P
patty
För några månader sedan bad jag någon vänlig själ här hjälpa mig med foderstat och Jessica fick ihop en bra till mig. Men då jag har fått höra av andra i min omgivning att jag ger åt he...e för mkt lucern vill jag bara kolla så jag inte missat ngt. Hästarna ser ut att må bra så och har inga proteinutslag eller liknande så jag borde väl inte oroa mig, men....
Häst nr 1: 25 år halvblossto ca 550kg tung i typen, promenadrids,
står nu på
10 kg hösilage
2 kg halm
1 kg lucern hackat strå (kraffts)
0,5 kg havre
4dl betfor (torr)
75gr vitlöksmineraler hippos
morötter
Jag vet att hon inte behöver havren för energivärdet men hon ändrar ingen form pga den och hon har ätit havre i hela sitt liv och vill fortfarande ha detta i det där "tråkiga" gräset som jag har börjat ge henne (tycker hon)
Häst nr 2: 5 år fullblod/halvblod ca 600 kg, promenarids oxå än så länge pga skada men ska snart börja sättas igång.
står nu på
12 kg hösilage
2 kg halm
1.5 kg lucern hackat strå
4dl betfor
75 gr vitlöksmineraler hippos
1 kg morötter
Henne tog jag bort kraftfodret på helt och hållet och det blev en mkt lugnare och gladare häst.
Ivanliga fall får de även foderjäst men jag gör ett litet uppehåll nu över vintern.
Hösilagevärdet är följande
per kg/ts
torrsubst 66,9%
mj 9,4 smbrp 38
tyvärr inga mineralvärden (stallägaren har LOVAT att det är sista gången med lilla analysen).
Låter det som en ok dagsmeny eller? Jessica eller någon annan vänlig själ....
De har långa dagliga utevistelse samt står på halm. De 2kg som står i foderstaten läggs bland maten men jag tror mestadels krafsas ut i övriga boxen.
Tack o hej
Häst nr 1: 25 år halvblossto ca 550kg tung i typen, promenadrids,
står nu på
10 kg hösilage
2 kg halm
1 kg lucern hackat strå (kraffts)
0,5 kg havre
4dl betfor (torr)
75gr vitlöksmineraler hippos
morötter
Jag vet att hon inte behöver havren för energivärdet men hon ändrar ingen form pga den och hon har ätit havre i hela sitt liv och vill fortfarande ha detta i det där "tråkiga" gräset som jag har börjat ge henne (tycker hon)
Häst nr 2: 5 år fullblod/halvblod ca 600 kg, promenarids oxå än så länge pga skada men ska snart börja sättas igång.
står nu på
12 kg hösilage
2 kg halm
1.5 kg lucern hackat strå
4dl betfor
75 gr vitlöksmineraler hippos
1 kg morötter
Henne tog jag bort kraftfodret på helt och hållet och det blev en mkt lugnare och gladare häst.
Ivanliga fall får de även foderjäst men jag gör ett litet uppehåll nu över vintern.
Hösilagevärdet är följande
per kg/ts
torrsubst 66,9%
mj 9,4 smbrp 38
tyvärr inga mineralvärden (stallägaren har LOVAT att det är sista gången med lilla analysen).
Låter det som en ok dagsmeny eller? Jessica eller någon annan vänlig själ....
De har långa dagliga utevistelse samt står på halm. De 2kg som står i foderstaten läggs bland maten men jag tror mestadels krafsas ut i övriga boxen.
Tack o hej