Liniment/Kylgel

Sv: Liniment/Kylgel

Min pojkväns mammas häst har en tendens till att bli väldigt gallig, spec. på vänster bak. Hon har smörjt in med liniment varje kväll men nu när hon har varit i Bulgarien så tog linimentet slut. Därför har jag smörjt in med kylgel istället.

Tror aldrig jag har varit i behov av att använda varken det ena eller andra, men liniment skulle jag ha som "smärtstillande" och massera in inflammatoriska sjukdomar i muskler och sånt. tex.
Kylgel skulle jag använda, precis som det låter, att kyla med. Svullnader, ex.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan inte så jättemycket om varken liniment eller kylgel, men båda har ju en lindrande effekt som kyler, så olika kan dom väl inte vara?

Trollduva skrev:
Jag kan inte så jättemycket om varken liniment eller kylgel, men båda har ju en lindrande effekt som kyler, så olika kan dom väl inte vara?

Vdå? värmer inte liniment? :confused:

Kylgele använder jag direkt efter ett hårdare ridpass för att kyla ner benen.

Liniment använder jag när hästen är "kall", på benen, och på muskulatur för att den ska slappna av.

Hoppas du fattar, är för trött för att förklara mer utförligt..

Andvänder linement efter hårdträning, lindar benen efteråt (stallbandage över natten).

använder kylgele direkt efter hård träning, liniment senare när hästen torkat, och lindar om det behövs.

Har hört att man inte ska linda efter att ha satt, ja var det linimet eller kylgelé?? på benen??

använder arnika ( en form av liniment) till gallor, stela/ömma muskler, dagen efter hårdare pass m.m...
kylbalsam till svullnader och direkt efter hårdare träningspass.
personligen använder jag aldrig rent liniment då jag inte gillar att det kan bränna om det lindas eller täcks över.
Arnika värmer först och därefter kyler det, dubbel effekt ;)

arnikan använder även jag -tycker den är kanon!
efter ett lättare pass blir det arnika på ben o bakknän. hårdare pass blir det kylgel på ben och massage med arnika på rygg/rumpa o bakknän.

Kylgel på leder och senor för att kyla efter ett hårt pass. Liniment och bandage på kvällen. Liniment ökar blodgenomströmningen och den är ju redan hög efter ett träningspass och det är ju onödigt att sätta på det direkt efter ett pass.

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
273
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 473
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
328
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama