Lita på hästen?

E

elinxelin

Ska jag lita på hästen och sitta upp? Idag gick jag en långpromenad med grimma och grimskaft. Vi tränade trav och skritt, i slutet lyssnade han faktist på när jag sa "skritt" och när jag sa "trav". Ska jag lita på honom och sitta upp nästa gång? Vad ska jag tänka på? Han är inte riden så mycket. Han kom just imp från holland, och vi vet nästan ingenting om honom! Sist vi red hörde vi också någon knäckande i ena knät. Vad kan det vara? Hörde inget idag nämligen!
 
Sv: Lita på hästen?

Knäckande i ena knäet?!

Den är väl besiktigad?

Vad det gäller uppsittning på en häst som du inte vet så mycket om är det faktiskt jättelätt.
Du ska rida in den en gång till och göra exakt som du skulle ha gjort om du visste att den aldrig haft ryttare på sig.
Om vi sedan ponerar att den blivit riden innan ja då kommer inridningen att gå på ett par dagar, men ta det hela steg för steg som om du skulle rida in den, sen är det bara att gå vidare om du märker att hästen är med dig. Då borde du inte få några bakslag.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp