Linux eller Windows?

Sjalen

Trådstartare
Har genom vissa trådar sett att en del här har problem med vissa sajter och antar då att de precis som min man hemma kör Linux istället för Windows och att man därför har problem med t.ex. sajter med en massa Java osv. I övrigt har vi inga problem utan är hur nöjda som helst över alla pengar vi sparat.

Nu är jag bara nyfiken. Hur många Bukefalister använder Linux? Varför inte? Skulle ni andra göra det om det var enklare att hitta information? Har ni missuppfattat hur enkelt det är att använda? Gamla vanor?

För inte är det kul att betala Bill Gates alla uppgraderingar och få krasch efter krasch när man kan köra nästan gratis på Linux som är öppet för alla och inget hemligt och som dessutom är europeiskt :)

Dessutom är det lite läskigt med allt hemlighetsmakeri Microsoft vill ha med i sina program. Lite "storebror ser dig när du surfar"...
 
Tja, vi har windows eftersom det ingick i datorn när vi köpte den, och det är det man är van vid. Har alltid funkat bra för oss, så varför byta något som fungerar...? Har inte upplevt att det kraschar eller nåt sånt...
Vet ärligt talat inte mycket om Linux, förutom att det är ett operativsystem. :p
 
Precis - det där är ju intressant att det används av så många bara för att det råkar ingå i en massa billiga deals i PC affärer... :mad: Men faktum är att min man och jag väntade oss något riktigt dyrt när vi ville plocka ihop ett eget PC paket utan Windows nyligen (den andra PC:n hade Windows från början som min man installerat Linux ovanpå) men det kostade inte mer än ett färdigt paket hos vem som helst :bump: Men detta är ju helt klart orsaken till att de flesta har Windows och det man får jobba på. Företag börjar migrera till Linux (fast det kostar en del att lägga om just t.ex. databaser som är kopplade till Explorer osv.) men privatpersoner är inte lika migrerande... :crazy:
 
Kan ju till en del bero på att LINUX inte är helt användarvänligt för en novis.
Även om Windows strular en del behöver du ytterst sällan gå in i register osv. för att ändra inställningar vilket är ett tvång att du kan i Linux.

Min privata datatekniker, som drivit eget inom datasupport och service för företag, anser att Linux är för krångligt för de flesta hemmaanvändare och jag är helt böjd att hålla med honom.

Jag ser i bekantskapskretsen (i åldern 25-50 år) alltför ofta att de inte ens klarar av att installera antivirusprogram och t.ex. formatera om sin burk om det behövs.
Så för min del: Nej, INTE Linux till noviser o amatörer.
Men det skulle ju bli mycket mer jobb för supportertjänsterna ;)

Men många av problemen som dyker upp framförallt här beror nog egentligen mer på Internet Explorer än windows i sig. Jag kör W-XP med Opera som webläsare och jag har t.ex. aldrig problem med att öppna länkar med http:// som många har, inte heller med Pop-Upfönster. Däremot har jag problem med t.ex. hemsidor som ligger på Spray (de bara flimmrar) men det beror väl mest på att de kodas efter IE:s (Microsofts) standard och inte efter gängse standard. För öppnar jag dem i IE funkar de. Jag har kvar IE för att min bank är korkad nog att köra Microsofts standard.

Jag funderar på att lära mig Linux och lägga det på en partition av hårddisken, men man ska ju orka engagera sig oxå ;)
 
Jo, det där har vi också upptäckt i bekantskapskretsen. Folk frågar de enklaste saker om antivirus och annat. Men bland de som faktiskt förstår lite mer om datorer borde de vara mer poppis än det är! Kan det vara för att många redan tränats i Windows under sina långa högskoleutbildningar och då är det det de kan och de är rädda för utvecklingen?
 
Körde tidigare med 5 olika operativsystem däribland windows och linux. Var nöjd med alla men eftersom Linux är begränsad och den sabbar övriga hårddiskar ibland i installationen kör jag den inte nu. Nyaste versionerna är klart ok.
 
Helloj

Använder Linux (redhat 8), Unix (Solaris 9), OpenBSD, Windows2000 och Windows 98 hemma.

Som expertanvändare (om man får säga så, jämfört med novis) är det mycket lättare att hitta information och hjälp för Linux, unix, bsd än windows. Du har ju ex MAN-sidor där det står mycket utförligt vad som gäller för varje kommando, fil mm. Det är mycket lättare att konfigurera enligt vad du vill ha än windows. I windows om du ska göra liknande konfigurationer måste du ner i registret och det är inte skoj.

Jag tror (och nästan vet) att om någon som aldrig har sett ett operativsystem förut är det lika lätt att ta sig till linux (dock beroende på dist) som windows. Båda operativsystemen har dock sina svårheter.

Varför inte fler går över till linux? Jag tror att det är för att man är "uppfödd" på windows från jobb skola mm. Folk är nog inte intresserade vad de har bara det funkar, alltså tar de helst det de känner igen. Folk tror att det fortfarande är svårt att installera och använda linux (både ja och nej beroende på dist, rh 9 ska vara riktigt nice har jag hört dock inte testat själv riktigt)


Äh detta var mitt lilla svammel :D

mvh linda å kramkatterna arvid å beson :love:
 
Håller med dig i det du säger. Skulle klart rekomendera alla som bara använder de vanligaste funktionerna i datorn som tex internet, ordbehandling, bildhantering och liknande prova LINUX. Själv har jag oturen att mycket av det jag måste köra inte är kompatibelt.

Har inte kört openBSD skicka mig gärna ett PM om vad du tycker om det.
 
Haha, men det var ju trevligt svammel. Du tror alltså som jag att det är en vanesak. Själv undrar jag eftersom min man är helt Linuxfrälst och försöker skaffa sig en karriär med detta och allt i Sverige (han är engelsman) är ju bara Windows, windows men det måste ju komma ett genombrott någon gång. Jag själv kan inte lika mycket. Använder glatt Linux hemma (Suse) men det är ju för att han fixar allt krångligt. Så jag vet aldrig hur krångligt det är för en "vanlig" PC användare. :confused:
 
Helloj

Ska bara förtydliga mig lite :)

För min mor och min syster som har windows på jobbet skulle nog inte välja linux el dyl hemma, även om windows är dyrare och linux kan vara stabilare, billigare, säkrare mm. Personer som inte har ett intresse av datorer skulle nog välja det de är vana vid. Om nu min mor tex skulle ha linux el unix på jobbe så tror jag nog att hon skulle välja att ha linux hemma.

Allt i Sverige är inte Windows - kolla lite på serversidan där hittar man nog ett å annat linux, unix. Tex har man en Oracle som databas så trivs den ju bäst med solaris (pc eller alldra bäst en sunburk)

Har nyligen slutat en liten kurs i cisco och nätverk där vi även läste solaris 9 administration. Många i klassen hade aldrig sett unix förut än mindre konfigurerat mha kommandon. Flera i klassen sa att det var inte så svårt som de trodde bara de kom över den första svårigheten. Andra i klassen tyckte fy, blä och att det var svårt med unix. Min teori om detta är att de var negativt inställda redan från början och inte ville ta till sig.

Men jag tror också att företagen ser det kanske som ett hästjobb att migrera till unix/linux från windows, alltså har de kvar det gamla. Men det finns fler och fler som iallafall kör Unix :)

en liten parantes
jag sitter med min w2k och surfar just nu :rofl: jag som pratar så varmt om linux. ;)

mvh linda å sovkatter A och B :love:
 
Vi hade Linux tidigare och det är besvärligare att ha med att göra än Windows XP som vi använder nu. Som exempel är det mycket svårare att installera hårdvara som t.ex. ljudkort. I XP sticker man in kortet och datorn känner av att den har fått ny hårdvara. Man kan vara säker på att det finns drivrutiner osv. När vi skulle installera ljudkortet i Linux fungerade ingetting, ingen information fanns på tillverkarens hemsida, en normal sökning på google gav inga träffar. Där satt vi :(
Det löjligt lätt att installera program i windows, medan ska man installera dem i Linux så är det väldigt sällan man bara behöver klicka på en ikon och allt fixar sig.

Programmen jag använder är bättre i windows-varianten. Fotobehandling är så otroligt mycket enklare i Photshop än GIMP. När jag öppnade OpenOffice gick hela datorn segt som kola, samma sak sker inte är jag öppnar Word.

Jag använder unix i skolan och på x-jobbet, men jag vill aldrig vara root på en linux-dator igen.

/Soapbubble
 
Jag använder Windows XP här hemma. Anledningen till det är väl att det är bekvämast. Jag måste ha tillgång till Windows ibland, och det är jobbigt att hålla på att byta. Men jag funderar på att installera Linux på min gamla dator. Jag använder Unix på jobbet, så det är inget stort steg för mig att gå över till Linux.

Däremot använder jag inte Internet Explorer så mycket, utan kör i första hand med Mozilla. Det är mycket lättare att filtrera bort reklam och annat där. Dock har jag installerat en plugin som ger ett menyalternativ: "View this page in IE". Tyvärr så måste man använda det alternativet ganska ofta. :(
 
Jeg kjører kun Debian Linux hjemme. I forbindelse med studier og jobb anvender jeg Red Hat Linux, Solaris (Unix) og noe Windows. Windows bruker jeg veldig sjelden.

Linux er nok en vanesak, og kanskje ikke enklest i starten. Men når en først er vant med ting føler jeg meg iallfall mye friere under Linux. En har jo fri tilgang på mye programkode, og ny programvare er ofte greit å skaffe gratis. Liker dessuten mer å jobbe kommandobassert (en kan vel forsåvidt det på Windows også, men grensesnittet er lagt opp veldig grafisk).

Desverre er nok myten om at Linux er for avansert og kun for nerder alt for utbredt. Men en har jo nyere distribusjoner som skal være svært brukervennlige. Mandrake f.eks. som jeg igrunn har lite erfaring med. Tror Linux er i gang med å bli litt mer "allment", selv om veien fremdeles er lang. Er iallfall flere som har fått øynene opp for hvor uendelig teit det er å betale millioner av kroner til Bill Gates company.
 
Jag har Windows av gammal vana. Har ju varit med sedan före 3.1, så jag fixar ju problem och krascher i sömnen nästan. Har sagt till pojken - linuxanhängare - att jag går över till Linux den dagen Photoshop finns till Linux.

(hoppas aldrig ;))
 
Jag sitter nu på en MAC osX. Förutom den har vi en windows2000pro och tills för ett litet tag sen hade jag en Linux (minns inte version).

MACen är helt ok, mest för att man kan få upp ett konsolfönster där Unixkommandon fungerar och jag kan använda emacs. Tom ftp gör jag i konsollen mha ncftp. Skööönt med Unixliknadesystem!
Jag tycker nog inte att det är speciellt besvärligt att ha ett eget Linux hemma. Jag blir oftare tokig på Windowskonstigheter som gör saker jag inte bett om eller som döljer saker osv. Det är betydligt bättre att ha möjlighet att göra vad man vill, även om det oxå är lättare att fucka upp saker om man tex är root.

Vad gäller browser så använder jag Firebird eller Mozilla mest, nån gång måste jag ta en Explorer för att kolla ngn sida. Oftast skiter jag i de sidor som inte vill funka i min browser :D Jag tycker dock att det blir bättre och bättre!
 
Om folk betalade för sina program så vore det inte många kvar hos Bill.
Att köra en kopierad Photshop går bra men att slänga upp, vad det nu är 5-10 tusen, gör inte många. Så är det med de flesta programen idag, kopierade. Få har inte ens licens för den win de har installerat. Men när nästa generation cpu kommer med inbyggt kontrollsystem som går ut på nätet och kollar om programen är lagliga så blir många ståendes med burkar som inte kan nått.
Att installera ett win system med alla dom program jag har tar över en halv dag med "hundratalet" omstarter.
SuSE linux installerar sig medans jag mockar. Och allt är på plats. Den dekterar all hårdvara och hittar även om man skulle sätta i nytt.
Men OBS vad som inte går är att den skulle hitta hårdvara som inte ens existerade när den gjordes. Men förnuftet säger ju alla det inte är Linux fel. När man köper det allra nyaste dyrasye hårdvaran så har den drivisar för win med. Men det är inte Linux fel. Men det brukar inte ta lång tid innan det finns drivisar på nätet att ta ner. Dock klarar inte moster Märta detta men hon köper inte heller det nyaste dyrast som finns varje månad. Och företag gör inte det heller. Det är prylbögen "bill fanatikern" som köper det.
Med den nya linux kärnan som är ute nu så har linux passerat bill med hästlängder, tveksamt om bill kommer i kapp mer. Dock så saknas det fortfarande mjukvara i samma utsträckning som det finns för bill.
I en linux dist så medföljer det programvara som hos bill kostar långt över 10 papp. Och detta får ni installera på samtliga burkar ni har.
Antivirus program, vad är det? Behövs bara hos bill :)
Det som håller bill uppe än är just att den har skickats med i så många burkar och alla känner igen den. Men dom som nu börjar med linux går aldrig till bill.
Det är som att börja plöja med fotogentraktor på järnhjul igen, men det finns vissa redskap som bara passar till fotogentraktorn så man får ha en ståendes bakom stallet.
idag är det lättare att visa moster hur linux installeras än bill så det argumentet är borta också.
 
Undrade just hur länge det skulle dröja innan du hittade denna tråden :)
Den här länken gillar du väl då ;)
 
Men när nästa generation cpu kommer med inbyggt kontrollsystem som går ut på nätet och kollar om programen är lagliga så blir många ståendes med burkar som inte kan nått.

Enkelt - då slutar man uppgradera datorn. :angel:
 
Om folk betalade för sina program så vore det inte många kvar hos Bill.
Att köra en kopierad Photshop går bra men att slänga upp, vad det nu är 5-10 tusen, gör inte många. Så är det med de flesta programen idag, kopierade. Få har inte ens licens för den win de har installerat. Men när nästa generation cpu kommer med inbyggt kontrollsystem som går ut på nätet och kollar om programen är lagliga så blir många ståendes med burkar som inte kan nått.
Att installera ett win system med alla dom program jag har tar över en halv dag med "hundratalet" omstarter.
SuSE linux installerar sig medans jag mockar. Och allt är på plats. Den dekterar all hårdvara och hittar även om man skulle sätta i nytt.

:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Någon som är haj på datorer? Jag har tidigare haft Matlab på min dator genom universitetet, men då jag inte pluggar längre tänkte jag...
Svar
2
· Visningar
951
Senast: fnutt
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 797
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp