Linjeavel shetland - vad tycker ni?

A

Atena

Är lycklig ägare till 2 ston med Gletness Rockall :love: i stammen (farfar till den ena och morfar till den andra).

Funderar lite kring linjeavel just på Rockall, som verkar vara rätt vanligt. Exempelvis Persilja (e.Rockall) har flera avkommor tillsammans med Jolly (e.Rockall), där en i sin tur betäckts med hingstar som har Rockall som farfar.

Hur mycket av en hingst (eller sto för den delen..) kan man 'baka' in i avkomman utan att det blir fel? Tänker på egyptens Cleopatra som var vacker som tusan, men inte speciellt smart, enligt historien. :o

Tycker ni att det är ok att jag tar min Rockall-sondotter och betäcker med Rockall-son, eller Rockall sonson?
Förutom stammen tycker jag f ö att hon passar ihop med både sonen och sonsonen som jag är intresserad av :D

Sv: Linjeavel shetland - vad tycker ni?

Gletness Rockall är väl iofs inte den sämsta att linjeavla på, OM man nu ska göra det...
Fast eftersom vi har en ganska bred avelsbas i shetlandsaveln så tycker jag kanske att det är lite onödigt...

Det är nog helt okej om du vill betäcka dina ston med Rockall-ättlingar, jag har sett betydligt närmare parningar - som förvisso blivit bra men som jag själv ALDRIG hade gjort...
Och jag har själv gjort några (två) parningar där hingstens far varit = stoets farfar. Och det har blivit ganska bra det också - stoet ifråga var väl kanske inte den mest lämpade avelsmärr jag haft och hon såldes senare...

Jag har faktiskt linjeavlat på Rockall. "Resultatet" är nu två år. Hon har Rockall som farfar och morfarsfar. Sen är det väl inte världens smartaste häst men det har nog knappast med det att göra. Det är ganska vanligt på de större stuterierna i tex Holland att linjeavla.

Foton på min som är linjeavlad på Rockall finns här: www.hannasponnyer.com/glamour.htm

jag har just nu en persilja dotter hemma hos mig som har jolly som pappa och hon är det inte något fel på och sen har jag ju då betäckt henne med våran egna hingst som är efter A.origo och då kommer ju gletness där i gen och den avkomman är hur fin som helst

Atena skrev:
Tänker på egyptens Cleopatra som var vacker som tusan, men inte speciellt smart, enligt historien. :o

En parantes......som inte rör trådens huvudämne, men....

Har relativt nyligen läst Margaret George's eminenta populärhistoriska bibliografi Kleopatra - Nilens Drottning och Kleopatra - Drottning av Solens Rike

Den bygger på författarens forskningsresor i fr.a. Egypten men även i angränsande länder som en gång tillhörde det mäktiga Romarriket och dess omnejd (t.ex. Italien, Turkiet, Grekland, Israel, Syrien o.s.v.) vid/kring Medelhavet. Och forskning av gamla skrifter och urkunder om Farao/Drottning Kleopatra.

En del fiction i böckerna - förståss - men MYCKET fakta!!! Och för mig ter sig inte Kleopatra som speciellt ointelligent! Tvärtom ansågs hon vara en oerhört smart, förvisso girig, men också ömsint person. Och hon går ju inte oförglömligen till historien med sitt förhållande med Julius Ceasar och senare äktenskap med Marcus Antonious.

Rek. Dig och alla andra att läsa dessa böcker! :idea: Läsvärd i allra högsta grad om en oerhört stark person som dessutom var en av historiens mäktigaste kvinnor!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag har Almnäs Erotica hemma hos mig *ler* nä jag har inte köpte henne utan jag har haft henne på foder i 2 säsonger nu , så jag har ett hingstföl efter henne som är himla trevlig som Morgan tyckte att jag skulle spara om det gick, men i år så hoppas jag att hon får ett sto föl då det är sista säsongen jag ska ha henne, hade gärna köpt henne då jag tror att L-B ska sälje henne sen så fort det är färdigt med mitt föl , jag har fått erbjudande att köpa henne men sambon bara vägrar att jag köper en till vi har ju ett bra gäng hemma ju , får se jag kanske kan övertala han framåt sommaren ;-)

yapp hon är fin och är himla trevlig att ha och göra med också ... Jo hon är dräktig med Madgic så jag hoppas verkligen att det blir ett sto föl denna gången då jag själv bara har lyckats få hingstar på de ston jag betäckt *S* Min mamma äger alla de andra stona ;-)

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Islandshäst Vad är åsikt om det? När jag sitter och glor på Worlfengur och mina egna pass så ser jag ju att det förekommer.Ofeigur882 var tex avlad...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: PetraC
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp