Linux, nån mer?

T

thunderbird

Tänkte bara höra om det är nån mer här som sitter på en Linuxburk. Själv sitter jag på Gentoo och kör Fluxbox som förnsterhanterare.

Cheers
 
Sv: Linux, nån mer?

Har Fedora på en burk här hemma men då SPCS inte finns till Linux får jag nog snällt behålla windows. Och jag ser faktiskt inga större fördelar med linux, mer än att det är lite nördigare då :p.

(Vi slog faktiskt en unix kassa med en XP-kassa i uptime, och så kritiska och så mycket transaktioner kassasystem gör så klaga inte stabiliteten hos xp ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linux, nån mer?

Jag kör Fedora Core 2 test 1 hemma med Gnome som fönsterhanterare. Funderar på att slänga ut den disten och installera Ubuntu istället. Fluxbox har jag hört bra om så det ska jag testa vilket år som helst :p

Fördelar med Linux, ptja, jag tycker det är lättbegripligare än Microsoft. Jag gillar att mycket kod är öppen så att man kan få ett vagt hum om vad som egentligen snurrar under huven. Sen inbillar jag mig att jag är lite säkrare mot intrång etc eftersom jag inte kör samma operativsystem, mailprogram och webbläsare som majoriteten av världen.
 
Sv: Linux, nån mer?

Vi har en server här hemma med Linux på. Jag ser bara nackdelar med det eftersom jag inte fattar nånting av koden (datorn är gammal och kass så den pallar inget grafiskt) så ifall vi får strömavbrott här hemma så kommer vi inte ut på internet längre. :p ;) Serveradministratören (min bror) har flyttat hemifrån och har inga vidare bra support-tider heller, men jag kan väl trösta mig med att det är gratis! :D

/Erica
 
Sv: Linux, nån mer?

Cheeserica skrev:
Vi har en server här hemma med Linux på. Jag ser bara nackdelar med det eftersom jag inte fattar nånting av koden (datorn är gammal och kass så den pallar inget grafiskt) så ifall vi får strömavbrott här hemma så kommer vi inte ut på internet längre. :p ;) Serveradministratören (min bror) har flyttat hemifrån och har inga vidare bra support-tider heller, men jag kan väl trösta mig med att det är gratis! :D

/Erica

Men alltså.. är det inte bara att starta burken igen så funkar det?

Fixade just igång bootsplash och frambuffer oc den biten. Härligt med 1024x768 i konsollen och en bakgrundsbild. :) Anledningen till att jag gillar Linux är att jag tycker det är kul att pilla och så. Ser man ingen anledning till att köra det så ska man inte göra det heller, men en del verkar köra det bara för att imponera eller nått.
 
Sv: Linux, nån mer?

Nej, jag antar att det är något i stil med att den inte förnyar ip automatiskt när den startas upp och jag kan inte kommandona för att göra det i linux. ;)

/Erica
 
Sv: Linux, nån mer?

Neh, det är svårt att ha tid att lära sig allt tyvärr :) Det är därför jag inte orkat sätta mig in i MS-världen.
ifconfig är ett bra kommando om man är nyfiken på nätverksinställningarna, och route.
 
Sv: Linux, nån mer?

Så länge jag haft egen dator har jag kört Linux, och kommer att fortsätta med det..
 
Sv: Linux, nån mer?

Jag undviker Linux och kör hellre FreeBSD. Lite för att vara motströms, men också för att det är ett mycket trevligt och framför allt väl genomtänkt. Just det att utvecklingen av distrubitionen går hand i hand med utvecklingen av kärnan t.ex.
Som desktopoperativ kör jag däremot WinXP. Jag tycker inte att det riktigt finns ersättning för de programvaror jag använder i något annat OS än möjligen MacOSX, men i det fallet är hårdvaran för dyr för mig.

En fråga till er Linuxfrälsta: Hur pålästa på GNU-licensen är ni egentligen?
 
Sv: Linux, nån mer?

XP på desktopen, behöver windows i jobbet (Borlands utvecklingsverktyg) och Photoshop... Serverside är det FreeBSD och i undantagsfall Linux som gäller.
 
Sv: Linux, nån mer?

bengibollen skrev:
En fråga till er Linuxfrälsta: Hur pålästa på GNU-licensen är ni egentligen?
Alldeles för dåligt är mitt svar.:smirk:

Kör Slackware Linux, testade mängder av distar för några år sedan, men kom tillbaka till Slack, då det är (enl mitt tycke) lättast att förstå sig på. (Kanske för att det är den som Jag är van vid ;) )
Skall man jämföra Linux(Slackware) med M:s Windows så kör Ja Linux för att Jag tycker att det inte är lika tillkrånglat som Windows...
Annars så har jag inget emot vare sig Solaris, Windows, FreBSD, någon annan BSD, Linu... typ ngt annat OS, Man kör det man tycker bäst om så är det bara.
och förresten, Fluxbox är en mkt trevlig fönsterhanterare, började köra den 2002 på Solaris men har inte kört den så mkt den senaste tiden av någon outgrundlig anledning.
Tjo
 
Sv: Linux, nån mer?

bengibollen skrev:
En fråga till er Linuxfrälsta: Hur pålästa på GNU-licensen är ni egentligen?

Dåligt, tyvärr :p
Problemet är ju ett det inte bara finns _en_licens att läsa på - vad är t ex skillnaden mellan GPL och LGPL? Det kan inte jag på rak arm. Sen har vi de stora företagen som N***a som gillar att pumpa in pengar i opensource-rörelsen och släpper mjukvara under andra fantasifulla licenser, som Creative Commons License. Så jag brukar vända mig till mer insatta för att få hjälp.
 
Sv: Linux, nån mer?

bengibollen skrev:
En fråga till er Linuxfrälsta: Hur pålästa på GNU-licensen är ni egentligen?

Heh, inte ett dugg, mer eller mindre.
 
Sv: Linux, nån mer?

SuSe 9.2

Har jobbat med med Linux som Server och klient fast just nu mer klient sidan.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: Rie
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 452
Senast: tanten
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp