Lite frågor om hästens försäkring när man är fodervärd

C

Chikkolle

Hej! Nu ber jag om ursäkt för att jag att det här kanske blir lite rörigt, men jag är inte så duktig på det där med att skriva xD

Jag har haft en shettis på foder sedan juli månad, men har haft en liten specialdeal med ägaren. Hon betalar halva stallhyran + höet och eventuella vet. kostnader delar vi lika på, resten står jag för. Hon betalar detta för att jag skulle köra in hästen åt henne, och i januari åker hästen hem igen.
Därefter är det sagt att jag ska ta en ridhäst på foder. I och med mitt specialavtal med ägaren till shettisen så har jag ju aldrig haft en foderhäst "på riktigt", eller vad man nu ska säga. Nu undrar jag lite om det där med hästens försäkring när man tar en häst på foder.

1. Fodervärden står ju för alla omkostnader utom försäkringen, som ägaren innehar. Om hästen råkar skada sig, låt oss säga att det händer en olycka när den brallar med de andra hästarna i hagen, och låt oss säga att det krävs rätt så stora vet. kostnader för att få hästen frisk igen. Vad hindrar ägaren från att bara stoppa försäkringspengarna i egen ficka och lämna mig som fodervärd att betala alla kostnader?

2. Om hästen nu skadar sig eller blir sjuk så det krävs operation eller så, så är det ju uppenbart att det blir en dyr historia. Försäkringar brukar ju inte täcka hela kostnaden, så vem brukar det bli som betalar resten? Jag som fodervärd eller ska ägare och fodervärd dela på kostnaden? Känns som om det är lika mycket i ägarens intresse att hästen blir bra igen.

Kommer säkerligen på mer senare men det var i alla fall vad som dök upp i skallen just nu :P

Sv: Lite frågor om hästens försäkring när man är fodervärd

De handlar väl helt om vad ni kommer överens om och vad ni skriver i ev kontrakt.

Jag skall nu ta hem en foderhäst där jag står för allt utom försäkringen. Jag står för "lättare" veterinärbesök, och om det är någon skada jag skulle kunnat åsamkat. Blir hästen allvarligt skadad, eller kroniskt skadad utav något den själv åsamkar, då står ägaren för det.

I mina avtal som jag har haft har fodervärden stått för självrisken och kostnader därunder vid veterinära åtgärder. Det har även funnits klausuler som sagt att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den lämnades eller bättre, men vid långvarig eller kronisk skada som inte orsakats direkt av fodervärden kan avtalet upphöra.
Det viktigaste tror jag ändå är att man har ett samarbete och förtroende mellan fodervärd och ägare, då brukar det mesta lösa sig.

Var oerhört noga och klar och tydlig med försäkringsfrågan! Det kan bli så fel.Min dotter lämnade sin förra häst på foder,allt va frid å fröjd ca ett år,sen ringer försäkringsbolaget plötsligt och undrar vad som står på med hästen för den hade åkt till veterinär väldigt ofta och försäkringen uttnytjad allt oftare.Fodervärden hade alltså inte brytt sej om att meddela oss att hästen var sjuk! Det blev ett himla bråk och de erbjöd sej att köpa hästen för ett skambud! Märkligt att de ville köpa en så sjuk häst..... Se upp,det finns skojare! Lycka till,hoppas allt kommer att funka.

Hej!

Jag har en häst på foder.
I kontraktet står det tydligt att kostnader upp till självrisken står jag (fodervärden) för, resten står ägaren för.
Det är också avtalat att jag ska kontakta ägaren innan jag tar kontakt med veterinär.
Enkelt och tydligt.

Jag har båda mina hästar på foder, men vi har gjort lite olika med försäkringen på dem.
För ponnyn står försäkringen fortfarande skriven på ägaren (eller hennes pappa egentligen, det är han som står som ägare i passet), men vi betalar summan till dem. Alla kostnader för hästens vård som inte försäkringsbolaget tar hand om betalar vi. Jag har haft hästen i åtta år, de frågar efter henne någon gång ibland så att de vet att hon mår bra, men i övrigt är det som min egen häst.
För halvblodet står hennes ägare för försäkringen och betalar den också. Övrig vård betalar vi. Men den hästen är det ju inte direkt tänkt att vi ska ha för alltid, så därför valde vi att låta ägaren fortsätta stå för försäkringen (ett gemensamt beslut mellan mig och ägaren, givetvis).

Jag har haft en foder häst och ska få hem en nu, Den första hästen hade vi att jag stod för självrisken men ägaren stod för resten, men den hästen jag ska ha nu, står jag inte för någonting ägaren står för all försäkring både självrisk och annat, men dock betalar ju nästan alltid fodervärden allt annat stallplats, mat m.m!a
Det är välldigt smidigt om man hittar någon häst i närheten för då kan man ringa till ägaren och be dom komma och själva bedömma! Men det är som sagt ganska olika, men vanligast är nog att fodervärden står för självrisken, och va välldigt noga med att det står exakt hur man ska göra om hästen blir sjuk, vem som står för vad i kontraktet! Kontraktet är vikten av allt sedan! Säg gärna till om du har mer frågor :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 054
Senast: morgaine
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket... 2
Svar
31
· Visningar
2 623
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka