R

rare

Det finns många diskussioner om liniment, värma, kyla, linda, ej linda, osv. Jag skulle vilja ha lite åsikter på NÄR ni använder liniment. Då jag tidigare hade en gammal hopphäst med lite slitna ben använde jag liniment dagligen/alt. BoT. Men har en 4-åring nu, och jag vet inte..men det känns lite onödigt att hålla på med liniment och greja om jag bara rider ett vanligt dressyrpass? Det jag tänker på är mer börjar jag med liniment "vänjer" sig benen vid det och blir känsligare? Istället för att "läka" sig själva? Eller är liniment mer förebyggande? Bör användes när man ridigt ett relativt normalt pass?

Sv: Liniment

jag använder liniment då hästen gått ett ansträngande pass, eller efter tävling. använder det förebyggande.
ska även senare ev införskaffa BoT-paddar som pållen kan ha när han står inne om nätterna (blir inte förrän i höst), tycker han börjat bli lite gallig..
det liniment jag använder sprayar man på, så det är väldigt smidigt o praktiskt! :D

Jag använder liniment efter hårdare ansträning, även jag ska införskaffa BoT paddar o se hur det funkar istället, så jag slipper linimentet

Jag hade fått för mig att man använder liniment innan ett pass, och att man kyler efter passet, men ni kanske diskuterar ngt slags kyl-liniment?

Jag använder liniment på hästarna när vi hoppat. Smörjer framknän, framkotor, rygg, bakknän, bakkotor direkt när jag hoppat av efter passet i stort sett. Äldre hästen lindar jag med BoT på natten. Unghästen smörjer jag bara, han står inte lindad.

har bara använt blue lotion, är väl inte ett så starkt liniment har jag förstått, iaf så har inte jag märkt någon skillnad med det, har använd det förut på ryggmusklerna när min häst var spänd, men efter 3 veckor var det knappt märkbart resultat, så provade att masera emd en massagekloss och efter 3 dagar var han mkt bättre. Så använder knappt liniment nu, men kan använda det på spända muskler som är svåra att komma åt med massageborsten. Sen om det hjälper eller inte är jag lite skeptisk till...

hm..jag vet faktikst inte.. :confused: tror det finns olika slags, eller man kan använda dem olika. men jag vill främst använda efteråt så att hästen får extra hjälp med att få bort slaggprodukter m.m.

Kyler efter ridning gör man för att stoppa ev. blödningar/skador i senor och allt som finns i benen. Sedan så lindar man för att öka blodcirkulationen som därmed värmer benet och hjälper till att läka den ev "skadan" fortare. :)

Fast man ska väl inte kombinera liniment och lindning? Vissa gör ju så, men jag har hört att det kan bli brännskador osv.

Linimentera efter ridning och linda på natten.. Är det ngt man brukar göra? Gör man det varje dag då?

Har tänkt köpa BoT åt min pojkes framknän, och ha på honom under nätterna, i allafall varannan natt.. Vad tror ni om det? Finns det något negativt i det?

har oxå ett bot skydd till min häst, det enda negativa är ävl att jag inte vet hur länge det sitter kvar på känt, sitter alltid på benet på morgonen iaf :crazy:

Linimentera efter ridning och linda på natten.. Är det ngt man brukar göra? Gör man det varje dag då? ?
1.Det är ju indidviduellt och beror på vad hästen behöver.
2. Nej jag skulle inte göra det varje dag, gör det endast efter hoppning. Dock kan man ju behöva linda hästens ben på nätterna, men som sagt det är ju individuellt.

Har du provat att linda benet under? Halkar inte ner lika lätt då...

jag menade vad jag skrev. en eventuell skada av vilken sort som helst. att man behandlar den innan man vet att den finns. och finns den inte så gör det ändå ingen skada att man försökt behandla den eventuella skadan som inte finns.

win win situation

Den kan bli värre om den hinner börja synas och märkas innan man behandlar den.

Konstig liknelse men om jag skulle ha börjat äta pencillin dagen före jag började känna av min halsfluss så hade den inte alls fått möjlighet att bli så elak som den nu blev. Jag hade nog fortfarande blivit sjuk, men blivit lindrigare sjuk och blivit frisk snabbare :) Förstår du hur jag menar?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Hästvård I vårat ridhus är underlaget väldigt tungt och ojämnt. Ibland rider man i lite uppförsbacke och ibland i lite nerförsbacke + tungt...
Svar
4
· Visningar
822
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 458
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit