Litar folk för mycket på "alternativvård"?

break_a_leg

Trådstartare
I tråd efter tråd här inne så ställs frågan "var ska jag vända mig, min häst är orytmisk, verkar ha ont, halt etc". Många svarar att dom själva i fösta hand skulle ta ut en kiropraktor eller equiterapeut....Är jag den enda som vänder mig först till veterinär?

Likaså har ju marknaden för alternativmedicin vuxit något enormt de senaste 5-10 åren just när det gäller häst. (Jodå, mina hästar har fått både det ena och det andra, men jag låter alltid vet titta först)

Sv: Litar folk för mycket på "alternativvård"?

Jag vänder mig ALLTID till veterinär i första hand om jag misstänker att min totta inte är ok. Sen använder jag kiropraktor, Equit. osv som ett komplement.
Men ALLTID vet. först som sagt!
Jag har lite tur också, har en veterinär som är kiropraktor också, jättepraktiskt :)

Det beror helt o hållet på vad det är för fel på hästen......Jag har inte behövt spruta mina hästar i en led på säkert 8-9 år, och då har dom gått hårt(tränat o tävlat)

Att hästen blir orytmiskt beror ofta på att den felbelastar sig, eller blir fel tränad, har den fått en kotledsinflammation så får ju naturligtvis en veterinär åtgärda den, men sen så söker jag varför den fått den...med olika alternativa medel/metoder.

Men det är också svårt att sålla i djungeln, jag har hållt på med detta i många herrans år, så jag klarar ofta första sållningen...sen ger erfarenheter kunskap.

Jag tar aldrig ut med en kiropraktor eller något först! De kan förstöra mer än de gör nytta om man har otur. Ut med vet. först!
//Z

Men du har ju en helt annan erfarenhet än vad många andra här inne på Buke har. En del yngre tjejer ser eller känner ju inte om deras hästar är halta/ofräscha. (Antagligen därför som kotledsinflammationer är bland det vanligaste som behandlas nu för tiden).

Det är en DJUNGEL med olika metoder och terapeuter...och det är häpnadsväckande hur lite veterinärer och komplementära terapeuter samarbetar i detta landet, det räcker med att man kommer till Tyskland, så är många, om inte de flesta veterinärer alternativt utbildade, alltså en otroligt kompetent yrkesgrupp.

Inget som helst ont om de svenska veterinärerna, så misstolka inte, det är lika många på den alternativa sidan som har svårt att samarbeta över "gränserna" Problemet är ju just att det finns gränser.

Vid minsta lilla misstanke man har med sin häst, att den inte mår bra, då ska man alltid, alltid kontakta veterinär först, sen utefter dennes inrådan anlitar man en kompetent terapeut.

Vid minsta misstanke att något inte står rätt till ska inte en terapeut mixtra själv utan i sin tur skicka hästen till veterinär.

Jag har som vana att skriva vad jag tror felas på en lapp och be ägarna ta med den till veterinären, detta har gett gott samarbete då vissa veterinärer i sin tur skickat hästar till mig i stället.

Komplementär terapi ska, antingen vara i FRISKvårdsbyggande syfte, i ett UNDERHÅLLANDE syfte, i ett FÖREBYGGANDE syfte.

SJUKVÅRD hör veterinärerna till, och ska endast kombineras efter veterinärs inrådan.

Ju mer samarbete med veterinärerna desto mer kompetenta terapeuter, då veterinärerna ju inte rekommenderar teraputer som inte vet vad de sysslar med.

Låt oss hoppas att de svenska veterinärerna inser hur bra ett samarbete kan vara! Låt oss hoppas att försäkringsbolagen inser hur mkt pengar det finna att tjäna!

Och..låt oss hoppas att hästägare faktiskt har det omdömet att de förstår, att det alltid är veterinär som är nr. 1!

Ja, jag generaliserar grovt, men de som vet med sig (Tex: Martha) att de kan skilja på vem man bör kontakta gör ju det valet med betoning på många års erfarenhet.

Om jag VET att ett problem kommer från ett visst ställe och passar bättre till en alternativare så kontaktar jag en sådan. I övriga fall kommer givetvis veterinär först.
Problemet med att kontakta en veterinär för min del är att min häst har en mycket svag böjprovsreaktion på vf. Hästen är inte halt i vanliga fall och har aldrig visat på något sätt att detta skulle störa henne (utom då vid böjprov). Åker jag till en veterinär med en hälta så hittar dom den reaktionen och säger att där är felet :crazy: trots att felet sedan visar sig sitta någon helt annanstanns. Tyvärr tror jag att veterinärer måste bli bättre på att lyssna på ägaren och inte alltid bara köra sitt rejs. Trots allt är det ägaren som känner sin häst bäst. Nu menar jag inte att veterinären ska lyssna för mycket på ägaren för då behövde vi ju inga veterinärer ;)

Det där är ett problem...jag hade en diskussion med "min" veterinär för nån vecka sedan...han är allmänt känd för att vara en "antialternativare"...och då menar jag anti....

Jag var nere med en svår senskada..och började då diskutera...Faktum är att MIG lyssnar han på, och är t om intresserad av vad jag har för ideer....han säger att det kommer in så mycket konstigt folk ibland med en hel del knepiga ideer om allt o inget( och det betvivlar jag inte alls)så det blir svårt för dom att sålla vem som är vettig o inte....

Mig lyssnar han på för jag är inte så fanatisk och tror att en enda grej är allsmäktig och att jag ofta kan diskutera fram lösningar, visst...jag har mycket ideer....men ofta bra såna....senskadan frågade han mig vad jag hade kokat ihop för en trolldryck...för den var MYCKET bättre än vad den förväntades att vara :angel:

Han är även numera intresserad av vad jag ger, hur jag gör och facit har ju HAN när vi kommer på åb( med konvalecenterna) Å jag är bara glad att ha fått över honom på "min" sida :bump: ( men det har tagit mågra år :angel: ..för honom att acceptera)
hästen

Givetvis måste det vara svårt för veterinärerna att veta vem dom ska lyssna på. För mig som har en häst (rätt frisk sådan hitills peppar peppar) och alltså inte känd på kliniken blir ju detta ett problem. Det är nog lite lättare för dig som trots allt jobbar med konvalcenter och därmed är där oftare än vad jag är.
Givetvis tror jag inte att jag har svaret på allting långt därifrån men jag vet trots allt att hon har den där böjprovsreaktionen och det skulle jag gärna vilja att vet lyssnade på.

Självklart tar jag ut veterinären i första och oftast enda hand. Jag åker ju själv till läkaren om jag mår dåligt..

Jag är tyvärr ganska negativt inställd till alternativvård (bortsett från akupunktur och kiropraktik) efter att jag blev rekomenderad att köpa en lite dyr flaska till min häst. En droppe skulle smörjas in uppe på kronranden på varje hov morgon och kväll, detta skulle leda till ökat självförtroende hos hästen... :smirk:

Köpte inte flaskan eller resonemanget....
// Ulrica

Ett stort problem är att mycket av tankarna bakom o diagnoserna inom alternativmedicinen inte har något som helst stöd inom skolmedicin/vetenskap.
En veterinär som tex hör att en alternativare flyttat tillbaka en kota som legat flera centimeter fel vet ju inte om han skall skratta eller gråta.
PL

fast om man vet vad det menas så är det ju inte så konstigt, men att FLYTTA en kota är omöjligt, däremot att lösgöra krampande muskulatur runt ett områda där "kotan" ändrat läge pga krampen går ju faktiskt att göra....
Jag tycker det är bra om veterinärerna blir mera öppna för alternativvården, d få man ett bättre samarbete istället för motarbete som det är nu..då kan veterinärerna vara med o påverka vilka som kan vara "godkända" så det inte finns så mycket oserlösa kvar.... Jag tycker att det är huvudsaken att hästen blir frisk...och många har en återkommande kotledsinflammation och får behandla gång efter annan...DÄR borde man ju iallafall kunna fatta att det inte är kotan som eg spökar, utan nåt annat som gör att hästen belastar sig fel.....

Jo visst men idag är det svårt för veterinärerna att bedömma vilka som är ok eller inte.
PL

Senast ändrad:

Beroende på vad jag tror att det är så ringer jag vet el massör. Ibland om det är lite diffust så väntar jag om massören är på väg inom rimlig tid.

Tar ej ut distr.vet utan åker isf direkt till klinik. El i undantagsfall så kommer vet från kliniken hem till mig, om han är i krokarna vill säga.

Jag håller med dig om att man i första hand ska vända sig till veterinär i första hand.
Det håller även de som seriöst håller på med "alternativvård". De vill ha ett utlåtande ifrån vet. och sedan utforma behandlingen av hästen på bästa sett. Kan veterinären inte hitta ngt "fel" på hästen kan man ju såklart då söka sig till "alternativvården" men då vara noga med att kolla upp att personen ifråga verkligen är seriös.

Fast det kan jag förstå, eftersom ingen kan flytta tillbaka en ryggkota flera cm. Det är nog en uppfattning som hästägaren kan ha haft, en smärre överdrift alltså.

Tänker spec på ett fall där en person slaktade en häst med ryggproblem trots att den inte var färdigutredd veterinärt. Hon hade haft ut "ngn" som sagt så o skrev så i ägardelen av veterinärintyget. Den behandlande veterinären tyckte att hon skulle få ut ersättning för hästen o det var på håret att det gick igenom men det var nog påståendet om ryggkotorna som gjorde att utslaget gick åt andra hållet.
PL

Svar till C_L:s första meningar.

Veterinärer FÅR INTE enligt Svensk lag praktisera "alternativ behandling"
Därför är det inte många vet som utövar detta.
Dock kan jag hålla med om att Equieterapeuter (mfl) och veterinärer skulle samarbetat mycket närmre varandra om världen hade varit perfekt! :)

Nu tar du i lite, det finns ingen lag om att veterinärer inte får praktisera alternativ behandling, däremot finns det föreskrifter om att vet skall följa vetenskap o beprövad erfarenhet vilket ger betydligt större personligt spelrum.
PL

Cilva skrev:
Beroende på vad jag tror att det är så ringer jag vet el massör. Ibland om det är lite diffust så väntar jag om massören är på väg inom rimlig tid.

Detta är inget personligt just till dig, men jag reagerade ändå lite på denna meningen. En massör kan ju inte känna om hästen är halt, om hästen inte markerar när den går och/eller är svullen och varm i benen, men om så är fallet så kan du ju lika gärna se det själv!
Eftersom jag själv arbetar som hästmassör på heltid så är jag absolut inte emot att ta hjälp av massörer- tvärt om :D Jag tycker egentligen att fler borde få regelbunden hjälp med hästarna eftersom man då kan hitta problem långt innan de utvecklas till hältor m.m. Men lika lite som en veterinär kan göra en hältutredning utan sina diagnostiska "verktyg" (böjprov, bedövning, röntgen, scint o.s.v.), lika lite kan man förvänta sig att massören skall göra det.
Om man anlitar veterinären att göra sitt jobb och massören att göra sitt blir allting mycket bättre. Om man dessutom kan få ett samarbete där emellan vore det ännu bättre! De gånger jag har varit på kliniker ser jag alltid massor av hästar som jag skulle kunna hjälpa och kompletera veterinärens råd. Men än så länge så har jag inte "lagt mig i" eftersom jag vet de inställningar som många veterinärer har :crazy: Det är väldigt tråkigt att det skall behöva vara så. Det gör ju som sagt att det alternativa framstår i sämre och oseriösare dager.
Jag tror att de flesta av oss som arbetar med alternativ hästhälsa gör det för att vi vill hjälpa hästar och hästägare. Oftast så pratas det om "dessa oseriösa alternativare" som bara vill tjäna pengar och det tycker jag känns jättesynd :( Dels eftersom det inte alls stämmer, man blir inte rik av att behandla hästar. Och många hästar som skulle behöva hjälp går miste om den. Det är inte heller sant att högpresterande hästar alltid har klarat sig utan massage. Tvärt om så har det i ett historiskt perspektiv ingått i hästskötarnas sysslor på många av de fina hovstallen att massera hästarna - varje dag!
När jag är ute och behandlar hästar händer det alltsom oftast att jag får skicka dem till veterinären istället. Jag tror att alla seriösa behandlare gör detsamma.

Mvh/Marie

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 356
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 103
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka