Lite frågor...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Legend
  • Startdatum Startdatum
L

Legend

Känner mig lite orolig när jag ser hur korta era fölisar är i pälsen,är min normal? Snart 4mån. o har inte släppt riktigt all päls,framför allt över korset o magen. Mina går ute om nätterna fortfarande,tar in ca.varannan dag o ger fölis lite kraftfoder+lite kalk+lite Equion.
Hur gör ni?? Skulle va tacksam för svar hur ni gör... :confused:

Sv: Lite frågor...

Han är säkert normal i fällningen, mina är också kring fyra månader, de har nästan släppt all fölpäls, stofölet har lite kvar i ansiktet och på korset.

Mitt ena föl har inte släppt någon päls alls vis 4 månaders ålder, hon har tjock päls som en grissly!!! Hon är en ridponny med mkt fullblod i!

:rofl: så då ska jag kanske inte va en sån,"kycklingmamma"..?!
Skönt o höra att det är fler som har päls,var på väg o ta blodprov el.nåt för att se om hon verkligen mådde bra...
Har ni era ute om nätterna,fortfarande o stödfodrar ni nåt?

Jakline2.JPG

Zaida6.JPG

Så här såg två av våra föl ut nu ikväll. De är bägge e.Métall och den ena har fällt klart, men redan börjat sätta ny päls, så hon är inte så blank. Den andra har lite fläckar kvar, men är väldigt blank på de fällda partierna.
De går ännu ute på nätterna och det kommer de att göra resten av den här månaden om vädret tillåter. Vi fodrar i hagen med hösilage och havre/kornkross.

Mina är runt fem månader. Den ena (kbl-trav) har fällt klart & den andra (arab/IC) har ganska mycket päls kvar på mage & rumpa.
De får båda två gräs, hö & kraftfoder.

Hihi...jag ska nog inte oroa mig.Tack för alla svar,det blir nog ingen veterinär iallafall...hon är nog normal trots allt. :love:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 864
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 863
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka