Lite frågor:

I

IslaBonita

1: För hobbykörning, räcker det med sulky/rockard och travsele? Och isåfall, kan man koppla baksele till travsele?

2: Ni som hobbykör, använder ni slagrem? (heter det väl?)

3: Nån som har erfarenhet av att köra varmblod som gått på travet, till hobbykörning? Något särskilt att tänka på? Hästen är numera ridhäst..

4: Skygglappar eller inte?

5: Använda körhuvudlag eller vanliga tränset?

6: Bett? Rider på vanligt tvådelat.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite frågor:

1: För hobbykörning, räcker det med sulky/rockard och travsele? Och isåfall, kan man koppla baksele till travsele?

svar: nej, körhästar brukar inte behöva den, man utbildar dem istället.

3: Nån som har erfarenhet av att köra varmblod som gått på travet, till hobbykörning? Något särskilt att tänka på? Hästen är numera ridhäst..
det brukar gå bra med mycket tålamod och långa skrittpass, samt självklart hjälp av tränare eller duktig kusk. Jag skolade om en till att kunna tävla körning, men 6 månader tog det innan hon klarade att slappna av i vagn och skritta och trava i form.

Både ja och nej, skygglappar har du när du kör par, och ibland när du kör enbet (1 häst) Oftast behövs det inte, men på tävling brukar jag ha det för att hästen verkligen ska fokusera framåt

Det är viktigt med ett bra träns, som verkligen inte går sönder, därför brukar vi använda körträns som är kraftigare, men travträns brukar hålla bra kvalite och ibland tom vara förstärkta, så de har jag ibland med.
Det bett hästen fungerar på ska du ha i körningen med. Till min travhäst bytte jag till stångbett för att bryta hennes beteende att ta bettet och dra fort som..när vi började träna dressyr fungerade hon lika bra på rakt eller tredelat tränsbett. Det enda jag är starkt emot är de sk olika travbetten som inte bör sättas i någon hästs mun..

Inte travsele. Var sak har sin plats, och travselar hör hemma på travet tillsammans med väldigt lätta vagnar, t.ex sulky :) Ska du köra med vanlig rockard är en bröstsele ett bra alternativ.

Nej, bakselen har samma funktion.

Är hästen bara lugn framför vagn så ser jag inte problemet. Kan dock tänka mig att det kan vara svårt att få bort "loppkänslan" och tävlingsinstinkten. Helt plötsligt handlar det inte om att springa fort, utan att jobba framför vagnen :)

Jag använder det inte själv, men ser inget fel i det.

Körhuvudlag såklart :)

Jag gillar inte tvådelat ALLS, utan jag kör på ett rakt, lätt böjt bett. Funkar bäst på mina hästar.

Jag kommer ha en sulky, travsulky och så småningom en rockard, som först ska renoveras. Funkar en bröstsele till en travsulky också, månne? Så man slipper köpa två stycken selar, det är inte alltför billigt :crazy:

Kör du bara på rakt, rider du på rakt också? Jag har varit sugen på att testa att rida på vanligt rakt tränsbett, går detta att använda på ett körhuvudlag att köra med också? Eftersom körningen kommer vara ett nöje (och nytta att variera med vill jag helst inte lägga alltför mycket pengar på det, men måste man så måste man såklart

Tack för svar! :)

En travsle brukar ju ha långa remmar som snurras runt skaklarna på en travsulky. En bröstsele har inte dessa långa remmar och på en rockard så finns inget fäste för sådana remmar.

Ang slagrem så används den för att hästen inte ska kunna sparka över skaklarna. En baksele används för att hästen skall ha en möjlighet att ta upp vagnens vikt vid inbromsning och vid nedförsbacke. Om man har en svanskappa istället så får hästen den vikten i svansen och i däckelgjorden under magen. Så det är helt olika funktioner på en slagrem och en baksele. Slagrem används sällan vid hobby/sportkörning om inte hästen har visat att den har en benägenhet att sparka i vagnen eller på kusken om den sitter lågt.

När det gäller bett så är alla bett som inte skadar hästen tillåtna. Dock påverkar ju tömmen på ett annat sätt än vad en tygel gör så ett bett som funkar vid ridning kanske inte alls funkar vid körning men det får man prova sig fram lite. Vi kör också på oledade bett som är svagt svängda uppåt.

En travsle brukar ju ha långa remmar som snurras runt skaklarna på en travsulky. En bröstsele har inte dessa långa remmar och på en rockard så finns inget fäste för sådana remmar.

Ang slagrem så används den för att hästen inte ska kunna sparka över skaklarna. En baksele används för att hästen skall ha en möjlighet att ta upp vagnens vikt vid inbromsning och vid nedförsbacke. Om man har en svanskappa istället så får hästen den vikten i svansen och i däckelgjorden under magen. Så det är helt olika funktioner på en slagrem och en baksele. Slagrem används sällan vid hobby/sportkörning om inte hästen har visat att den har en benägenhet att sparka i vagnen eller på kusken om den sitter lågt.

När det gäller bett så är alla bett som inte skadar hästen tillåtna. Dock påverkar ju tömmen på ett annat sätt än vad en tygel gör så ett bett som funkar vid ridning kanske inte alls funkar vid körning men det får man prova sig fram lite. Vi kör också på oledade bett som är svagt svängda uppåt.

Tack för svaret!

Finns det någon möjlighet att ha någon form av annan sele som skulle kunna passa till både en sulky och till en rockard då? Fixa något sådant "quick" fäste, något liknande vet jag finns till tex travsulkys?

Jag har både travsele och bröstsele, som jag använder till min rockard, när jag kör. Det beror alldeles på vad det är för skaklar på rockarden, om du kan använda bägge seltyperna. På mina skaklar sitter små öglor där man kan sätta fast remmarna som fäster selen vid rockarden. När jag kör med travselen, har vi inte baksele, (vi kör mest på platta marken.) Grejen med baksele är för att man ska kunna bromsa på ett mer korrekt sätt, ifall man kör i mycket nedförsbackar. Jag brukar kliva av och gå brevid i nedförsbackar, ifall vi kör med travselen, då det inte finns så mycket som kan bromsa upp vagnen. Fast det rekommenderas inte, att man stiger ur vagnen. Det ska man endast göra på lugna och vana hästar.

Jag kör nästan alltid med slagrem, då lilla ponny har en tendens till att sparka bakut när han är glad och överpigg. Vill helst slippa att han hamnar med bakbenen över skaklarna, då det gör ganska ont på mitten av ponnyn då :eek:
Men har du en snäll ponny som inte slår bakut, så går det nog bra utan.

den sele du använder är ännu värre än travselen, eller lika illa. Du får gärna fråga mer härinne om du vill ha en bättre sele som din ponny gladeligen vill arbeta med och kanske inte heller sparkar åt.

Liknande trådar

Körning I höst ska jag för första gången tävla i körning på annat än klubbtävlingar. Eftersom jag inte tävlat innan så sitter jag och...
Svar
6
· Visningar
1 223
Körning Handen på hjärtat, hur många använder baksele vid körning? Har själv en variant av travsele och använder rockard till min D-ponny. Har...
2
Svar
38
· Visningar
3 573
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 732
Senast: vblpower
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka