lite frågor...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettanbabe
  • Startdatum Startdatum
N

nettanbabe

mitt sto har gått över tiden nu 7 dagar..hur många dagar brukar dem flesta gå över o hur många veckor får dem gå över innan man ringer vet...inte aktuellt nu ju men så man vet..sen tycker jag hon känns skum under magen..typ bakre delen under magen fram mot juvret e hon svullen sen när man trycker så ser man var man tryckt precis som i en deg...samlar ston oxå på sig vätska som människor gör....hon verkar inte ha ont av det iallafall..det ser nämligen likadant ut som mina ben gjorde när jag va gravid.,..( o tryckte..) juvret har börjat svälla lite ena sidan lite mer än andra..e det normalt...det har svullnat nån gång innan oxå men sen försvunnit för att sen komma igen.....hur vill stoet oftast ha det när dem fölar...vet ju att dem vill ha lugn o ro o d har hon ju ger henne bara mat i hagen o kollar juvret sen kollar vi bara ut genom fönstret om nåt händer..hon har gått i hagen inne vid huset ¨på nätterna så man kan se henne + att det känns som det e lugnare för henne eftersom hon har 3 väggar runt om sig o sin lilla kompis...eller ska jag låta hon stå kvar i den stora hagen som e helt öppen bredvid hennes andra kompisar..??.m.v.h jeanette

Om du delar in dina frågor i olika stycken och meningar så är det lättare att läsa. ;)
detärsåhimlajobbigtattläsasåntsominteärskrivetordentligt..jagtypbaraklarardetintefastjagförsöker..fårtypliksomingetbegrepp..

mitt sto har gått över tiden nu 7 dagar..hur många dagar brukar dem flesta gå över o hur många veckor får dem gå över innan man ringer vet...inte aktuellt nu ju men så man vet..

sen tycker jag hon känns skum under magen..typ bakre delen under magen fram mot juvret e hon svullen sen när man trycker så ser man var man tryckt precis som i en deg...samlar ston oxå på sig vätska som människor gör....hon verkar inte ha ont av det iallafall..
det ser nämligen likadant ut som mina ben gjorde när jag va gravid.,..( o tryckte..)

juvret har börjat svälla lite ena sidan lite mer än andra..e det normalt...det har svullnat nån gång innan oxå men sen försvunnit för att sen komma igen....

.hur vill stoet oftast ha det när dem fölar...

vet ju att dem vill ha lugn o ro o d har hon ju ger henne bara mat i hagen o kollar juvret sen kollar vi bara ut genom fönstret om nåt händer..hon har gått i hagen inne vid huset ¨på nätterna så man kan se henne + att det känns som det e lugnare för henne eftersom hon har 3 väggar runt om sig o sin lilla kompis...eller ska jag låta hon stå kvar i den stora hagen som e helt öppen bredvid hennes andra kompisar..??.m.v.h jeanette

sorry hoppas d blev lite lättare nu

Mitt sto gick över 2½ vecka, dvs 17 dgr.
Är det första fölet? Som jag förstått det är det rätt vanligt att dom går över då. + - 10 dgr är vanligt.
Finns ston som går över 1 månad utan att det är någon fara.
Gick min över så länge skulle jag dock be en vet kolla så att hon verkligen var dräktig, för säkerhets skull.

Det är ödem(vätskeansamling) och det är rätt vanligt vid dräktighet ja. Min hade det, som en platta under hela magen, men hon hade det redan i månad 7 coh det försvann efter ett par veckor. Inget att oroa sig över med andra ord.

Så var det på min med. Juvret kom och gick sista 2 månaderna och ena sidan var hela tiden större. Ända tills samma dag hon fölade, då blev juvret jämnstort.

Hur dom vill ha det? Hur menar du då? Om dom vill föla ute eller inne? Det är individuellt, är nog mest ägaren som bestämmer där hur man vill ha det...
Men det borde ju vara mest naturligt att föla ute...

tänkte på gömställe eller lite halm i hagen...ställe att gömma sig kan bli lite svårt då hagen e helt öppen...

det e hennes första föl längtar som satan bor ute hos hon som jag har hästen hos nu vi går o kollar ut gonom fönstret dygnet runt..åker man hem för att sova en natt fölar hon säkert bara för att jag inte e här ute..men men hoppas den kommer snart dräktig e hon...har sett den sparka..fast inte mycket..

Jo men att låta stoet föla ute...då gäller det att vaka ordentligt och att ha bra staket då fölen ser så dåligt i början.

Vet de som haft problem med förstgångsmärrar som fölat ute och sedan har de varken fått tag på stoet eller fölet.Eftersom stona då skyddar sina föl och kan bli misstänksamma mot allt och alla även de som de känt länge efter en förlossning...så skulle jag nog fundera flera gånger innan jag låter stoet föla ute.

Jag hade ett sto...en förstagångare som jag missade med kanske en kvart...stoet var överbeskyddande och det var väldigt svårt att komma nära fölet.Det bästa är om man är med vid födseln.Detta var ändå inomhus!Det tog mej 3 dagar innan jag riktigt kunde komma åt fölet ordentligt.

Om du är osäker...så ha henne inne om nätterna.Gäller att ha hage med rejält tydligt staket med inte för stora springor emellan...så inte fölet lyckas ramla in i den andra hagen.Rent hygieniskt är det bäst att föla ute.

Mitt sto är på dygn 387 nu och ser road ut nog att kunna gå ytterligare några dagar...öhh vad trött jag är på detta!Inte den enda som gått över så länge i år heller...ett sto betäckt med Elcatero gick 390 dygn i år samt att jag även vet en islänning som gick 2 månader(fast det är väl inte så ovanligt på dem var jag förstod av inlägget?).

Så som du beskriver ditt sto låter helt normalt.

Den kommer nog den lille ska du se, håll ut. ;)
Tänk på att övervaka, jag skulle aldrig tordas att inte göra det.
Speciellt inte eftersom min aldrig hade klarat det själv...

Ja självklart ska man övervaka ordentligt både ute och inne. :)
Som jag skrev ovan, jag skulle aldrig tordas att inte övervaka, speciellt inte nu efter att Queen behövde hjälp för att få ut den lille.
Vete gudarna hur det gått annars.

Jag tvekade aldrig ang att föla ute el inne. För mig var inne självklart.
Men många propagerar ju på att dom "ska" föla ute...

Ja jag hade problem förra året med en supertjock fostersäck som inte var av denna värld!

Jag har då aldrig tidigare varit med om att behöva slita och ta i för att få sönder en fostersäck!Otäckt-fölet hade aldrig lyckats sparka hål på den själv...*ryser vid blotta tanken på vad som kunde hänt om jag inte varit med* :crazy:

Ja, det förstår jag.
En sådann gång är man verkligen glad att man fanns till hands. Sådannt onödigt sätt att mista ett föl på annars ju...

9 dagar nu börjar bli tokig..får jag vänta mycket längre kommer jag att få nervsammanbrott..

hon ska få stå inne nu på nätterna så den lille fölisen inte spränger staketet bara elband..
fast i tre rader så den kan ju inte krypa under går nämligen en liten häst med 67cm i manken me min pålle..

plus att mitt kära sto får lite ensamhet från pågarna i hagarna bredvid..ska bara ha sin lille kompis i boxen bredvid..mer lugn o ro kan hon inte få...

trodde d va på g häromdagen..juvret hade svullnat mer än innan men d gick bort igen...

eller kan det va vätska där med..finns det inga foto på hur det kan se ut nånstans...????

För oss har det inte vara i ovanligt att de har gått över mellan 3-6 veckor.

De kan hålla på så ett bra tag, att få vätska i juvret under natten och på kvällen när de kommer in från hagen finns inget juver längre. Min fölade 16 dagar över tiden och hade INTE något juver alls.

Däremot hade hon släppt bäckenbanden uppe vid rumpan.

För hennes del blev det ute i hagen och jag missade naturligtvis med ca 15 min.
Nu som 2-månaders föl är hennes barn mycket tamare än vad hon själv var (föddes inne under full uppsikt och som jag torkade torr). MEN den 1:a månaden var denna lilla fölungen inte vidare tam :D

var sitter dem här bäckenbanden exakt...vet. sa nåt om vid svansroten e det precis i bredvid där svansroten fäster eller högre upp????

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
946
Senast: Otherside
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 728
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?