Lite åsikter tack.

P

patty

För några månader sedan bad jag någon vänlig själ här hjälpa mig med foderstat och Jessica fick ihop en bra till mig. Men då jag har fått höra av andra i min omgivning att jag ger åt he...e för mkt lucern vill jag bara kolla så jag inte missat ngt. Hästarna ser ut att må bra så och har inga proteinutslag eller liknande så jag borde väl inte oroa mig, men....
Häst nr 1: 25 år halvblossto ca 550kg tung i typen, promenadrids,
står nu på
10 kg hösilage
2 kg halm
1 kg lucern hackat strå (kraffts)
0,5 kg havre
4dl betfor (torr)
75gr vitlöksmineraler hippos
morötter
Jag vet att hon inte behöver havren för energivärdet men hon ändrar ingen form pga den och hon har ätit havre i hela sitt liv och vill fortfarande ha detta i det där "tråkiga" gräset som jag har börjat ge henne (tycker hon)

Häst nr 2: 5 år fullblod/halvblod ca 600 kg, promenarids oxå än så länge pga skada men ska snart börja sättas igång.
står nu på
12 kg hösilage
2 kg halm
1.5 kg lucern hackat strå
4dl betfor
75 gr vitlöksmineraler hippos
1 kg morötter

Henne tog jag bort kraftfodret på helt och hållet och det blev en mkt lugnare och gladare häst.
Ivanliga fall får de även foderjäst men jag gör ett litet uppehåll nu över vintern.
Hösilagevärdet är följande
per kg/ts
torrsubst 66,9%
mj 9,4 smbrp 38
tyvärr inga mineralvärden (stallägaren har LOVAT att det är sista gången med lilla analysen).
Låter det som en ok dagsmeny eller? Jessica eller någon annan vänlig själ....
De har långa dagliga utevistelse samt står på halm. De 2kg som står i foderstaten läggs bland maten men jag tror mestadels krafsas ut i övriga boxen.
Tack o hej
 
Sv: Lite åsikter tack.

Varför skulle luserngivan vara olämplig enl dina bekanta? Några av mina 400 kgs står på 2-3 kg. I vissa länder står hästarna på enbart lusern i stråfoderväg. Helena
 
Sv: Lite åsikter tack.

Jag tycker att det låter som högst rimliga och bra foderstater.

Varför skulle den lucerngivan vara för stor?
Jag skulle se det som mindre vits att ge det overhuvudtaget om det handlade om ½ kg och mindre. Då kan man lika gärna ge mer hö/hösilage.
 
Sv: Lite åsikter tack.

Skulle misstänka de i din omgivning klassar Lusern som kraftfoder. Därav reaktionerna.
 
Sv: Lite åsikter tack.

Orkar inte räkna några foderstater. Men lucerngivan är inte alls stor. Det är ju ett grovfoder, så får du reaktioner är det väl bara att förklara det. Plussa den på det grovfoder du ger och fråga dem om de tycker att det är en felaktig/för stor giva
 
Sv: Lite åsikter tack.

De tror kanske att Lusern räknas som kraftfoder?

OOps, det hade du visst redan sagt, Mynta2 :o
 
Sv: Lite åsikter tack.

Jag har redan förklarat detta med grovfoder för dem men de tillhör de som drar ner på höt och inte kraftfoder då hästarna lägger på sig så....Skönt att höra att ni tycker min foderstat är ok.Är det någon som kan svara på vad ni tycker jag ska ev lägga till då femåringen snart skall sättas igång och arbeta (bygga muskler, för det har hon tappat). Har alltid fodrat med fibergi tidigare men enegit i höt är ju rätt högt. Tack för alla svar.
 
Sv: Lite åsikter tack.

Hej igen. Nu kommer den frågvisa här igen. Jag bara undrar, eftersom jag inte har någon mineralanalys på grovfodret så är jag ju orolig att jag missar något. Finns det något tillskott som jag skulle behöva ge för att vara på den säkra sidan utan att det blir skadligt om det blir för mkt. Tänkte mest på vetekli ( kvoten ca/p) eller är detta helt omöjligt att säaga utan mineralanalys
 
Sv: Lite åsikter tack.

Tyvärr behövs mineralanalys för att kunna svara på det.

mvh Jessica
 
Sv: Lite åsikter tack.

Du ger absolut inte för mkt lusern. Vad jag dock reagerar på är om inte den totala foderstaten får fel balans mellan Ca och P, alltså för hög Ca/P kvot. Jag vet ju inte vad ditt hö innehåller men generellt brukar hö/hösilage ha en kvot över 1,4. Kvoten kan ju uppgå till 3 utan att vara skadlig OM kalken kommer från grovfodret och OM behovet av fosfor är täckt. Jag hade nog bytt ut lite kraftfoder mot vetekli för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Lite åsikter tack.

Jessica- Tänkte väl det men ville bara kolla. Tack ändå för hjälpen. Lade om hela foderstaterna efter dina tidigare råd i höstas och hästarna svarar väldigt bra på dessa. Får väl hoppas att de får i sig det de behöver tills det är dags för nästa års analys.

Godishanna- Vilket kraftfoder, "den lilla" får ju endast lite betfor-ska jag ta bort det och ersätta med kli? Tack
 
Sv: Lite åsikter tack.

Ja visst ja de fick ju inte så mycket kraftfoder. Men byt ut betforen mot kli t ex. Eller ge ett annat mineralfoder, ditt har en Ca/P kvot på 5! Passar bättre till hästar som får en hög spannmålsgiva.
 
Sv: Lite åsikter tack.

Tack för ditt svar. Typ miner vit, eller?
 
Sv: Lite åsikter tack.

Ja, just det. Tyvärr finns den inte pelletterad. Värt att tänka på om man har en kräsen häst ;)
 
Sv: Lite åsikter tack.

Vad ska man ligga på för kvot på Ca/p. Mina pållar vill väldigt gärna ha lite betfor i sitt lucernhack så de får 2dl (torr) morgon + kli på kvällen. Hur mkt kli bör man ge? Tack.
 
Sv: Lite åsikter tack.

Foderstaten bör ha en tptal kvot som ligger kring 1,4 (1,2-1,8 är ok) Om man är säker på att man ger tillräckligt med fosfor (P) kan kvoten ligga på max 3 - om den extra kalken kommer från grovfodret. Detta kan ju ske om man ger tex lusernhack. Huvudsaken är egentligen att kraftfoder + mineraler har en bra kvot och att alla hästens behov är täckta.

Kan inte de exakta siffrorna på hur mkt kli man kan ge per 100 kg häst, har någonstans i bakhuvet att det är max 0,1 kg / 100 kg häst och giva, är inte helt säker...
 
Sv: Lite åsikter tack.

Tack, ska bara köra slut på de sista mineralerna om det är ok (inte mkt kvar). Längtar till "nästa analys" denna gång MED mineralvärden.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Jag har tyvärr inte fått någon analys på hösilaget som min häst äter. Hoppas på att få det inom en snar framtid. Hästen är i full...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Korven
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: Tunnelapa
·
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 579
Senast: Elin_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp