Sv: Litar folk för mycket på "alternativvård"?
Cilva skrev:
Beroende på vad jag tror att det är så ringer jag vet el massör. Ibland om det är lite diffust så väntar jag om massören är på väg inom rimlig tid.
Detta är inget personligt just till dig, men jag reagerade ändå lite på denna meningen. En massör kan ju inte känna om hästen är halt, om hästen inte markerar när den går och/eller är svullen och varm i benen, men om så är fallet så kan du ju lika gärna se det själv!
Eftersom jag själv arbetar som hästmassör på heltid så är jag absolut inte emot att ta hjälp av massörer- tvärt om
Jag tycker egentligen att fler borde få regelbunden hjälp med hästarna eftersom man då kan hitta problem långt innan de utvecklas till hältor m.m. Men lika lite som en veterinär kan göra en hältutredning utan sina diagnostiska "verktyg" (böjprov, bedövning, röntgen, scint o.s.v.), lika lite kan man förvänta sig att massören skall göra det.
Om man anlitar veterinären att göra sitt jobb och massören att göra sitt blir allting mycket bättre. Om man dessutom kan få ett samarbete där emellan vore det ännu bättre! De gånger jag har varit på kliniker ser jag alltid massor av hästar som jag skulle kunna hjälpa och kompletera veterinärens råd. Men än så länge så har jag inte "lagt mig i" eftersom jag vet de inställningar som många veterinärer har
Det är väldigt tråkigt att det skall behöva vara så. Det gör ju som sagt att det alternativa framstår i sämre och oseriösare dager.
Jag tror att de flesta av oss som arbetar med alternativ hästhälsa gör det för att vi vill hjälpa hästar och hästägare. Oftast så pratas det om "dessa oseriösa alternativare" som bara vill tjäna pengar och det tycker jag känns jättesynd
Dels eftersom det inte alls stämmer, man blir
inte rik av att behandla hästar. Och många hästar som skulle behöva hjälp går miste om den. Det är inte heller sant att högpresterande hästar alltid har klarat sig utan massage. Tvärt om så har det i ett historiskt perspektiv ingått i hästskötarnas sysslor på många av de fina hovstallen att massera hästarna - varje dag!
När jag är ute och behandlar hästar händer det alltsom oftast att jag får skicka dem till veterinären istället. Jag tror att alla seriösa behandlare gör detsamma.
Mvh/Marie