Linsmisslyckande vad gör jag nu?

Hazel

Trådstartare
Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd .

Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla. Eftersom jag har glasögon och ser jättedåligt så behöver jag linser. Nu har jag kommit på långt att jag fått linserna och börjat använda dom, men det går inte. Jag tror det är fel styrka på dom för det känns som jag konstant fokuserar och ögonen går i kors, jag blir skittrött i ögonen såfort linserna sitter i. Trodde det skulle lösa sig efter ett par dagar men det gör det inte, det är lite bättre inomhus men ute är det hemskt, det är ju skarpt, för skarpt.

Men nu känns det som hela grejen fallerar. På måndag ska jag tillbaka till optikern men vi åker den 15e och sist tog det 2 veckor att ens få linserna, gör det det igen så får jag inte ens dom innan resan och resan är den enda anledningen till att jag gjorde det här. Känner mig skitledsen över att jag ens satte igång detta och nu kanske blir utan på både pengar och möjligheten att snorkla för första gången :(

Vet inte hur lång leveranstiden är och om styrkan passar dig, men det finns simglasögon med styrka (jag har bara sett såna små dock inte såna stora man brukar snorkla med, men kanske en idé ändå?)
Jag vet att jag inte kunde beställa för jag hade för låg styrka, jag ville ha typ -1.5, tror det fanns från -2.

Vet inte hur lång leveranstiden är och om styrkan passar dig, men det finns simglasögon med styrka (jag har bara sett såna små dock inte såna stora man brukar snorkla med, men kanske en idé ändå?)
Jag vet att jag inte kunde beställa för jag hade för låg styrka, jag ville ha typ -1.5, tror det fanns från -2.
jag kollade på det men det blev alldeles för dyrt. Jag har -7 och då blir det hysteriskt dyrt med sånt

Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla. Eftersom jag har glasögon och ser jättedåligt så behöver jag linser. Nu har jag kommit på långt att jag fått linserna och börjat använda dom, men det går inte. Jag tror det är fel styrka på dom för det känns som jag konstant fokuserar och ögonen går i kors, jag blir skittrött i ögonen såfort linserna sitter i. Trodde det skulle lösa sig efter ett par dagar men det gör det inte, det är lite bättre inomhus men ute är det hemskt, det är ju skarpt, för skarpt.

Men nu känns det som hela grejen fallerar. På måndag ska jag tillbaka till optikern men vi åker den 15e och sist tog det 2 veckor att ens få linserna, gör det det igen så får jag inte ens dom innan resan och resan är den enda anledningen till att jag gjorde det här. Känner mig skitledsen över att jag ens satte igång detta och nu kanske blir utan på både pengar och möjligheten att snorkla för första gången :(

Men om du beställer från typ Mr Spex eller liknande borde det gå snabbare än två veckor?
Du kan ju ta linsreceptet från optikern men beställa på nätet själv 😊
Hoppas det löser sig!

Men om du beställer från typ Mr Spex eller liknande borde det gå snabbare än två veckor?
Du kan ju ta linsreceptet från optikern men beställa på nätet själv 😊
Hoppas det löser sig!
Ja men jag vet ju inte riktigt om nästa heller stämmer.. Jag trodde jag skulle få med mig receptet förra gången men det fick jag inte, nu hade det ju visserligen kvittat om det är fel styrka.

Jag hatar verkligen att be om receptet hos optiker, det känns alltid som att dom inte vill ge en det, jag vet såklart att jag har rätt att få ut det men hatar det ändå

Är det progressiva du testat? Har du olika styrkor på ögonen eller samma? Jag har bara plus och samma på båda men hade problem med dom progressiva hos förra optikern. Den förra löste det hyfsat med att jag hade olika styrkor med då höger öga som huvudöga sas och vänster för läsavstånd. Den lösningen hade jag i ca ett år men den nya optikern fick till dom progressiva mycket bättre så nu fungerar dom progressiva utmärkt. Vet tyvärr inte vad skillnaden är så kan inte hjälpa dig där. Men som sagt annars se om du kan få testa med olika styrkor istället för progressiva om det kan lösa ditt problem. Först optikern fick jag oxå vänta två veckor innan jag fick linserna men den nuvarande så fick jag med linserna direkt hem. Dock fick jag ett sett med tvåveckors linser som hon inte rek att snorkla med men även ett packe 5 dagars linser att ha med vid eventuell snorkling. Tydligen är det inte bra om man får vatten i ögonen när man har flerdagarslinser eftersom det kan gro bakterier medans i endagarslinser så är det inte alls lika farligt eftersom man kastar dom i dagens slut.

Annars kanske dessa kan vara något?
https://extraoptical.se/optisk-inns...NK2eAu5llh3e0LA0jgmxoCRR8QAvD_BwE#variant=919

Även denna finns ju som är lite dyrare alternativ men du kan byta ut glasen själv till vad du behöver. Fanns ner till minus 7 iaf.
https://stockholmsdykcenter.se/webshop/allt-för-semestern/cyklop/scubapro-zoom-evo-cyklop

Håller tummarna för att det löser sig för dig och att du kan njuta av din semester.

Är det progressiva du testat? Har du olika styrkor på ögonen eller samma? Jag har bara plus och samma på båda men hade problem med dom progressiva hos förra optikern. Den förra löste det hyfsat med att jag hade olika styrkor med då höger öga som huvudöga sas och vänster för läsavstånd. Den lösningen hade jag i ca ett år men den nya optikern fick till dom progressiva mycket bättre så nu fungerar dom progressiva utmärkt. Vet tyvärr inte vad skillnaden är så kan inte hjälpa dig där. Men som sagt annars se om du kan få testa med olika styrkor istället för progressiva om det kan lösa ditt problem. Först optikern fick jag oxå vänta två veckor innan jag fick linserna men den nuvarande så fick jag med linserna direkt hem. Dock fick jag ett sett med tvåveckors linser som hon inte rek att snorkla med men även ett packe 5 dagars linser att ha med vid eventuell snorkling. Tydligen är det inte bra om man får vatten i ögonen när man har flerdagarslinser eftersom det kan gro bakterier medans i endagarslinser så är det inte alls lika farligt eftersom man kastar dom i dagens slut.

Annars kanske dessa kan vara något?
https://extraoptical.se/optisk-inns...NK2eAu5llh3e0LA0jgmxoCRR8QAvD_BwE#variant=919

Även denna finns ju som är lite dyrare alternativ men du kan byta ut glasen själv till vad du behöver. Fanns ner till minus 7 iaf.
https://stockholmsdykcenter.se/webshop/allt-för-semestern/cyklop/scubapro-zoom-evo-cyklop

Håller tummarna för att det löser sig för dig och att du kan njuta av din semester.

Nej jag har inte progressiva, har inte samma styrka på bägge ögonen men det är inte jättestor skillnad på dom. Hon sa att min styrka hade ändrat sig lite sen jag fick glasögonen sist och jag trodde det skulle bli ungefär som när man får nya glasögon, då kan det ju kännas jättekonstigt första timmarna, men detta går inte över alls. Det känns hela tiden som att ögonen överanstränger sig för att orka typ.

Är bara intresserad av endagslinser, dels för att jag inte tror jag kommer använda linser speciellt mycket förutom till detta men också för att jag vet med mig att jag inte orkar va så noga med att sköta dom som man ska (såklart)

Nej jag har inte progressiva, har inte samma styrka på bägge ögonen men det är inte jättestor skillnad på dom. Hon sa att min styrka hade ändrat sig lite sen jag fick glasögonen sist och jag trodde det skulle bli ungefär som när man får nya glasögon, då kan det ju kännas jättekonstigt första timmarna, men detta går inte över alls. Det känns hela tiden som att ögonen överanstränger sig för att orka typ.

Är bara intresserad av endagslinser, dels för att jag inte tror jag kommer använda linser speciellt mycket förutom till detta men också för att jag vet med mig att jag inte orkar va så noga med att sköta dom som man ska (såklart)
Det kan ju ta upp till ett par veckor för ögonen att vänja sig men dom flesta vänjer sig efter ett par tre dagar. Jag älskar linser och avskyr glasögon så kommer använda linser hela tiden nu när jag kommer ha 14 dagars linser. Har du berättat att du ska åka bort och att det är bråttom? Jag håller tummarna för att det reder ut sig!🤗

Det kan ju vara så att det blir bättre när du faktiskt snorklar? Testa i pool! Då behöver du inte alls se lika långt som när du tittar "utomhus" utan du tittar ju oftast bara ett par meter ned/fram?

Det kan ju vara så att det blir bättre när du faktiskt snorklar? Testa i pool! Då behöver du inte alls se lika långt som när du tittar "utomhus" utan du tittar ju oftast bara ett par meter ned/fram?

Ja det har du rätt i faktiskt! Vet inte om jag kan testa i pool men jag tror linserna kan funka i några timmar iaf, och kanske bättre då under vatten 😊 tack!

Nu har jag fått nya, dom sitter mycket bättre, den extrema tröttheten är borta och jag kan se ute.

Men nu ser jag knappt datorn istället 🤪 kanske är det mer att ögonen behöver vänja sig vid linserna men det känns lite konstigt, brukar det va såhär svårt att hitta rätt styrka? har aldrig någonsin fått fel när det gäller glasögon liksom och har väldigt svårt att tänka mig att gå över till linser när nånting alltid är dåligt med dom

Nu har jag fått nya, dom sitter mycket bättre, den extrema tröttheten är borta och jag kan se ute.

Men nu ser jag knappt datorn istället 🤪 kanske är det mer att ögonen behöver vänja sig vid linserna men det känns lite konstigt, brukar det va såhär svårt att hitta rätt styrka? har aldrig någonsin fått fel när det gäller glasögon liksom och har väldigt svårt att tänka mig att gå över till linser när nånting alltid är dåligt med dom
Ser inte datorn på vilket sätt? Är du säker på att du inte behöver progressiva?

Jag hade strul senast när jag upplevde att synen försämrats och gick till optikern. Den första gav mig starkare linser och jag kunde inte använda dem alls, gick inte fokusera blicken, gjorde ont i ögonen m.m. Testade samma styrka men annat linsmärke (ifall det var något i själva materialet jag var känslig mot) men samma resultat.

Gick sen till en annan optiker som jag upplevde gjorde mycket mer noggrann undersökning och sa att jag hade åldersförändringar och behövde "ungdomsprogressiva" glasögon. Däremot själva styrkan hade knappt förändrats alls så inte konstigt att det blev helt fel med de starkare linserna.

Ser inte datorn på vilket sätt? Är du säker på att du inte behöver progressiva?

Jag hade strul senast när jag upplevde att synen försämrats och gick till optikern. Den första gav mig starkare linser och jag kunde inte använda dem alls, gick inte fokusera blicken, gjorde ont i ögonen m.m. Testade samma styrka men annat linsmärke (ifall det var något i själva materialet jag var känslig mot) men samma resultat.

Gick sen till en annan optiker som jag upplevde gjorde mycket mer noggrann undersökning och sa att jag hade åldersförändringar och behövde "ungdomsprogressiva" glasögon. Däremot själva styrkan hade knappt förändrats alls så inte konstigt att det blev helt fel med de starkare linserna.

Bokstäverna är suddiga, jag har verkligen inga av dom här problemen med glasögon, ser bra både på långt och nära håll så jag har svårt att tro det är att jag behöver progressiva, hon sa dessutom att jag inte har några tecken på förtunning av näthinnan (tror jag det va) som är vanligt i min ålder. Det kändes som att dom gjorde en väldigt noggrann undersökning mot vad det brukar va när jag ska ha nya glasögon

Hon ändrade styrkan på ena linsen och det gjorde ju att det där överskarpa som gjorde mina ögon så trötta försvann. Men det känns fortfarande inte riktigt rätt

När jag har kontaktlinser ser jag inte ett smack på nära håll, allt är bara sudd. Väldigt pinsamt om jag är ute nånstans och behöver kolla nåt på mobilen eller läsa nåt. Jag HAR progressiva linser men det fungerar inte alls. Jag ser knivskarpt på avstånd men inte på nära håll. Är det kris brukar jag försiktigt dra ner ena linsen och kika över kanten... I värsta fall har jag slängt en lins och alltså haft ett öga med och ett utan lins. Det funkar fast är ju inte optimalt.

Om progressiva linser inte fungerar för dig (som för mig... :( ) får du kanske ha läsglasögon när du sitter vid datorn? Ovanpå linserna, liksom. Jag tror att ju mer närsynt man är, desto svårare är det att hitta kontaklinser som fungerar både på avstånd och nära håll. Kanske omöjligt rentav.

Jag har linserna bara när jag t.ex. simmar eller hoppar ur flygplan (glasögonen passar inte under visiret på min hjälm tyvärr). Aldrig när jag jobbar eller sitter vid datorn. Jag har speciella glasögon också som ska fungera vid datorn (vad heter såna nu igen??) eftersom jag nu måste hålla huvudet lite bakåt för att se skärmen (jag har progressiva glasögon) och får då ont i nacken. Men de glasögonen fungerar inte alls - pengar i sjön..... Det är en så fin gräns mellan avståndet ögon/skärm/tangentbord och optikern fick inte till det - eller, det var svårt för mig att uppge exakt avstånd när jag satt där och försökte gissa mig till.

Senast ändrad:
Här kollade jag

https://www.simbutiken.se/simtillbe...po6CigMV1A-iAx3rdxNeEAQYCiABEgKzevD_BwE[/UTL]

Ser nu att de fanns i de styrkor jag skrev innan också, då mindes jag fel o det var nåt annat jag behövde. Var ett tag sen.
Snorkla med simglasögon är dock inte att rekommendera. För snorkling är det dykmask (förr kallad cyklop) som täcker näsan som gäller och det är för att om man dyker ner och behöver tryckutjämna vilket görs genom att hålla för näsan och blåsa, ska masken täcka ögon och näsa. Att dyka ner med simglasögon gör att man riskerar ögonsqueeze, dvs blödningar i ögonen.

Risken kan finnas på bara ett par meters djup, det är individuellt. Visst, om man bara dippar ner är det inte så stor sannolikhet men det är ändå ganska onödigt. Självklart kan man simma på ytan och kolla ner med simglasögon, men jag vill understryka att de inte ersätter en riktig mask. Så kallad helmask är inte heller att rekommendera av andra anledningar.

Satte till slut in den höger från dom "gamla" linserna och då kan jag iaf se både datorn och mobilen även om jag inte skulle säg att det är lika bra som med glasögonen. Vet inte riktigt hur det ögat kunde gå från att va helt ok till att jag i princip inte såg nånting med höger om jag höll för vänster med dom nya

Jag är också i något (dyrt) linsträsk efter att min åldersynthet slagit in med full kraft. progressiva funkade inte så jag gett upp och kör på linser för kort och nära håll, resten är suddigt och så kompletterar jag med glasögon för att kunna köra bil om jag har linser i

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 312
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 081
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 889
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 103
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30