lite frågor om olika bedömningar,

S

smurfolina

ska ev. köpa en boxer valp, har tittat lite på föräldrarna till denna lilla sötnos. Hur ska man tyda alla dessa förkortningar o ord. Vet att MH är väl mentaltestad men att genomföra med skott vad betyder det?, Höftledsröntgens alla bokstäver?(a+b), knä hur kollas det? Korade, krypta,skott gk, ja vad betyder allt? :confused:

Sv: lite frågor om olika bedömningar,

Är det något speciellt du undrar över så skriv gärna det. Här kommer lite grann

Mh med genomfört skott betyder att hunden har genomfört MH och att den klarade skottet. Alltså den var inte skotträdd.

HD (höftledsdysplasi) är höftröntgen som helst ska vara A, vilket betyder att de är helt friska. B är också nästintill helt friska höfter. Sedan har Du C (lindrig) , D och E (måttlig till kraftig) . E är väldigt dåliga höfter, ibland är det avlivning som gäller då.

AD (armbågsdysplasi) är armbågsröntgen. Där är u.a (utan anmärkning) bäst. Lpl = Lindriga plågringar, Mpl = måttliga pålagringar, Kpl = kraftiga pålagringar.

Korad = Avelskorad. Mentaltest för hundar över 18 månader.

Krypta = testikelfel

Skott gk = Skott godkänt

Skott betyder att man testat hunden om den reagerar när man skjuter. Så skott gk betyder godkänd. A och B i höftledstatus betyder att det är helt ok höfter, det är när C börjar som det är hd-fel.
Korad är ett test där man testar hunden för olika saker, bl.a skott, man kollar helt enkelt hur hunden reagerar i olika situationer.

Detta var lite enkelt förklarat. Nån annan kanske förklarar lite bättre :-)

Knäröntgen är obligatoriskt på boxer. De bedöms likadant som AD (se inlägget ovan). Köp inte en boxervalp om inte föräldrarna är HD A eller B och knäröntgen är u.a. Sedan finns det också en hjärtproblem på rasen, så det är bra om föräldrarna är hjärtundersökta u.a.

tack för svaren, mamman a+b på höfter knän ua. Pappan vet jag ej,han är korad så då måste han väl vara ok? men det är väll lika viktigt det, får kolla upp dt.
på valpen kollas det efter ett år eller? finns det några tester på de som valpar eller så får man hålla tummarna.
Något mer som man ska tänka inför köpet?

Gå gärna in på SKK , där kan Du kolla upp mamman och pappan och deras avkommor sedan tidigare om de har några.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 856
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 569
Senast: stintans
·
S
Övr. Hund Jag är verkligen förtvivlad! :cry: Min älskade schäfertik hänger på en skör tråd och det verkar snart som att alla är emot henne. För...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: bestatjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka