Lite fodringsfunderingar åring..

Alexandra_W

Trådstartare
Jag blir inte riktigt 'klar' på hur jag tycker jag bäst ska fodra lillskrutt här. Lillskrutt är en liten welshåring, blir liten B-ponny. Hingst men det fattar han inte själv än ;)

Han var lite 'vass' över rygg och bakdel när han kom, och i kraftig tillväxtfas. Stor mage/bukig.

Han äter som en hel liten maskin, och är inge problem för honom proppa i sig 12 kg silage på 12 h - trots att han ligger och snarkar mest när man ser honom, vilket gav en väldigt 'mätt' häst och kunde hästar rapa skulle han det. Jag gav honom maten i nät för han skulle ta det lite mer piano då han verkade äta så stora mängder han faktiskt fick ont i magen. Han sansade då ner förbruket till 3 - 3.5 kg per natt. Mest ligger han och snarkar fortfarande ;)

Han bättrade på sig i hullet på bara en vecka, och jag antog att han insett att 'det finns mat', och att maten är mer näringstät än innan, så han slapp äta sådana våldsamma mängder.

Fast senaste dagarna har han börjat äta på ackord igen, det finns ingen botten. Han går på helbete på dagarna, gjort hela tiden. Provade att lägga ut silage på betet (frodigt och fint, ingen brist, men ändå). Slurp sa det och han proppar i sig silage även ¨på betet som han hade betalt. Han verkar eg inte jättehungrig, han kommer stilla strosande när maten kommer, har inte bråttom in/ut, kelas hellre än äter osv. Men samtidigt så han äter som en hel häst.

Det FÅR han kanske ska tilläggs, givetvis får han det. Men jag är dels lite bekymrad när han proppar i sig sådana mängder att han i princip rapar, och att jag kanske skulle lägga på något koncentrat?

Samtidigt så på redan 6 kg silage täcker han behoven efter tabell (silaget har en kvot på 7), så han äter ju redan långt mer än han 'borde behöva' och det har gjort mig lite fundersam att mata på med kraftfoder. Jag har gett honom lucern, och han petar i sig det men han tycker egentligen inte det är så gott.

Så gärna lite funderingar och input?

Har tagit träckprov förresten och han ska avmaskas, men det var inga mängder mask och borde inte kunna förklara att han är som ett 'svart hål' när det gäller mat.
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

det kanske är så att han tycker att det börjar bli läge till att bygga fett inför vintern, det är ju en liten urponny du har.
jag hade nog tagit ut någon kompis för att titta på´hullet så man inte är hemmablind och satt han på den dieten du tycker han ska ha och sett vad det ger, under förutsättning att han inte är vass över ryggen längre
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Hullet har jag koll på, alltså hur det är. Fortfarande stor mage, den är antagligen en kombination av 'lite av allt', inklusive de stora mängderna mat. I övrigt så en del kvar att fylla ut över ryggen och i övrigt rund och fin (utan att vara tjock).

Så det är mest det där dels att han vräker i sig sådana mängder att han är proppmätt mest hela tiden då, och just det ATT han äter sådana mängder, om han skulle vara behjälpt av ett näringstätare koncentrat. Men han äter ju ändå högt över sitt (tabell)behov, och vill ju inte forcera. Inatt åt han upp 5 kg, vid 08 låg han och sov, fick 1 kg, och vid 8.45 var det uppätet och han låg och sov igen, men med 'magmuller och lite pruttar'. Dvs han är väldigt mätt.

Ibland får jag känslan av att han äter så länge det finns, och är lika nöjd när det är slut. Men finns det "måste" man äta så att säga? Jag har aldrig upplevt honom hungrig - men han har heller aldrig tackat nej till att äta så att säga. Som imorse, han hade ju mat kvar sen natten (eftersom han får massor), men han ställde sig ändå och åt upp frukosten, och somnade sen om. Hade han INTE fått nån frukost hade han säkert varit lika nöjd ändå, och lagt sig och somnat om. Inte 'frågat' efter maten eller ställt sig och ätit mer av det han hade. Men när det kommer 'ny' mat så äter man den, tills den är slut.

Som sagt, i grunden så han får hållas om han vill, jag är lite fascinerad av aptiteten bara, inte ens L åt sådär som åring (L är ju mycket större, och en glupsk sak, men som åring mäktade han inte med de där mängderna inte), men jag är inte säker på att det är nyttigt äta sådana mängder som W gör, eller att det är det bästa valet för honom ens? Samtidigt så gå in och begränsa grovfodret känns också lite fel med tanke på det är en åring. Jag har dock aldrig mött någon som ätit de mängderna.

Silaget är strax över 50% TS, 5,6 mj, 39 gr SRP/kg foder. Dvs 12 kg silage ger 67 MJ och 468 gr SRP. Lägg sen till 12 h bete på det. Tabellbehovet för lillplutt är nånstans 35 - 40 MJ, och 245 - 280 gr SRP...
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Det kanske är så att han inte är en tabellhäst. Man får ju inte stirra sig blind på tabellerna, för de passar sällan på hästarna. :)
Jag skulle ge honom mer mat än 6 kg om han inte blir tjock.
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Jag hade en fjord som var på det viset när han kom, hade fått dåligt med grovfoder i hela sitt liv, det gick faktiskt över, men jag kunde inte börja med fri till gång. Kanske eftersom han är låg i hull så äter han så länge det finns mat, begränsa du ensilaget lite till han och se om han lugnar sig efterhand, det låter som något som sitter i huvudet:)
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem med maten eftersom han dessutom går på bete, ge det en månad och se om han lugnar sig.
Har foderstaten inte varit optimal på något sett innan är det inte konstigt om han frossar.
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Jo mer än 6 kg får han äta sålänge han inte blir trind, var mer för att visa hur långt bortom tabellerna han petar i sig. Jag VET ju inte alls vad hans verkliga behov är, det återstår ju att se. Men för att stämma av hur väl/inte väl han får i sig det han behöver får jag ju utgå från tabellerna. Och då får han ju i sig med råge, så ingen anledng oroa sig för att han INTE på "bara" silage får i sig vad han behöver.

Han stod på bete när jag köpte honom, vet inte hur han fått det med foder i vintras, men jag har ju sett bilder på honom och han har aldrig varit hullmässigt tunn/emlig. Så det beror knappast på att han underutfodrats mängdmässigt! (Däremot kan det ju varit lite proteinsvagt t ex, och då äter de ju mer för att försöka justera så. Men kan ha varit utmärkt väl med protein med).

Så, jag tror det är 'han' snarare än 'fodringsfel tidigare'!

När han kom, dock syns inte att ryggen är lite vass här, men det är liksom ingen 'mager emlig' sak generellt ;)
561130_305824596180187_219514683_n.jpg

wiskey1207096.jpg


Efter en knapp vecka
553781_307487902680523_1523290859_n.jpg

556579_307488189347161_2020861466_n.jpg

483988_307488222680491_352186368_n.jpg
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Hade han rest långt innan han kom hem till dig?
Många ovana hästar tappar väldigt mycket vid transport, men det är ofta en del vätskebrist. Vilket gör att dom tar upp sig fort igen när de kan börja dricka och har fått vila lite.
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Nja, långt är ju en definitionsfråga iofs, men 5 h/25 mil. Han åt glatt och med god aptit på släpet, men var bra trött i mössan sista 2 h. (restiden är inkl pauser)

Såg inte ut att ha tappat något av transporten, alltså så att man med ögat reagerade på det. Åt med frisk aptit redan första natten. Då la jag in 5 kg (2 kg hö, 3 kg silage) och trodde det skulle räcka med råge - men då jag insåg att äta kan han den lille ;)

Första 2 bilderna är ½ dygn efter han kom.
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Fast drack han under resan och hade han fått bulka upp vatten innan?
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Han drack inget under resan nej, men drack direkt han kom fram. Innan gick han på bete med fritt vatten.

Men även om han skulle tappat lite under transporten, det är ju ingalunda omöjligt, så som sagt han har varken vid hämtning, ankomst eller senare sett 'mager' ut. Utan som sagt lite vass över rygg och bakdel, lite kvar över ryggen men inget alls på nivå att 'oroas' över.

Men det att han tycks äta 'bara för det finns', och blir extremt proppmätt av det. Frågan är om det är så bra i längden (om han inte ger sig, än har det ju gått 1½ v bara men än finns ingen botten i honom ;))
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Jag har ingen erfarenhet av att utfodra så unga hästar. Min yngsta häst var 2 år när jag köpte henne. Men jag vet att unga hästar kan ha svårt att tillgodogöra sig fodret. Vad vet du om honom? Vet du ngt om vad han åt under vintern, hur länge han gick med sin mamma osv?
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Jag tänkte mest att om han tappade under transporten så tar dom ingen det fort, vilket han ju också gjorde till en viss gräns.
Är svårt att se på bilderna men det kan vara så att det foder han fått varit fel, men också att han inte kunnat röra sig så mycket att kunnat sätt muskler.

När hästar vråläter som han gör brukar det tyda på att han är van vid att det är konkurrens om maten och att det gäller att äta medan det finns något. Så då blir frågan hur han är uppväxt tills nu?
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Det knasiga är att det inte känns som han vråläter i meningen kasta i sig mat. Utan mer att han lugnt står och äter - men så länge det finns.

Han har haft fri tillgång under uppväxten. Han är en försynt, mjuk herre så har gått med kompisar anpassade för det och inte med "grabbgäng".
Aldrig behövt kämpa för maten, riskera att bli utan eller att den tar slut.

Inte den korta tiden här heller förresten, utan hans mat är hans och helt ohotad av de andra.
Men han tycks gilla att äta, finns det mat äter man oavsett om man eg är hungrig eller ej typ.
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

Tillägg - mamma hans var också en "matmaskin" så han lärde sig tidigt att hålla hennes tempo.

Så det är nog en kombination av "sån sort" och kanske att silage än är gott som godis i hans värld?

Sålänge han inte får mer än rund mage är det ju ingen fara - om man bara kan känna sig säker på att han inte tycker han av någon anledning "behöver" äta så mycket?
 
Sv: Lite fodringsfunderingar åring..

eget KL

Eftersom knatten självsvådligt bestämde sig för att han hellre gick med polarna än vadandes i gräs, så blev 12 h bete/dag utbytt mot 'stampat jordgolv med några gröna strån' och istället utportionerat silage morgon - lunch och em.

Sen intag som vanligt. Där åt han fortfarande som på ackord, och då det ökade silageförbruket långt över vad min snälle leverantör som 'automatiskt' levererar en gång/mån räknat med fick jag vara lite sparsam några dagari väntan på ny leverans. I klartext innebar det att han fick 5.5 kg till natten, som han åt upp 'för snabbt' och var utan lite för många timmar på natten eg, dvs inte fick äta fritt.

Hursom så ledde ju det till "ofrivillig" begränsning av maten. Gräset rök och istället har han fått 9 kg silage/dygn vilket är LÅNGT från vad han äter fritt. Men det har lett till en herre som nu ser kanonfin ut i hull/kropp OCH dessutom är betydligt piggare och mer energisk (min gissning för han inte är överdrivet proppmätt hela tiden).

Kan väl inte påstå att det känns sådär hundra att ha en åring på icke-bete, men när han själv valde, och dessutom tycks må bra av det och vara nöjd med att gnaga efter förlupna strån och äta portioner av silage, så får jag väl acceptera...
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 481
Senast: pemi
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Hästvård Hur fort kan en häst få magsår egentligen? Fbl har ju stått på 10 dagar butta. Sen kraschade magen. Magen var helt bra fram tills...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 113
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp