lite för snälla, hur gör ni?

M

Mos410

Har haft båda killarna länge och jobbar mkt allt möjligt med dom. Även mkt NH m.m.
Båda är väldigt snälla och öppna individer både mot andra djur, hästar och människor. MEN så kommer ju detta.
Vi gör allt ihop. De inbjuder också gärna till att man är med i hagen, tillsammans i flocken om det så handlar om att vila, busa, vakta, kela eller beta.
Men detta kelandet. De ska vara så snälla och kliar tillbaka, de älskar att stå mot en som med de andra hästarna och klia.
Det går att ta läpparna och som de ibland när de slickar på en, men när det tar i och tycker det är jätte skönt och ska klia tillbaka mera och med tänderna...det händer ju till och med att det gör lite ont på mig, dom ät ju SÅ snälla och så rycker matte till eller liknande.
Man vill ju inte säga åt dom då dom bara gör det för att vara så snälla, och när jag krånglar mig undan eller rycker till eller vad som så ser de så olyckliga ut, det syns att de verkligen blir stötta. Dom som var SÅ snälla och så vill matte inte vara med.
Känner mig så taskig.
Men bara för att jag är nyfiken hur gör ni när det blir så här "fel". :)
Det är ju inget problem utan har lite tråkigt så jag tänkte bara se vad folk säger:)

Sv: lite för snälla, hur gör ni?

Vi har två hästar som kliar tillbaka.
Det får dom gärna göra men dom måste vara försiktiga!!!
Dom måste lära sig att vi människor är ömtåliga helt enkelt.
Blir hästen hårdhänt säger jag ifrån/kliar mindre.

Tycker dom brukar lära sig ganska fort att dom måste vara försiktiga :)

Om det var en häst som var känslig så hade den gjort det enda logiska och det är att reagera "aj". Dvs rycka till eller gå undan. Min nordsvensk vill att man kliar HÅÅÅRT medan min förra häst var jättekänslig och krävde viss teknik. Så även hästar är olika och hästar är logiska. De säger "aj" när det gör ont och säger "mmm" när det är skönt. Därför blir det inga missförstånd. De bryr sig inte om hurvida de sårar ngn eller inte, funderar inte över hur de ska lägga fram det, de svarar ärligt varända gång och förljer sitt hjärta. Jag tror inte att dina hästar tar illa upp. ;)

Däremot händer det ju också att en häst får ett för hårt kli, tex när kompisen tycker att det är SÅ skönt som du beskriver. Då brukar det bli sura miner, ett bakvänt öra, en hastig rörelse, och om hästkompisen verkar förstå piken så kliar de vidare. Eller så går den känsliga hästen undan. Man får nog räkna med en del missar från hästens sida också om man vill umgås på hästars vis i hästens hage. Alla kan vi göra misstag. Det är bara det att ett hästmisstag är lite värre för en människa än för en häst många ggr. :D

Senast ändrad:

Tycker du har fått bra svar :idea:
Själv har jag undvikit att "tillåta" att de kliar på mig tillbaka. I hagen kan man ibland ha tur att en annan hästkompis står nära, då kan de klia tillbaka på den istället. Annars har jag bara mjukt skjutit undan huvudet om de kommer och frågar om jag vill ha kli tillbaka. De verkar inte ta illa upp och är vi själva nu så brukar de inte erbjuda kli tillbaka utan står och jolmar med läppen ut i luften istället :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 947
Senast: fixi
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 919
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 610
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama