Sv: Litar folk för mycket på "alternativvård"?
Jadu, rent generellt skulle jag sagt Absolut veterinär först.
MEN, det beror alldeles på vilken veterinär/klinik det är. Vissa här talar om att det finns skräckexempel på när alternativa metoder gått före veterinär, men det finns också veterinärer/kliniker som är rent urusla på en hältutredning. Veterinärer som dömt ut hästar som "obotliga" medans en annan klinik hittar grundproblemet och får hästen frisk på en behandling... DET är precis lika skrämmande.
Man ska alltid försöka vara både kritisk och öppen för olika saker, ifrågasätta och sätta sig in i så mycket man kan.
Men nu handlade det väl inte riktigt om detta.
Jag tycker att med hästar, precis som med människor, så vänder man sig i första hand till erkänt skicklig veterinär (el läkare) innan alternativa metoder kommer in i bilden.
Jag går själv i behandling hos osteopat -som får räknas som alternativ behandling, och min häst behandlas av fysioterapeut och får även besök av massör numera.
Jag åker 30 mil enkel tur om min häst blir halt, för att det är den bästa kliniken enligt mitt tycke. Där finns enormt skickliga veterinärer som dessutom kan se att rätt alternativ behandling kan vara väldigt positiv. De är extremt nogranna, men har förstått att med hästar måste man arbeta med helheten och att alternativa metoder är ett komplement.
Det som mina veterinärer sagt och sett stämmer mycket väl överrens med vad hästens fysioterapeut säger. Det stämmer också jättebra ihop med vad min osteopat ser i min kropp
Jag har själv fått erfara hur otroligt smal den vanliga sjukvården är, när jag skadade min nacke. Jag hade aldrig mått så relativt bra som jag gör idag om jag ENBART gjort som läkare tyckte; äta värktabletter och träna styrketräning hos sjukgymnasten. "Alternativare" som min osteopat har hjälpt massvis av människor som läkare inte kunnat hjälpa, min osteopat har till och börjat få kunder till sig som blivit rekommenderade henne av sin läkare! Traditionell sjukvård är så fixerad vid symptom istället för orsak.
Det är
HELHETEN som är det viktiga.
När man börjar tro att en sak, ett medel, en metod kan utföra mirakel och är det enda man behöver, då är man snett ute. Sen om det är alternativare eller veterinär man slår saliga volter över spelar mindre roll. Ingen kan kunna allt.
Bara man som hästägare ständigt har ett kritiskt tänkande samtidigt som man vågar tänka i nya banor, själv skapar sig en röd tråd och verkligen öppnar ögonen och lyssnar på sin häst.