Linjeavel/inavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare morris50
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 684
M

morris50

Om man betäcker med stoets morfar, hur räknas det då?
Som linjeavel eller inavel?
mvh
Anki

Sv: Linjeavel/inavel

gränsen inavel/linjeavel går vid kusiner har jag för mig. Någon som kan bekräfta? Alltså att om hästarna (eller hundarna för den delen) är närmare besläktade än kusiner, så är det inavel. Längre bak än kusiner räknas som linjeavel

Absolut linjeavel.

Inavel = far/dotter, mor/son, helsyskon/helsyskon.. s.k. incest.

Bia

Senast ändrad:

gränsen inavel/linjeavel går vid kusiner har jag för mig. Någon som kan bekräfta? Alltså att om hästarna (eller hundarna för den delen) är närmare besläktade än kusiner, så är det inavel. Längre bak än kusiner räknas som linjeavel

Det finns ingen fast gräns, i alla fall inte när man talar med hund-inriktade genetiker. Trenden hos dem verkar vara att kalla allt för inavel.

Svenska Kennelklubben har förbjudit "incestparningar", d.v.s. mor+son, far+dotter och helsyskon. MEN de har inte förbjudit kombinationer där föräldradjuren inte är släkt på detta sätt, men där inavelsgradsökningen blir densamma. Så man kan fråga sig vad poängen är...? Känns som viss överföring av mänskliga värderingar på avel med djur...:confused:

Inavelsgraden om du betäcker ditt sto med hennes morfar blir minst 12,5%. Den graden är lika hög om du skulle göra en halvsyskonparning.
En kusinparning har en inavelsgrad på 6,25 och där drar oftast genetikerna gränsen mellam inavel/linjeavel.

men är det inte så att om man väntar yttligare en generation, alltså morfarns pappa(elelr va det morfarns morfar?

En häst enligt travarsidan du länkade till, som har samma häst i första och tredje generation är inavlad 12,5% .

Men egentligen är ju alla linjeavel en viss form av inavel;)
... om vi ska hårddra det hela.

vad tycker ni om att betäcka med en hingst som har Voltaire som morfar då jag har Voltaire på mitt sto som pappa? :devil:

Det skulle jag inte göra, det finns så många hingstar som inte är så nära besläktade med ditt sto så varför inte välja någon av dem?

Jag skulle vilja kalla det inavel, sedan får andra tycka vad dom vill. Jag förstår inte varför man måste avla med samma hingstar på samma häst hela tiden? Det finns nog hingstar så det räcker och blir över till alla ston, så man behöver ju inte ta en redan använd hingst. ;)

Jag är lärd att i tredje led går gränsen mellan inavel och linjeavel.
Fast som någon skrev, linjeavel är ju också en viss inavel.

Nåväl, många tycker olika i denna fråga. Sålänge man kommer ihåg att likväl som man kan förbättra de goda egenskaperna man gärna vill åt i o m närbesläktade korsningar, likväl så får man de sämre på köpet.

Se ett ex. som kanske inte så många tänker på i första hand, då vi gärna ser oss blinda på exteriör och prestation är fertilitetsproblem. Många hingstar har förändringar på sina testiklar. Både på själva testikeln som innehållet och är jag inte helt ute och seglar så är det inte ovanligt att låg fertilitet hos hingst är ärftligt.
På travsidan så är det ganska många hingstar som har någon defekt, ex. fel konsistens, vriden/roterad etc. testikel.

Bara en liten fundering från mig... Men som sagt den sämre genen kan slå till där man minst anar. Även om man avlar med vidöppna ögon, men hård linjeavel förebygger ju inte detta precis.

Gira - som inte är så präktig, utan kan linjeavla hon också....:o;)

Jag skulle vilja säga såhär, all Linjeavel är väl bara inavel med ett finare namn :crazy: En del säger att Linjeavel är kontrollerad inavel...
Det är ju inte bra att hålla på och duplicera genuppsättningar, även om dom bra egenskaperna förstärks, så gör även dom dåliga... Har sett hästar som varit rena inaveln (helsyskon till föräldrar bla.) Jag säger bara :eek: Helt normala blir dom inte....

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka