Linfrökaka

carre10

Trådstartare
Hej alla kunniga!
Har hört att hästar inte kan tillgogogöra sig proteinet i Linfrökaka!? Är det så? Jag ger min H***O. På förpackningen står det smrpr, o det innehåller ju mycket protein. Tack på förhand!:)

Sv: Linfrökaka

Linfröpellets/kaka är lysinfattigt så det är inget vidare protein för växande hästar. Men för vuxna är det helt OK.

Jag använde det mycket när vi hade en granne med oljepresseri. Hästarna blev superfina i päls, till och med manen och svansen blev mjukare och de tyckte verkligen om det.

Nackdelöen var att hunden snodde så mycket han kunde ur säckarna.....:D

hur mkt gav du?

jag ger två rågade nävar mrg och kväll. Hon äter det men det är inte favvomaten... ligger kvar till senare :angel:

Började ge främst för att se om krubbitningen dämpades.

hur mkt gav du?
....

Men hjälp... det minns jag inte. Så svaret är till föga hjälp för dig.
Räknade på det och gav enligt beräkningen. Minns som sagt inte vikt men vet att den jag red o tränade fick runt 5 dl kanske? Minns måttet jag gav med men inte hur mycket jag vägt det till....

Mina gillade det. Nu var mitt pellets superfärskt eftersom det kom direkt ur pressen. Det är ju fettrikt så det kanske härsknar lite med lagring, därav att det inte är attraktivt?

Nu var mitt pellets superfärskt eftersom det kom direkt ur pressen. Det är ju fettrikt så det kanske härsknar lite med lagring, därav att det inte är attraktivt?

Linfrökaka/pellets är inte rikt på fett. Det är en restprodukt där oljan (= fettet) har tagits bort! Linfrö är rikt på omega-3 fettsyror men dessa finns i linfröoljan inte i linfrökakan.

Linfrökaka är dock proteinrikt (även om lysinhalten är låg som du påpekade). Hår och hovar är till största delen uppbyggda av protein så visst kan linfrökaka ha en positiv inverkan på pälsen. Vill man ha en “glansig” päls ska man dock ge linfröolja (när hästen inte går på bete).

Vad gör lysinet? Varför är det bra? :)

Och varför ska man inte ge linfröolja när hästen går på bete?

Min linfrökaka innehåller 255 smrp. Vad tillgodogör sig hästarna av det proteinet? Någon som vet?

Skall man bortse helt från proteinet då man räknar foderstat?
:confused:
/ C

Vad gör lysinet? Varför är det bra? :)

Lysin är den första begränsande aminosyran.
Proteiner är uppbyggda av aminosyror. Det finns ungefär 20 st olika aminosyror som kan kombineras på massor av olika sätt till proteiner. Ungefär hälften av dessa aminosyror är essentiella dvs hästen (och vi människor och andra organismer) kan inte producera dessa själva utan måste få i oss dem med fodret/maten. Olika foder har olika fördelning av aminosyror. Och vi har olika behov av de olika aminosyrorna. För hästen är lysin den aminosyran som det först blir brist på dvs den som finns i underskott jfr med de andra.

Om hästen får i sig tillräcklig mängd proteiner men inte så mkt av just lysinet som den behöver så kan den inte använda sig av alla de andra aminosyrorna utan en del av dessa kommer att "bli över" och utsöndras som ett överskott. Detta trots att hästen egentligen hade behövt dem.

Det blir ungefär som om du ska bygga tre hus av legobitar där alla hus måste ha ex varsin dörr = lysinet. Om du bara har två dörrar kan du bara bygga två hus och måste slänga alla de andra bitarna eftersom en viktig bit saknas. Knasig liknelse kanske.

Vilken bra förklaring! :bow: Tack! Din liknelse är toppen! :D

Så egentligen är det kanske inte så bra att proteinkomplettera med linfrökaka? Det kanske är bättre med sojamjöl eller nåt? :)

Vilken bra förklaring! :bow: Tack! Din liknelse är toppen! :D

Så egentligen är det kanske inte så bra att proteinkomplettera med linfrökaka? Det kanske är bättre med sojamjöl eller nåt? :)

Om man bara är ute efter proteinet så är nog soja eller lusern eller annat bättre eftersom de har bättre aminosyrasammansättning. Sedan kan det kanske finnas andra fördelar med linfrökaka som inte har med proteinet att göra det vet jag inte.

Och varför ska man inte ge linfröolja när hästen går på bete?

Man KAN naturligtvis ge linfröolja även när hästen går på bete. Betet innehåller dock en tillräcklig mängd fettsyror (både omega 3 och omega 6) så det finns ingen anledning att tillföra mer. Sen kan man naturligtvis ge olja av annan anledning t.ex. för att ge ett energitillskott.

Det kan visst vara bra att ge linfrökaka som proteintillskott. Vid bildandet av keratin som hår och hovar är uppbyggda av har lysinet ingen funktion utan det är de svavelhaltiga aminosyrorna metionin och cystin som behövs. Titta på innehållsförteckningen i ett hovtillskott som t.ex. “Hoof Aid” och se vilken aminosyra som är tillsatt. Det är inte lysin utan metionin.

Om du jämför metionininnehållet i linfrökaka och sojamjöl så består ca. 2% av proteinet i linfrökaka av metionin medan endast 1,5% av proteinet i sojamjöl består av metionin.

Aha. Kanske därför min hovslagare är chockad över att min hästs hovar växer fortare än normalt!?;)

Någon som vet hur jag skall göra ang att räkna in smrp i foderstaten när det gäller linfrökakan?
/ C

Någon som vet hur jag skall göra ang att räkna in smrp i foderstaten när det gäller linfrökakan?
/ C

Smrp är den mängd proteiner som hästen kan tillgodogöra sig.
När det sedan gäller en ev brist på lysin (med tanke på tidigare trådsvar att lysinhalten är låg i linfrökaka) så får du i så fall räkna på den totala mängden lysin som hästen får i sig och se om den får sitt lysinbehov tillfredsställt ändå.
Att det sedan inte är den enda begränsande aminosyran lär inte vara så intressant i detta sammanhang.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 047
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
439
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar