timme

Trådstartare
andvänder ni liniment?
*hur ofta?
*på vilka ställen/muskler?
*värmande eller kylande?
*varför andvänder ni det?

lite nyfiken:p

Sv: liniment

Använder endast Arnika på min häst, och då enbart tinkturen.
De ggr jag använder det är det på bakbenen och tillsammans med stallbandage (yllepaddar). Detta hjälper honom mot det gallor han får periodvis.

Hej.
Jag använder endast arnika gel på mina hästar.
Den ena hästens masserar jag ryggen med arnika på efter ridning då hon haft besvär förut med ryggen och equiterapeft och veterinär tyckte jag kunde fortsätta med det.
Den andra hästen masserar jag in arnika på bakbenen efter ridning då han gärna vill svälla i bakbenen, hästen är en förredetta travare-

använder liniment efter hård träning ( tex. hoppning lr hårt under lag ) då smörjer jag in knäna oxo benen om jag inte har "magnet" bindlar på dom. Jag har liniment som har båder värmande och kylande effekt.
använder det då hästen min får sjuka knän ganska lätt..

Jag linimentar travaren efter hårda jobb samt vid lättare träning ibland för att underhålla. Använder oftast Blue Lotion (kylande och värmande) med bandage. Har liniment på framknän, kotor senorna, bakknän, has och ner till kotan där med. Emellanåt borstar jag på Speedwayliniment på kotor och knän.
Masserar ibland arnika på ryggen och annan muskulatur, tinkturen då, inte gelen.
Folk får säga vad de vill om att liniment fungerar eller ej men min häst håller sig fin i benen med detta så jag tänker fortsätta. Och ja jag bandagerar över liniment.

andvänder ni liniment?
Ja
*hur ofta?
Sällan, ett par ggr per år nu bara när hästen inte rids, när hon reds och tränades flera ggr i veckan
Ben och ibland rygg
*värmande eller kylande?
Båda, Arnika och red lotion
För att förebygga skador, inflammationer samt red lotion (värmande) till att öka cirulationen

andvänder ni liniment?
jajjemen :)

*hur ofta?
efter träning alla träningspass

vid normalträning bara kotor och knän, efter hårdare jobb blir det kotor, knän haser. samt liniment på en del muskler, (rygg, bogar)

*värmande eller kylande?
kylande på benen, värmade på muskler. eller blue lotion (både kyler o värmer) på benen. På benen alltid tillsammans med bandage.

för att förebygga skador

Andvänder ni liniment?
Ja

Hur ofta?
Inte så ofta nu då jag använder mig av BoT istället

På vilka ställen/muskler?
Alla muskelgrupper men främst ryggen och senor

Värmande eller kylande?
Värmande

Varför andvänder ni det?
Min ponny har haft jätteproblem med ryggen och jag har masserat hennes rygg med liniment för att få den mjuk och smidig och mindre ont. Har använt liniment för att hjälpa lite extra. Använder mig främst utav Arnika, tycker bäst om de.

andvänder ni liniment?
Yes

*hur ofta?
Ett par ggr/vecka, efter ordentliga arbetspass.

nacken, halsen, bogen, manken, ländryggen och ner bak över hela rumpan.
på frambenen ner till knäna och på bakbenen ner till haserna + ordentligt vid bakknäna.
använder dels spray och dels gelé (båda från radital), gelén på knäna, haserna, nacken och ländryggen och masserar in ordentligt på de ställena, övrigt så bara sprayar jag på.

*värmande eller kylande?
värmande

för att hjälpa hästen att slippa ha kvar mjölksyra och få onödig träningsvärk. kombinerar det med stretchning + kylning av alla fyra benen också.

Använder sällan liniment, nu har flaskorna frusit i sadelkammaren (ingen värme). Men tror att jag ska börja igen i förebyggande syfte, får ta hem blue lotionen som jag gillar bäst, då den både kyler och sen värmer, får ta med den de dagar han ska ha den. Använder på benen efter träningspass, värmande liniment används även vid massagen.

Använder det bara om hästen har slagit i något tex. Då kyler jag första dygnen och använder sen liniment några dagar för att öka blodgenomströmningen. Använder Arnika.

Jag använder liniment till min häst. Jag tar på det på ryggen och länden innan träning. Varför tar de flesta på efter träning det gör ju ingen direkt verkan om du är helt still utan den bästa effekten får du ju om du tränar med det på. Det står dessutom på förpackningen att det ska användas före hård träning och tävling. Jag låter henne stå med back on track lindor på nätterna och masserar henne före och innan ridpass. Kyler av benen har jag helt slutat med då min kiropraktor avrådde från det då luften i sig kyler av väldigt mycket efter träning och gör man det på en häst som inte är van att bli kyld varje dag menade han på att det kan få en negativ effekt istället och göra skada. Så numera enbart back on track på benen.

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?