H

haflinger92

Vad används liniment till? Hjälpper de musklerna att återhämta sig eller bygger det upp muskler? :confused:


och alla dessa gelér som cold gel osv. används för att kyla ben, men varför? minskar svullnader eller?
 
Sv: Liniment

Först kyler du för att göra skadan så liten som möjligt. Du minskar cirkulationen o blödningar stoppas upp. Sedan värmer du för att påskynda läkningen. Ju bättre cirkulation desto bättre läkning. Så har jag fått lära mig.
Det behöver ju inte vara så att man har en uttalad skada, utan efter hård ansträngning eller när jag känner att det varit påfrestande av någon annan anledning, i förebyggande syfte. Detta gäller då benen.
Ömma (typ träningsvärk) muskler i övrigt tar jag något värmande på, för att öka cirkulationen o få dem att mjukna. Om jag har en mer centrerat svullet område, t.ex. efter en spark eller liknande så kyler jag först.
 
Sv: Liniment

när man har ridit hårt lr på *konstigt*underlag för att hjälp till med återhämtningen och förebyga
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 745
Hästvård Kan man använda arnika gel på muskler dagen efter hoppträning när de vilar? Har aldrig gjort de förut, men kunde inte linimenta igår då...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Vad tycker ni om liniment? Funkar det? Har ni värmande eller kylande? Vilket är bäst för hästen av kylande och värmande? Använder...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp