Lite finare vagn till russ?

Sv: Lite finare vagn till russ?

Det finns en linje vagnar som kommer från Polen och som importeras av Stall Ekbacken. Gå in på sidan www.ewa-angantyr.com så kan du se mera. Det är rubusta och snygga vagnar i bra prisläge. Har sett dem i verkligheten då en kompis köpt en som levererats i dagarna. Verkar mycket prisvärda. Prisläge för en bra Gigg med mycket bra inställningsmöjligheter ligger strax under 20 000:-

Ja, jag blandade kanske ihop det lite eftersom "Iris71" även frågade om rockard 1 från Drive Out.

Så nu kommer jag med mina evinnerliga frågor igen... men jag får ju så bra och tevliga svar här inne :bow:

Kan man ha en "Giggsele" till en rockard. Tänker på dessa ihop:

www.jaboruder.se/

Under shettisshopen, giggselen för 2800 och rockarden för 5500 (b-ponny). Vad är en giggsele? Ser himla bra ut och bra pris oxå!

En giggsele är samma sak som en sele med silettdäckel och höga skackelfästen, alltså en sån däckel som du ska ha till en enaxlad vagn, så den selen och den rockarden går alldeles utmärkt ihop :) Tänk bara på att den vagnen inte tål någon hårdare körning.

Ute i terrängen, över stock och sten eller där man riskerar att få in trädgrenar i hjulen mm, hårda svängar (maratonträning) tungt lastad osv, men ska du bara hobbyköra på grusvägar så duger den gott.

Jag har en sådan vagn som är från jäboruder. Det är ingen globusrockard!, en mycket "kraftigare" variant. Personligen tycker jag att den är aldeles för liten! Min standardshettis sparkade bakut i den och fastnade med bakhoven i ett av stagen därbak. Vi välte vagnen (tur att den är lätt)Som tur är kom ingen till skada och brydde sig inte! Mer än jag förståss, mentalt alltså.(kommer alltid att va på helspänn). Enligt körinstruktörer är detta en fin vagn men det är livsfarligt att ha dessa stag därbak, men de är ju lätta att svetsa i plåtar i. Använder den på en mini (78) istället passar perfekt.

Jag vet att den är kraftigare än en globusrockard, men ändå för klen för tuffare körning, speciellt hjulen, dom ekrarna håller inte för kraftiga grenar eller körning i tuffare terräng.

Vad för steg? Måste kika in på sidan igen och spana lite... tänkte i så fall köpa en för b-ponny då min shettis är mkt stor - drar t.ex. ponnystrlk. Har samma utrustning som mina b-ponnies.

Tycker om vagnen (trots det som hänt) och har tittat på storleken till bponny. Heter tydligen oxer eller nått sånt,den skulle passa mycket bättre storleksmässigt. Men har nu köpt en tidaholmsrockard istället.

Ok, men hur högt sitter man då?

Och med stagen menar du de där hålen som sitter vid skakelfästet?

Om du tycker den är på tok för liten, blir den för liten med en b-ponnystorlek? Shettisen jag har ÄR som sagt stor och grov och jag hoppas kunna använda vagnen på mitt nätta russ såsmåningom. Han är idag 2½ och kommer kanske bli max 125. Shettisen är 106.9 och drar som jag skrev samma storlekar som russen.

Fasen oxå..jag hade deras hemsida i mina favoriter, men har precis tagit bort den eftersom jag köpt en tidaholmsvagn. Där va exakta mått på alla möjliga håll. Min shettis är oxå rätt stor och grov (fet) för tillfället. Den rockarden jag har passar egentligen storleksmässigt så jag jämförde måtten på den och deras som kallades oxer,tror jag. De var rätt lika. Så jag tror att de hade passat. På den lilla (som jag har) är svängeln endast 50 cm. Det ska egentligen va till shettis - det tycker jag är aldeles för litet.
Men om du meilar anne pagmar så kan hon ge dig adressen till deras sida. Det är ändå hon som är återförsäljare.
Jag hade tänkt köpa denna större oxå. Men så dök det upp en beg. tidaholmsrockard precis här i närheten. Och då har jag ju möjlighet att kunna testa den innan, så att jag VET att den passar innan man köper.
Ja, det är de stagen jag menar och de finns både uppe och på sidorna. Men på en så pass "billig" vagn så kan man ju kosta på att svetsa igen de hålen om man vill. Kanske bara jag som är paranoid, men har man varit med om nått så kanske man blir sån..

Har inte komit längre med vagnsköpet :p Har shettisen till salu, men kanske behåller honom ändå ... superstruligt med hästar nu, funderar hir och dit...

Men - vilken hjulsbredd ska man ha på en vagn till shettis och russ? Den här rockarden som jag suktar efter hos Jäboruder är inte bredare än 120, hon hade inte de exakta måtten för tillfället. Räcker det med 110 - 120?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 218
Senast: ameo
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya glasögon och jag hittar i princip inga jag gillar så nu funderar jag på antingen sådana som bara har glas och...
2
Svar
22
· Visningar
1 308
Senast: Lyan
·
Utrustning Letar runt efter en hästtransport och är lite osäker på vilket typ av golv man ska ha. Vad jag vet är att jag inte vill ha trä. Fundera...
Svar
7
· Visningar
878
Senast: lillan222
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat