lite bekymmer

soffa

Trådstartare
hejsan!
Härligt hundfolk som fortfarande är kvar här :)

Nu har jag haft lite bekymmer med min tjej de två sista löpen har slutat med uvi och ultraljud + medicin...
hon har cystor på äggstockarna och försäkringsbolaget står ej för en kastrering trots två veterinärers starka rekommendationer där de säger att hennes uvi är hormoniellt betingat och kommer att återkomma vid nästa löp (som är onormalt långa och har inget riktigt höglöp)

någon som har varit med om samma sak och kan ge lite tips?

(hon har fått två kurer i rad och mått illa och ätit dåligt, nu står hon på bara crananidin och har fått tillbaka aptiten men ikväll upptäckte jag början till en hotspot så det blir vet i morron igen) :(

Sv: lite bekymmer

Jag skulle kastrera henne, oavsett om försäkringsbolaget betalar eller inte. Det blir väl billigare i längden för er i alla fall, om hon ständigt måste besöka veterinär, få medicin etc.? Dessutom har hon ju redan cystor på äggstockarna...

tack för svar och det hade jag nog gjort men jag har redan lagt över 3000 på henne denna månad och jag har inte de 7000 till som kastreringen kostar....

Du måste ju inte göra kastreringen just nu, men om du börjar spara redan nu så kanske du hinner göra innan nästa löp (och alla problemen) kommer. Har du haft kontakt med någon på ditt försäkringsbolag om just ditt ärende? Och de har verkligen nekat att betala? Vilket försäkringsbolag är det?

Jag har agria och de skickade en lunta med papper från djurkliniken där den ena veterinären har skrivit till hur det påverkar hunden...men det hjälpte inte och veterinären säger att försäkringsbolagen har blivit hårdare när det gäller kastrering.

Jag har har en känsla av att jag skulle bryta ihop om jag skulle prata med dem...jag ser ju hur trött min hund blir och hur hon dricker massor av vatten så fort kurerna är slut...

Vad trist av försäkringsbolaget, har varit med om det ett par gånger inom jobbet.
Ibland har det dock visat sig, när djurägaren valt en kastrering ändå, att hunden även har en pyometra (livmoderinflammation) när man väl öppnat den - och då har försäkringsbolaget ersatt.

Bara att spara ihop pengar för att kastrera din tik, tycker jag. Kanske du har nån släkting du kan låna av?

ja det är lite trist av försäkringsbolaget:(

Har varit lite inne på den idén, blir hon sämre finns ju inget alternativ...
jag tycker ju bara att det hade varit bättre att hon fick op när hon mår något sånär bra...

Tack för tipset men jag tycker inte om att låna pengar, du tack tänkte inte på att jag kan ju faktiskt om det kniper kanske gå till banken och låna...fanns bara inte i min tankevärld innan...

Min ridgeback fick UVIer efter löp. Jag vet naturligtvis inte om det verkligen hjälpte men jag började ge henne vetegroddsolja under löpen och efter det höll hon sig frisk. Det skadar ju inte att testa?

För övrigt håller jag med, spara och kastrera! Och kolla runt på olika kliniker, det kan skilja tusenlappar kostnadsmässigt.

När det gäller banklån är det ju en utväg men ta då ett "smart" lån och inte tex sms-lån som brukar ha skyhög ränta.

Jag förstår ju att försäkringsbolagen har sina regler men ibland är det som att slå huvudet i en vägg.

Tack äter ju själv eye-q och en bieffekt har ju blivit mindre pms så varför inte?
Och smslån? nää tack...
Det blir ett riktigt lån isåfall :)

Jag säger som föregående gjort, spara och kastrera för din tiks bästa. Jag vill också kastrera min tik, just för att undvika problem i framtiden eftersom det ändå inte ska bli valpar efter henne. Just nu har jag inget jobb men söker som sjutton, och så fort det är möjligt så ska jag börja lägga undan pengar.

7000 kr låter ganska mycket, häromkring ligger det nog runt 5000 kr att kastrera min (boxer på cirka 25-27 kilo). Under tiden kanske du ska rådfråga en veterinär vad du kan göra för att förebygga UVI efter löp. Lycka till!

tack för svar :)
min väger 36 kg så hon är lite tyngre och de vill ha kvar henne till dagen efter kanske därför det lite högre priset...

Har kontakt med vet och just nu avvaktar vi tills cranadinkuren är slut för att se hur hon mår...just nu tar vi (jag och hunden) bara en dag i taget och än så länge mår hon hyffsat bra trots hotspot och krage...

Liknande trådar

Kropp & Själ Ni som har cystor på äggstockar, på vilket sätt ställer det till bekymmer? Hur känns era smärtor, vad har ni gjort åt dem? Lite lång...
2
Svar
26
· Visningar
10 280
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka