Lite frågor angående nya selen

steve

Trådstartare
Eller ja, köpt begagnad. Har egentligen ingen aning om vad jag har köpt men den känns fin i lädret och verkar hel och ren.

Jag har mest tänkt att använda den till att dra lite enklare grejer som däck, vattendunkar och dylikt. Första frågan är, sitter bröstselen lagom högt eller ska den höjas? (svåra bilder men kunde inte få någon att fota när vi drog)

Bilder:

31446219.jpg

31446245.jpg

31446223.jpg

Andra frågan; Hur sjutton ska bakselen sitta? Visserligen behövs den inte nu när jag ska dra smågrejer men ändå. Det finns ju ingen rem som kan "hålla uppe den"?

Bild:

31446228.jpg

31446235.jpg

Tack för hjälpen i förväg!

(är så stolt över lilla killen som drog ett däck idag utan att reagera det minsta :love:)

Sv: Lite frågor angående nya selen

På det stora hela så tycker jag den ser ut att sitta ok. Bakselen skall dock upp lite i höjd, ca en handsbredd under bärbensknölen brukar bli lagom har jag fått lära mig :)

Jag ser inget ryggstycke i bilderna (ett rem mellan däckeln och en svankappa) Den övre rem på bakselen brukar ha fäste på den. ..och det Catherine skrev plus att bakselen ska vara mellan svansen och hästens bakben - men kanske det var utanför bara för bildens skull ;)

Roligt att du köpt sele och tänker kanske börja köra!:)

Men, det är lite dumt att köpa när man inte vet!:eek:
Folk tar ju tyvärr tillfället i akt, och jag hoppas du inte gav mer än tusenlappen för selen, för den verkar inte komplett?
För var är draglinorna och ryggstycket!?
Nu kanske det är du som slarvat bort dom?:idea:
Fick du inte dom med, var säljaren ful!:mad:

Komplett bröstsele (linhållare är inte så nödvändigt (den hänger framför bakselen på bilden)):
DSC00257.JPG

Draglinorna ser man på första bilden.

Till TS:
Den selen har jag sett tidigare. Jag hoppas inte att du betalt mycket för den. Nypriset för den är runt en tusenlapp, femtonhundra. Jag har sett en till salu för 4000 :crazy:

Hej!

Jag börjar faktiskt bli intresserad av körning och tänkte köpa en sele bara för att se hur han verkade reagera på saker som drogs bakom honom, och han verkar ta det med stor ro. :)

Jag fick med bröstsele, draglinor, huvudlag, baksele, svanskappa och remmar som man sätter fast bakselen i vagnen med. Jag kom på såhär i efterhand att bakselen nog skulle hållas uppe med svanskappan :p Kopplade inte riktigt.

Gav 2200:- för den, trodde det var rimligt, har som sagt aldrig varit i kontakt med "körgrejer" förut.

Jaha, oj, då gav jag visst mer än vad den kostade från början. Vart har dom sålt den här selen förut? Vad är det för märke?

Ja jag undrar också för kan man hitta en sån bra sele för mindre än 1500:- så köper jag den direkt. Jag tycker lädret ser jättefint ut och hela selen för den delen också. Brun med mässingspännen :d Man kan inte jämtföra den med en shettissele som kostar mellan 1000 och 1500:- för den håller inte för en större häst.

Det är en indisk masstillverkare som tillverkar den, kryllar av återförsäljare på Ebay. Jag har sett dessa billiga selar live, de är fullkomligt dränkta i olja, fetare selar har jag aldrig stött på. Tunnt läder också, därför lädret ofta ser bra ut (ser mjukt ut). Men det är tunnt som sagt, inget jag hade vågat köra en häst med.

Vill lägga till:
En sele som säljs för 800 kronor, ny, från en återförsäljare (dvs som har kryddat priset för att få in en vinst); givetvis håller den selen ingen högre standard och kvalitén bör starkt ifrågasättas. För hästens skull.

Haha vad lurad jag kände mig nu då.. Hur som helst, tanken var inte att sätta hästen i vagn utan bara dra lite smågrejer. Dock tycker jag inte lädret känns tunt.. men så har jag ju inte mycket att jämföra med heller. Oljigt däremot känns det!

Vad är det som kan tänkas gå sönder om man nu skulle sätta för vagn? Själva bröstselen och däckeln är ju ganska rejäla, även draglinor..?

:)

Där ser man vad ett foto kan bedra! ;)

Dock så vill jag säga till din tröst att första maratonselen vi köpte från B i Tingsryd var en indisk sele och jag tror vi gav ca 1000:- för den komplett i storlek full och vi använder de första åren vi tävlade och den höll jättebra men den såldes tillsammans med en av våra hästar. Vi köpte istället en Ideal Harness maraton som är förstärkt osv. som vi har använt ett par år. Vi har sett att lädret har blivit tunt och sömmarna har släppt och tänkt att antingen får vi renovera den eller köpa en ny. Häromdagen så lossnade skakelfästet eftersom lädret var så tunslitet och skakeln blev hängande i bakselen. Ideal selen kostade några gånger mer än den indiska så man förväntade sig att den skulle hålla bättre men det verkar inte alltid vara priset som bestämmer kvalitén.
Jag tycker gott du kan använda din indiska sele och hålla koll lite på läder och så.

Där ser man vad ett foto kan bedra! ;)

Dock så vill jag säga till din tröst att första maratonselen vi köpte från B i Tingsryd var en indisk sele och jag tror vi gav ca 1000:- för den komplett i storlek full och vi använder de första åren vi tävlade och den höll jättebra men den såldes tillsammans med en av våra hästar. Vi köpte istället en Ideal Harness maraton som är förstärkt osv. som vi har använt ett par år. Vi har sett att lädret har blivit tunt och sömmarna har släppt och tänkt att antingen får vi renovera den eller köpa en ny. Häromdagen så lossnade skakelfästet eftersom lädret var så tunslitet och skakeln blev hängande i bakselen. Ideal selen kostade några gånger mer än den indiska så man förväntade sig att den skulle hålla bättre men det verkar inte alltid vara priset som bestämmer kvalitén.
Jag tycker gott du kan använda din indiska sele och hålla koll lite på läder och så.

Intressant, jag har exakt samma erfarenhet. Undrar vad det kan vara? Är det hur den är utförd, jag menar, vi hade ju draglinorna i bröstan men även skakeln satt ju i den.
Vi har faktiskt våran gamla skitsele kvar (typ 20 år gammal) och inte någon förslitning alls medan nya IH, har jag bytt ut saker på flera gånger, framförallt skakelfästet, samt att däckelgjorden delat på sig.

Ja det är ju flera som skrivit positivt här om IH men jag är inte alls förtjust i den. Vi har parselar och IH och de är också lite halvkonstiga :grin:

Vet inte om man blir lite snål också när man ger 6000:- för en sele så förväntar man sig att den ska hålla och blir irriterad när den slits så fort men köper man en sele för en tusenlapp så är man nöjd om den håller.

Haha vad bra då, en liten tröst i alla fall. Får givetvis hålla koll på lädret men än så länge ser jag inga förslitningar/släppta sömmar. Kan väl få duga som "förstasele". Vad tråkigt att den nya selen inte levde upp till förväntningarna.

Vet inte om man blir lite snål också när man ger 6000:- för en sele så förväntar man sig att den ska hålla och blir irriterad när den slits så fort men köper man en sele för en tusenlapp så är man nöjd om den håller.

Fast jag tycker det är skillnad på att hålla i 20 år (1.000:-) eller 1 år (IH) utan att för den delen "nöjd" att den billiga håller.

Hur håller andra dyra selar i de delarna som ofta går sönder på IH? Jag tänker T***sjö eller liknande?

Den billiga är ju en helt annan uppbyggnad runt skakelfästen och sådant. Kan det ha betydelse? Snarare än läser, sömmar och annan kvalitet?

Liknande trådar

Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 155
Körning Halloj! Fick idag hem fem gamla selar och några huvudlag som jag (via en icke hästkunnig polare) köpt praktiskt taget osedda. :angel...
Svar
6
· Visningar
1 352
Senast: lillsyrran
·
Körning JAg har ev på gång att köpa en beg maraton sele som första sele till nyligen inkörd 2 åring. Selen vill hon ha 2500:-för, normalt...
Svar
3
· Visningar
1 430
Senast: cowgirl73
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka