Lista upp allt foder samt tillskott som stimulerar god tarmflora

Trådstartare
Som rubriken lyder :D
Vill ha tips på allt som gör att mage+tarm är i balans.
Detta är tänkt till eksemhäst.

Sv: Lista upp allt foder samt tillskott som stimulerar god tarmflora

Ett bra grovfoder i mängder. Då är det mesta löst. :)

jo men oftast har eksemhästar oroliga tarmar pga eksemet och behöver då extra tillskott/oljor mm för att stabilisera

Att hästen får mkt grovfoder så att magen hålls igång, och så att mikroorganismerna mår bra. Grovfoder är bättre för magen än kraftfoder.
Sen finns det ju massa produkter som ska hjälpa, tror man kan ge jäst ? Betfor ska väl oxå vara bra för magen...

bakjäst, linfröolja, betfor, lusern, tillräckligt med bra grovfoder

Detta ger jag till vår exemponny. Hans mage var lite orolig förr men är nu mkt bättre. Det är hans eksem också.

Min häst kan ha orolig mage, då fick jag tipset att TA BORT betforn?!? Men här sägs det ju att det är bra för magen?

Jag själv har ju alltid trott att det är bra för hans mage, men när de sa att jag skulle ta bort den så vet man ju inte...

Betfor innehåller fibrer som gynnar de snälla tarmbakterierna i grovtarmen.
Sedan innehåller det en del melass också. Det kanske är den som hästen reagerar på? Den försvinner om du häller av vattnet.

Betfor innehåller fibrer som gynnar de snälla tarmbakterierna i grovtarmen.
Sedan innehåller det en del melass också. Det kanske är den som hästen reagerar på? Den försvinner om du häller av vattnet.

Mkt möjligt att det kan vara så...
Eller att han tuggar för lite.
Min häst är ganska glupsk så hans tuggtid kan inte bli så lång :rofl:

Mkt möjligt att det kan vara så...
Eller att han tuggar för lite.
Min häst är ganska glupsk så hans tuggtid kan inte bli så lång :rofl:

Om hästen är glupsk o inte har så länge att tugga på, kan det ju vara bra o ge mer grovfoder, så den får tugga längre o därmed hålla magen i trim.

Äter han tex betforn fort så kan man lägga i ett par stora stenar i krubban o på så vis få honom o äta saktare.

Diamond V(svenska foder). Foderjäst ex protect lantmännen....vanlig bakjäst ...proviva nypon...inget kraffoder eller betfor bara grov foder ...ska du ge något extra prova lucern hackad strå...många hästar blir dåliga i magen av för lite Fibrer i grovfodret...

Linfrö är bra och skonsamt.

Jag fick tipset av vet att ge ProEquo. Har precis börjat med det så jag kan inte säga hur det har funkat än. Men det är gjort för att förbättra bakteriekulturen i mage och tarm. Stod också att det används till eksemhästar.

http://www.proequo.se/kompletteringsfoder.htm

Postat medelande två gånger.

Senast ändrad av en moderator:

Vi ger Kraft mag o tram.
Det ger vi när det är dags för avmaskning, medicinering, hö byte (byter på ca 3 veckr mycket försiktigt) och när gräset sticker upp börjar vi i förbygande syfte. Även när vi åker o tränar eller sittuationer som kan öka hans stress. Ex stå själv i stallet o liknade. Exemet blivit mycket bättre sen vi började med detta. Fick rådet vid medicinering när hästen medicenirades mot fång. Bra grovfoder och vara noga att ge mineraler och vitaminer.

Inget betfor eller melass som för värrar både exem och risken för fång ökar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 492
Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 672
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 544
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar