Lister Eclipse blir varm

super

Trådstartare
Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla år ha haft en budget maskin.
Men ska erkänna att jag faktiskt är besviken och undrar om det är något fel på maskinen? Den blir nämligen jätte varm redan efter typ 10 minuter trots ihärdigt oljande och skruven var justerad enligt medkommande instruktionsbok ner i botten och sedan 1,5 varv tillbaka.
Var så mycket olja till slut att det började rinna längs maskinen så fick torka.

Min häst var visserligen lurvig men han är fortfarande ett halvblod så har inte så jätte grov päls, är dessutom klippt en gång tidigare för ca två månader sedan så ganska utväxt men ändå. Har tidigare en gammal billig Jula maskin som jag haft i ca 16 år och den har aldrig blivit så här varm. Är det någon annan som har en Lister Eclipse och kan tala om om detta verkligen är normalt? Försökte googla men fick inga svar så provar här.🙏

Jag har inte haft någon Lister men det där låter definitivt onormalt. Endera är den defekt eller så är något felmonterat eller fel inställt.

Jag har inte haft någon Lister men det där låter definitivt onormalt. Endera är den defekt eller så är något felmonterat eller fel inställt.
Den kom färdigmonterad och jag vred skruven enligt instruktionerna som följde med. Har hittat lite på engelska forum om problem med föregångaren Lister Star, var många som beskrev att dom hade problem att dom blev varma.
Har kontaktat åf och begärt att få reklamera.

Nu har jag ingen som helst erfarenhet - men.

Tänker att generellt dra skruven i botten och sen vrida tillbaka verker lite konstigt, varför då ha justermöjlighet. Vad händer om du lossar lite i taget till den sen börjar tugga istället för att klippa och sen backar tillbaka från det hållet. Tänker att det som står i instruktionsboken mera är att betrakta som en grundinställning att utgå ifrån när den har varit isärplockad för rengöring eller byta av skär eller så.

Här står om trycket på skäret, kan kanske vara något att testa ivartfall.
https://www.lyckliga.nu/product/lister-eclipse-sladdlos-klippmaskin-for-hastar

Tänker att generellt dra skruven i botten och sen vrida tillbaka verker lite konstigt, varför då ha justermöjlighet. Vad händer om du lossar lite i taget till den sen börjar tugga istället för att klippa och sen backar tillbaka från det hållet. Tänker att det som står i instruktionsboken mera är att betrakta som en grundinställning att utgå ifrån när den har varit isärplockad för rengöring eller byta av skär eller så.

Baserat på erfarenhet av fårsaxar: Att skruva inställningen i botten gör att man har en fast referenspunkt att räkna vridna varv från. Gör att man kan hamna 'nästan rätt' direkt. (om man inte är så van att man kan gå bara på känsla). Men håller med dig om att man därifrån finjusterar, bland annat efter vilken typ av ull man klipper. Ingen aning dock hur mycket justering som är aktuell om man klipper häst...

@super Är det skären eller motorn som blir för varm? Om det är skären så skulle jag också säga att första åtgärden är att lossa på inställningsskruven. Blir det varmt är den för hård. Om den tuggar eller inte klipper bra är den för lös.

Oljan är inte för att kyla eller motverka friktion i skären. Den är främst för att hålla skären rena för att bibehålla effektiv klippning. I alla fall om man klipper får så hindrar det ullfett (som i sin tur håller fast småskräp) från att fastna och klegga igen alltihopa. Antar det är så med andra djur också även om de kan vara mindre feta än får?

+@MiaMia
Jag kände att jag inte riktigt vill riskera att få en klipprädd häst om skären nyper fast i pälsen. Jag läste även på det engelska forumet att folk hade testat att släppa på skruven utan att det hjälpt ett dugg. Skulle säga att både skären och maskinen blev varm då det luktade lite varm maskin eller hur jag ska förklara. Det står i instruktionerna att man ska olja var 5-10 min så det var det jag gjorde. Min förra maskin hade jag skären lite för hårt åtdragna utan att den blev ett dugg varm. Dom klipper ofta bättre men skären slits fortare.

Går det trögt så blir nog maskinen varm med. Tänkte på det med sekatörerna att om de ligger åt tillräckligt så självslipar de sig något, men är det för hårt så vill de inte ens öppna sig när man klämt ihop dem. Tänker att det är lika här, lagom, och detta lagom hittar man inte utan att prova sig fram. Lätta nåt 1/16-dels varv eller så åt gången.

Jag är glad amatör som nyligen börjat klippa och strular massa med skärinställningar, byta skär och annat som är halvt omöjligt (exempelvis får jag aldrig de grova skären att funka alls, men de finare går bra? O_o) men min maskin blir inte onaturligt varm.

Köpte också "kvalitetsgrejer" så tycker du gjorde helt rätt som reklamerade. Man ska inte behöva vara expert för att kunna använda en klippmaskin. (Att få det bra däremot är en annan historia :angel:)

Jaha nu har servicecentret gått igenom maskinen och inte hittat något fel.. Apotea anser då att reklamationen inte godkänns. Jag pratade med servicecentret och dom menar att överhettningen beror på att jag dragit skruven för hårt och att det står fel i instruktionerna som följer med maskinen. Skären var även utslitna som följd av detta. Jag anser ju att jag inte ska drabbas för att jag följer dom medföljande instruktionerna!! Dessutom ska väl inte skären behöva slipas efter en enda användning på en ren häst med normal päls?!?!? Dom menade oxå att maskinen är av skitkvalite och att dom inte förstod varför den är så populär.

Apotea tycker att jag kan gå vidare till ARN om jag inte är nöjd, vilket jag absolut kommer göra. Men hur 17 bevisar jag att den blir het?? Ja Apotea måste ju bevisa att felet inte är ursprungligt men jag måste ju bevisa att felet faktiskt finns och hur gör jag det? Sambon har visserligen en värmekamera men hästen har ju ingen päls längre..

Jag hittade även på engelska forum att det inte är ovanligt med detta problem:

I absolutely hate mine because I only get maybe 5 minutes of clipping before I have to take a break because the blades are 8 million degrees. Doesn’t matter how I adjust or readjust the tension. Everything is clean. They’ve done it since my first clipping job when they were brand new. I have an old pair of the belt mount clippers (blanking on the name) and those can run for 30-45 minutes before I have to let them rest. I will not be buying Lister Stars again!

With so many having the same issue of hot blades, I would call the Lister folks for help. It could be an easy fix BEFORE you pay to get them serviced. You need to make them aware of your problems, dissatisfaction! Why are folks afraid to contact the makers, people who know the product best? Yet are willing to pay for problem fixing as the first step in improving the situation??

If you look back at my previous posts, I have had EXACTLY the same problem with my Lister Stars!! And no, they are new, with new blades, and the tension was loosened a whole extra turn on the advice of the shop. They still got uncomfortably hot after 15 minutes. It resulted in my horse kicking the clippers and my leg, the clippers were damaged. I am personally very unhappy with Lister as I wrote to them about the problem nearly a month ago and have yet to receive a reply!! I also photocopied texts from other users on the forum with the same problem so yours is NOT a one-off

Har du servicecenters svar skriftligt, på att instruktionen är fel? Då bör du som minst få nya skär så du kan prova klippa enligt deras anvisningar. Blir den fortfarande varm är det ju nästa kapitel i reklamationen så att säga.

• Gilla
Reactions: ptr
Har du servicecenters svar skriftligt, på att instruktionen är fel? Då bör du som minst få nya skär så du kan prova klippa enligt deras anvisningar. Blir den fortfarande varm är det ju nästa kapitel i reklamationen så att säga.
Nej tyvärr sa dom det i telefonen. Jag kan be om att få det skriftligt. Men problemet är ju att hästen inte har någon päls kvar längre så kan inte testa.

Nej tyvärr sa dom det i telefonen. Jag kan be om att få det skriftligt. Men problemet är ju att hästen inte har någon päls kvar längre så kan inte testa.
Du kan ju "torrköra" och se kanske? Men oavsett ska du ha nya skär om de slitits för att du följt instruktionerna.

Skriftligt är bra om du ska anmäla till ARN med

Du kan ju "torrköra" och se kanske? Men oavsett ska du ha nya skär om de slitits för att du följt instruktionerna.

Skriftligt är bra om du ska anmäla till ARN med
För att anmäla till ARN så måste jag ju bevisa att felet finns sas och däri ligger problemet lite. Sedan tar ju ARN ca 1 år på sig där jag ligger ute med pengar vilket inte är så kul direkt.

Det här svaret fick jag av Apotea, dom har ju lite erkänt att maskinen blev varm så frågan är om det räcker för att bevisa att felet finns?

Jag fick information om att du tog kontakt med oss gällande detta ärende tidigare i veckan, och talade med en kollega om att denna reklamation inte är godkänd.
Varan ska ha skickats åter tillbaka till dig via DHL.

Vi har fått denna information ifrån service centret:

Vi har nu kollat igenom och testat samt mätt elektroniken. Maskinen har inga fel. Orsak: överbelastning
Vi skickar tillbaka maskinen till kund med faktura på kontroll, slipning och frakt tillbaka. Frakten hit bjuder vi på. Ärendet avslutat

Vi konstaterade att maskinen tekniskt är ok och att uppkomna problem beror på samspelet mellan användaren, hästpäls och maskinen.

Då det inte är något fel på klippmaskinen så kan vi inte godkänna reklamationen.
Du är välkommen att lämna in ett ärende till ARN, vi välkomnar alltid en oberoende part om du inte håller med om vårt beslut.

Med vänlig hälsning,

Sandra
Kundservice/
Reklamationsavd.

Äsch då. Å andra sidan kanske pälsen växt ut innan ARN kommer med beslut. Ingen vän som ska klippa sin häst?
Nej ingen vän som ska klippa och den som jag kanske skulle kunna övertala har en fjording med helt annan päls så dom kan dom säkert skylla på det. Hon klipper med en Whal Avalon som alltså ska vara mycket klenare än Lister Eclipse men hennes blir aldrig varm.. Det hjälper ju tyvärr inte mig i bevisbördan om hästens päls växt ut i höst. Ska jag vänta och reklamer en gång till? Känns ju lite surt att inte kunna lösa det här och nu!!

För att anmäla till ARN så måste jag ju bevisa att felet finns sas och däri ligger problemet lite. Sedan tar ju ARN ca 1 år på sig där jag ligger ute med pengar vilket inte är så kul direkt.
Fast vad är ditt alternativ menar du? Apotea har nekat reklamationen. Som jag ser det har du fyra val

1. Gå till ARN
2. Kräv nya skär och hoppas det hjälper nästa gång det ska klippas
3. Kräv (eller köp) nya skär och hitta en häst att prova på redan nu så du ser om det hjälper
4. Stäm Apotea

Och nej du behöver inte bevisa att felet finns, Apotea däremot behöver bevisa att det inte finns. Och tyvärr så har de just nu av de du berättat bevisat att ett fel finns - felaktig instruktion som skadat skäret. Och de hävdar att det orsakat värmen. Så nya skär ska du absolut ha. Men de bör ju visa att det inte var bara att skruven var för hård.

Det är därför jag anser det är smartast att byta ut skären och hitta nåt att klippa för att se.

• Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 450
Senast: Petruska
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Valp 2025

Hästrelaterat