Lite blandade frågor!

F

Fatal

Hej!

Här kommer lite frågor. Jag är tacksam om någon har lust att "bolla" eller svara på dem.

1. Jag har boots på min häst när jag rider den, då han annars är barfota. Dock har det hänt att han tappat någon sko ibland. Ibland hittar jag dem ibland inte....Jag har varit hos en målarfärgsbutik och frågat om någon slags reflexsprayfärg (bra att lysa med en ficklampa och då förhoppningsvis hitta dem lätt). Dock verkar det inte finnas. Det som finns är någon SKRIKgrön eller SKRIKorange och det vill jag inte rida omkring med. Bootsen är ju ganska svåra att fästa något på. Alltså undrar jag om ni har något tips på hur jag ska hitta bootsen efter det att jag har ttappat dem?

2. Jag har köpt en bomlös sadel på hööks "Tree free". Jag har sökt efter information om den på nätet BRA/DÅLIG men inte hittat så mycket. Vad tycker ni?

3. Till hösten verkar det som att min häst får gå ensam i hagen och bo ensam i stallet. Han har gjort det ibland tidigare och detta har gått utmärkt men får han det enligt lag och vet jag verkligen om han far illa psykiskt? Vad tror ni?

Tack för Er tid!

Sv: Lite blandade frågor!

Enligt lag får hästen inte gå själv utan måste ha någon typ av sällskap. Sen behöver det inte vara en häst utan kan vara någon annan typ av djur. Den här lagen är väldigt luddigt formulerad och jag vet inte om jag har fattat den rätt men hästen får i alla fall inte stå själv.

Fråga ett och två har jag inget bra svar på.

Fråga tre däremot. Skulle aldrig under några omständigheter ställa en häst helt ensam utan andra hästar. Det jämför jag med djurplågeri!

MVH Russin8

kan man inte sätta nån reflex-flärp på skon? sån som man har på nycklar?

att ha hästen ensam tycker jag är djurplågeri.

Bomlösa soffkuddemodeller - exempelvis Torsion, Barefoot, Tree free brukar funka på de flesta hästar då de är så mjuka och böjliga. För att göra Tee Freen ännu mer anpassningsbar kan man ta bort "bommen" fram och stoppa med handduk eller bomull i stället. Har en TeeeFree - billigt och bra alternativ till en häst/ponny under förvandling, ju mer den används desto skönare blir den också. Nackdel: de stora färstet för stiglädret om man vill rida med vanliga smala och inte western.

Tack för alla svar. Det känns då ganska ok med bomlösa sadel valet, TACK!

Bör ju ta en funderare på hur jag ska lösa hästkompis frågan...

Tack för era åsikter!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 283
Senast: Elma_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar