Linjegångare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ssorken
  • Startdatum Startdatum
S

Ssorken

Hej hopp!
Har varit inne och läst en hel del på Buke. Har insett att den inte är så dum denna sida! Så upp till bevis! Ge mig lite idéer och råd!
Jag har en nordis som har en riktigt tight gång (vilket han inte är ensam om när det gäller dom kallblodiga hästarna). Efter sista starten så fick jag köpa nya skalpers för de gamla hade han slagit hål på. Det ser ut som om han bara springer och väntar på att det ska knacka ihop och då kommer galoppen! Hemma går det bättre och bättre! Har ni nå tips om hur man kan "försöka" hjälpa han på nå sätt? :confused: Ska väl tillägga att han är 6 år, inga som helst fel på han. Han är mjuk och smidig som en katt!

Sv: Linjegångare

Hur går den skodd nu?
Våran fölmärr var linjegångare,o gick med järnskor runt om,med brodd i tån bak även sommartid.
Långa skänklar bak som bromsar upp steget något o halvrunda fram.

Hon hade också skalpers som fick bytas ut med jämna mellanrum.
Hennes första avkomma slår ihop ibland,går nu intervaller med tryckvagn med lite tryck på. Fyra med o fyra utan.

Blir bättre för var gång.

Senast ändrad:

Min linjegångare går med vanliga järnskor runt om, lite längre taktarmar bak och lätta boots fram.

När hon kom till mig slog hon flisor ur bakhovarna men numera är det inga problem.

Det är i så fall att ballarna och karlederna ligger risigt till vid inbromsningar men det har med hennes rygg att göra.

Jag har ju "bara" ponnytravare, men har ändå ett tips värt att prova i alla fall...
Min förra hingst hade lite ont av kulorna när nan travade och behövde bredda lite mer bak. Och faktum är att han nog faktiskt gjorde det när jag lindade hans bakben.
Har ingen aning om ifall det räcker på din pålle, men det kostar ju inga stora varken summor eler ansträngningar att testa... :D

Mehl skrev:
Långa skänklar bak som bromsar upp steget något o halvrunda fram.

.

Vill man korta baksteget går det väldigt bra att svetsa dit en spång på bakskorna!

Han har järnskor runt om, har gått med boots fram. Vi har provat med längre bakskor bak, har även provat att böja utsidan på bakskorna. Nu har vi satt på tvärtåat fram, får se om det kan funka, när han får en snabbare överrulning. Jag har provat linda han tidigare, det skyddar ju tyvärr inte lika bra som vanliga skydd och jag får inte på skydden över bandagen.

Många tipsar om järnskor, men du kan även få ett kortare baksteg med aluskor. Dom kräver inte lika mkt kraft i steget som järndojjer gör.

Har också ett kallbod, och förr skalpade han sig mkt, men med aluskor bak och flapskor fram så har det gått till sig. Har tom kunnat byta tillbaks till järnskor bak igen...

I skyddsväg använder vi bandage och såna där små tighta boots...

Nu ska ni få höra hur det har gått med mina "laborationer"! Efter att jag ställt min frågor har vi startat 2 ggr. Första gången glömde jag att ta med skydden (ja, jag vet, klantigt) så jag var tvungen att linda bakbenen (skalperna fick jag med mig). Nu vet jag inte om det var för att han var lindad eller att han gick med tvärtåat som det gick som det gick, 4:a blev han. Andra starten fortsatte vi på samma melodi och då blev han 3:a. Det är väl bara fortsätta på samma linje, det verkar ju fungera. Tack för tipsen kommer ha med dom i bakhuvudet i fortsättningen!

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 209
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp