Linfrökaka

Sv: Linfrökaka

Linfrömjöl och linfrökaka är inte samma sak. När man utvinner oljan så utvinns mer olja om restprodukten är mjöl än om den är kaka.

/Sara

Linfrömjöl och linfrökaka är inte samma sak. När man utvinner oljan så utvinns mer olja om restprodukten är mjöl än om den är kaka./Sara

Jag är ingen expert på tillverkningsprocesser så du kanske har rätt i att det kan vara olika fettinnehåll i linfrömjöl och linfrökaka. Fetthalten borde dock vara angiven i innehållsdeklarationen i den linfröpellets man köper eftersom fetthalten förmodligen kan variera inom vida gränser bl.a. beroende på vilken utvinningsmetod som används. Jag sökte på nätet men hittade ingen information. Bara detta:

http://www.asebrofoder.se/pages/linpellets.htm

“fetthalten är hög och består till stor del av, den för hästen essentiella (livsnödvändiga) fettsyran, linolensyra”.

Om jag minns rätt gällde det värde du angav, 200 g/kg, extraherad linfrökaka, dvs. varmpressad. Linolensyra är fleromättad omega-3 som är mycket känsligt för t.ex. höga temperaturer och förstörs lätt vid upphettning. Det är därför föga troligt att det finns någon linolensyra kvar i en varmpressad produkt. Det är mer troligt att det rör sig om omega-6, -9 och mättat fett. Åsebros produkt kan dock vara kallpressad. Tyvärr är det omöjligt att veta både fettinnehåll och vilket slags fett om det inte är specificerat i en innehållsdeklaration.

Kanske någon som använder linfröpellets kan se efter på säcken om fetthalten finns angiven?

Kanske någon som använder linfröpellets kan se efter på säcken om fetthalten finns angiven?

Jag har använt linfrökaka/pellets ibland och hittade faktiskt en gammal tom säck i stallet. Så jag kan svara på min egen fråga. Linfrökakan är från Gunnarshög och på innehållsdeklarationen står det 15,3% råfett. M.a.o. kan man säga att linfrökaka innehåller en relativt hög fetthalt. Frågan vilken slags fett som den innehåller kvarstår dock.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 047
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
439
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar