Lite frågor.. bl.a om unghästmästerskapet

L

LillaDamen

Hej alla!

Som nyfrälst distansbeundrare undrar jag lite om det mesta.
Dels min första fråga: Vilka åldrar är det på unghästtävlingar? Typ EM?
Anses det vara ett problem med mycket asfalt på ridlederna?
Hur står sig sverige internationellt?
Är själva tävlandet uppbyggt på något sätt? I form av divisioner eller cuper eller liknande? Hur fungerar dessa?

Kommer säkert med mer.

Lev väl!
LillaDamen

Sv: Lite frågor.. bl.a om unghästmästerskapet

Ingen som vet svaren på mina frågor?
:confused:

Så vitt jag vet finns det bara unghäst-VM, och att det körts ung-hästklasser ett par gånger i sveriege.

Unghästtävlingar i distans känns inte som om de är helt nödvändiga.
En 6-7-åring har ju med rätt, eller ska vi säga fel, ryttare inga problem att ta placeringar i öppna tävlingar.
Man får betala efteråt, med en skadad häst.
Inom hoppning och dressyr är det en helt annan sak, eftersom unghästarna inte kan hävda sig mot den äldre eliten.

Unghäst-VM rids med 7-8-åriga hästar och det är ett öppet mästerskap, dvs är man kvalad får man deltaga. I år fick de tävlande ett resebidrag från Ridsportförbundet, men det kan säkerligen skifta från år till år. Hur svenska unghästar står sig internationellt vet jag inte, men jag vet dock att de tre svenskar som deltog i år blev godkända och kom på 52:a, 55:e respektive 56:e plats av 108 ekipage. Nästan hälften blev uteslutna.

Liknande trådar

Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
96 178
Senast: malacogott
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 246
Senast: Emelei
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·
Distans Hej! Har lite nybörjarfunderingar som jag tänkte att ni som rider/tävlar distans kankse kunde svara på! :) *Är det någon som rider...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka