Liniment - för eller efter ridning?

M

moontje

Hje, jag har en viktbärande B ponny som har extrem knott eksem.
Hon kliar både svans och man på kvällen när hon kommer in.
Hon kliar sig så agressivt att hon t.om har ramlat ett antal gånger.
Hon blir helt galen när hon kommer in.
Jag har eksemtäcke, eksemolja mm.
Hon har fått stora muskler vid korset ungefär och nacken brukar oftast vara hård.. det kan ju inte vara särskilt bra för henne. Så jag tänkte att jag kanske kan massera och använda liniment på henne? (har märket Arnika)
Då kanske det är bra om jag gör det i samband med ridningen.. (rider cirka varannan/var tredje dag) Från lätta promenader i skogen till lättare hoppning (max 30 cm, hon klarar runt 70 - 80)
När är det som bäst att smörja henne, och vilka musklar är viktigast?
tacksam för hjälp :)

Sv: Liniment - för eller efter ridning?

Är du säker på att det är muskler vid korset och nacken?

Asså jag är ju ingen kiropraktor eller nånting :P
Men Nacken är väldigt hård, brukar inte vara så på vintern..
Och vid korset har hon musklar som hon heller inte har på vintern..
Sen kanske hon har på benen också, men det är inget som jag kan känna..
Skulle dock tro hennes bakknä också, då hon lägger mycket vikt på dom när hon kliar svansen..

Då tror jag inte att det är muskler utan svullnad av nån form.

Låter som om hästen behöver kollas upp så ring Equiterapeut och be dom gå igenom din häst.

Jag har en kiropraktor som jag har tid med om typ 2 månader.. han har inte tid innan det :S
Hon verkar dock inte ha ont av det..

Ok, då förstår jag.

Hästen kan ha låsningar som helt enkelt inte du märker av så ring och hör om/hur du kan använda liniment på din häst.

Okej, ska göra det, tack :)

jag skulle ringa en vet om hon är svullen o hård i muskulaturen!

Det här är inget om linimenet att göra men tänkte tipsa dig om en creme mot exemet.
Jag har en häst som har mycket kraftigt exem, har inte gått att gå in genom stalldörren utan att han ställt rumpan mot och kliat, man kunde vara flera personer som försökt att få honom och slutat, men inget lyckas föränn flera minuter har gått. så fort han kom åt kliade han, satt sig på rumpan i hagen och kliade. Drar halsen mot marken då han låg ner osv. precis allt gjorde han. Testade många olika cremer och medel men inget var efektivt. Men nu i sommar har jag börjat smörjt honom med nylanders creme. Trodde aldrig det skulle funka eftersom inget annat gjort det, men det funkar hur jäkla bra som helst. Han kliar fortfarande LITE, men inte i närheten av samma grad som han gjorde förut. Det är ett måste för dig att prova ( om du inte redan gjort det ).:laugh:

Liknande trådar

G
Hästvård okej nu håller jag på att bli galen av galores gallor som, bara växer. Frambenen använder jag liniment (arnika) sen tunna paddar med...
Svar
16
· Visningar
1 330
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka