör du ta hjälp av en tränare. Har man råd eller inte beror ju på vad man prioriterar.
Hästens välfärd, eller dina nöjen?

Men ursäkta att jag försöker hjälpa. :smirk:

När jag får ett sådant otrevligt och dömmande bemötande så får jag ingen lust alls att fråga eller svara något mer. Men visst tycker ni det är bättre så....

Vi sitter i nästan samma båt fast min fjording är 14 år och har redan tappat 105 kg av de ca 200 som ska bort.
Första två månaderna red jag tre dagar /vecka och de andra tre dagarna tömkörde jag eller promenerade bredvid.Riddagarna skrittade jag i rask takt ut i skogen,över stockar,uppför backar och var ute minst en timme varje gång.
Skrittade i ca en månad innan jag la in trav,korta sträckor i lugnt tempo. Jag ökade travsträckorna varje vecka och nu fyra månader senare har jag börjat galoppera väldigt korta sträckor blandat med travintervaller,mycket "rakt ut i skogen ridning" och långa skrittsträckor i rask takt.

Jag har hoppat över nån stock i skogen,ca 40 cm hög och har löshoppat studs 40-50 cm eftersom jag inte tror att leder och knän mår bra av högre höjd med överviktig häst.

McKikki:
Tack för svaret! Ojj då, lycka till med att fortsätta minska vikten på din lilla fjording. Fast så överviktig är nog inte min fjording, han har bara en lite kula på magen, jag ska ta kort på honom så ska ni få se:)

Vita_N_6520:

Huh? Jag tycker du ska ta åt dej utav det. Och kom inte och säg att du kan, då hade du väl aldrig frågat?

Jag ber om ursäkt om det lät dömmande, det var verkligen inte meningen.

Men jag tycker du ska lyssna på det jag skrivit, eftersom det är värt att tänka på..
Är man så kunnig som du påstår dig vara så skulle du förstå det!

Men ojj så mycket ni vet om vad jag kan! Ni verkar ju veta mer om mig än vad jag gör eller? Ni vet inte ett skit. Ursäkta för att man försöker be om hjälp. Bara för att jag är duktig på och rida och kan mycket om hästar så kan väl jag be om hjälp för det? Men om jag får sånna här svar så skiter jag i att fråga nåt mer. Ursäkta att jag inte har råd, tid osv för att kunna anlita en tränare men ni behöver ju inte behandla mig som om jag är en djurplågare för det. Nu blir jag så trött på er. Ni är inte så duktiga och bra ni heller så kom inte och säg att någon annan är dålig. Tack och adjö:banana:

Men herregud lugna ner dig.

Du fick BRA råd. Vill inte du lyssna på det, ja. DÅ tycker jag definitivt synd om din häst.

Jo faktiskt...

Jag vet inte hur mycket du kan, eller hur gammal du är.
Men på de frågorna du ställer låter det faktiskt som om du inte har alltför mycket erfarenhet. Vilket inte behöver vara dåligt, erfarenhet och kunskap får man ju med tiden. Om du kan mer än det låter som här är det bara du som vet.

Men sättet du svarar på får dig snarare att verka som någon liten unge som ridit två år på ridskola, tror att h*n kan allt om hästar och dessutom har svårt att ta emot hjälp. Det verkar så, även om jag inte har en animg om hur mycket erfarenhet eller kunskap du har.
Man bildar sig en uppfattning av det man vet, sin egen erfarenhet fyller i resten. Ju mer fakta man får, ju mer kan bilden man har av en person ändras. Men man jobbar alltid på det man har, och det du visar här låter inte som någon som arbetat med hästar hela sitt liv, oavsett om du har det.

Det första svaret du fick (av Vita) var möjligtvis lite kort i tonen, men knappast nedvärderande eller dömande. Ingen har väl kallat dig djurplågare.

Nu har jag sagt mitt, men jag tycker att du ska läsa de råd du fått och sen tänka efter om de är vettiga eller ej, inte bestämma att råden är dåliga för att du inte gillar personen du fick dem av.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan säga att jag är snart 15 år och började väl rida när jag var 7 eller nåt. Vad får er att tro att jag inte kan nånting? Det förstår jag inte?
Jag har mest ridit "lätta" små hästar och nu har jag problem med min väldigt "tunga" fjording. Det är klart jag vet hur jag ska få honom lösgjord och jag vet t.ex. att man ska rida i backar för att få lite muskler. Men att be om hjälp är det faktiskt inget fel på, eller? Även väldigt erfarna ryttare ber om hjälp ibland eller hur? Men när ni slänger ur er kommentarer som:
"Om inte DU har rätt kunskap att rida hästen i form, kan du heller inte kräva att den ska göra det. Där krävs det en tränare.
Visst kan den säkert lära sig gå i form med tiden när den fått bättre styrka, men det är svårt att lära den göra det utan kunskap."
"Det är svårt att "lära" hästen att bli bättre om man inte själv har rätt kunskap!"
Då blir man inte så glad. Tänk er själva. Ni har säkert ridit ganska länge, tänk om det var ni som fick de kommentarerna?
Den här då:
"Hästens välfärd, eller dina nöjen?"
Vad låter det som då? Det låter ju precis som om ni tror att jag bara har hästen för att "ha kul", rida riunt lite och inte bryr mig om hästen. Jag ska säga er en sak! ALLA mina djur får bästa tänkbara vård här, ingen glöms bort och jag pressar aldrig något djur att göra nåt den inte VILL eller KAN!
När jag t.ex. löshoppade honom så började jag med väldigt låga hinder, det tyckte han var väldigt kul och sprang på. Jag nuddar honom aldrig med ett spö eller jagar honom mycket, han tycker det är kul så han springer på ändå och hoppar glatt.
Jag tycker det är väldigt tråkigt när ni bara antar saker. Istället för att tro och säga att jag gör ditt och datt så kanske ni kan fråga istället va? Typ: Hur länge har du ridit? Vet du hur man får hästen lösgjord? Istället för: du är säker en liten barnunge som inte har ridit så länge och om du har ridit länge så skulle du kunna få hästen lösgjord själv!
Det skulle vara mycket trevligare om ni frågade istället, ok?:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 800
Senast: Stergo
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet