Linfrökaka vs linfröklipellets?

Cherarriduracell

Trådstartare
Satt och kollade om jag kunde köpa linfrökaka i foderbutiken här, såg på deras leverantörs sida att de gör linfröklipellets. Vad har man det till? Skillnad jämfört med linfrökaka? När använder man vad, och hur?
 
Linfrökaka är linfrökaka medans linfröklipellets är linfrökaka med vetekli i. Man fodrar alltså med det om man vill fodra med vetekli och linfrökaka istället för att blanda vetekli och linfrökaka själv. Man fodrar linfröklipellets på samma sätt som linfrökaka och man kan använda linfröklipellets om man t ex behöver mer fosfor i foderstaten. Något som kan vara bra att veta är att vissa hästar reagerar likadant på vetekli som på havre, dvs de blir pigga utav det.
 
Linfrökaka är linfrökaka medans linfröklipellets är linfrökaka med vetekli i. Man fodrar alltså med det om man vill fodra med vetekli och linfrökaka istället för att blanda vetekli och linfrökaka själv. Man fodrar linfröklipellets på samma sätt som linfrökaka och man kan använda linfröklipellets om man t ex behöver mer fosfor i foderstaten. Något som kan vara bra att veta är att vissa hästar reagerar likadant på vetekli som på havre, dvs de blir pigga utav det.
tack, har googlat runt på diverse "braförmagenfoder" eftersom min gammelman inte tagit flytten särskilt bra och är sämre i magen än på länge, superdiarreig. kan linfrökaka hjälpa mot sådant, eller "skjutsar" det ännu mer fart på magen?
 
Linfrökaka kan fungera super för trassliga magar men börja med lite och öka försiktigt. Det kan nämligen bli åt andra hållet också. Min förra valack behövde linfrökaka för att hålla sin mage i bra skick. 2 dl/dag så var han alltid bra i magen medans mitt sto som har problemmage de lux fick diarré utav linfrökakan istället men hon är superkänslig för nästan allt. Hon tål t ex inga baljväxter heller. Vetekli kan också vara bra för magen men tänk som sagt på att vissa hästar reagerar med att bli krutdurkar.
Linfrökaka ger också fin hårrem och hjälper hästen att hålla hullet.

Till mitt sto ger jag yea-sacc året runt. Det är ett välsmakande pulver med levande jästkultur i som fungerar jättebra på hennes mage. Vid foderbyte ger jag 2 msk/dag och vanligtvis ger jag 1 msk/dag och numera är hon alltid bra i magen. Enda gången hon har varit dålig i magen är om hon har fått i sig något snusk ute i hagen men även då blir hon bra i magen på någon dag när jag höjer yea-saccen till 2 msk/dag.

Jag hade i ditt fall köpt yea-sacc och gett honom så att magen kommer i ordning snabbt och sedan köpt linfrökaka och provat att ge det. Min erfarenhet är att linfrökakan tar längre tid på sig att få ordning på oroliga magar nämligen men att det är väldigt bra som förebyggande. Betfor (eller speedi beet eller kwikbeet om du vill ha utan socker) är också väldigt bra för känsliga magar men det är samma sak där att det kan i vissa fall bli diarré även utav det så man får prova sig fram försiktigt. Betfor är också främst i förebyggande syfte.

Yea-sacc finns att köpa hos svenska foder och i vissa lokala kvarnar och ridshopar. Jag köper hos min lokala kvarn och betalar där 85 kr för 1 kg. Jag vet att Dodson & Horrell också har yea-sacc men där är den svindyr.
 
Tack för tipsen! Har provat både med och utan betfor och upplever att han är något bättre utan. Havre reagerar han inte nämnvärt på, så är inte så orolig för vetekli. Det ingår väl dessutom i nästan alla pelletterade färdigfoder? Sånt har han ätit utan att bli krutigare än vanligt, men det är en piggelin i grund och botten.
 
Ja vetekli är ju billigt så det ingår i många färdigfoder.

Du får väl prova dig fram men som sagt, jag hade börjat ge yea-sacc eller vanlig bakjäst några kuber om dagen till en 400-600 kg häst så att magen snabbt blir bättre så att han inte åker på kolik också. Sen kan du prova antingen med linfrökaka eller med linfröklipellets vilket du har lättast att få tag på eller vilket du tror mest på. Nackdelen med linfröklipelletsen nu när han är dålig i magen är att vetekli innehåller stärkelse och det är jobbigare för magen att bryta ner så kanske att du iallafall nu i början ska ge honom ren linfrökaka. Då vet du också vad han reagerar på om han skulle reagera negativt. Om du ger linfröklipellets så vet du ju inte om det är vetekliet eller linfrökakan som han reagerar på.

Ger du honom något spannmål nu? Om du gör det så ta bort det tills magen är bra igen och vänj in det försiktigt igen eftersom det är så jobbigt för tarmen att bryta ner stärkelsen. Ge så mycket grovfoder som går och ge gärna lite sly utav ask och asp eller andra ogiftiga grenar att gnaga på. Det är jätteviktigt att magen får jobba hela tiden nu när han är dålig i magen och självklart är det också viktigt att det är hygieniskt vid utfodringsplatsen i hagen för annars kan de bli dåliga i magen utav det. Att grovfodret är av bra kvalité är självklart också jätteviktigt men det antar jag att du har koll på :)

Var det vanlig betfor du provade som du upplevde honom sämre i magen av? Isåfall så kan det ändå vara värt att prova speedi beet eller kwikbeet om du kan få låna lite av någon när magen har blivit bättre för endel hästar reagerar negativt på den tillsatta melassen i betfor men mår jättebra av själva betfibern när de slipper melassen. Socker kan endel reagera på så att de blir lösa i magen så därför kan det fungera jättebra med speedi beet eller kwikbeet. Särskilt som han är äldre så är det bra om han kan äta sådant foder för det är väldigt lättupptaglig näring där i. Det är till och med så att om tänderna börjar bli/är dåliga så kan man faktiskt ersätta det vanliga grovfodret helt eller delvis med betfiber för betfiber räknas också som grovfoder. Betfiber är oftast billigare än lucernpellets vilket man ju också kan ersätta vanligt hö eller ensilage med helt eller delvis om tänderna är dåliga. Även om han har bra tänder nu så behöver han förmodligen lite hjälp med att hålla igång magen på ett bra sätt på äldre dagar och då är verkligen betfiber guld. Betfiber främjar förnyelsen av de goda bakterierna i mage och tarm dessutom.
 
D
Ja vetekli är ju billigt så det ingår i många färdigfoder.

Du får väl prova dig fram men som sagt, jag hade börjat ge yea-sacc eller vanlig bakjäst några kuber om dagen till en 400-600 kg häst så att magen snabbt blir bättre så att han inte åker på kolik också. Sen kan du prova antingen med linfrökaka eller med linfröklipellets vilket du har lättast att få tag på eller vilket du tror mest på. Nackdelen med linfröklipelletsen nu när han är dålig i magen är att vetekli innehåller stärkelse och det är jobbigare för magen att bryta ner så kanske att du iallafall nu i början ska ge honom ren linfrökaka. Då vet du också vad han reagerar på om han skulle reagera negativt. Om du ger linfröklipellets så vet du ju inte om det är vetekliet eller linfrökakan som han reagerar på.

Ger du honom något spannmål nu? Om du gör det så ta bort det tills magen är bra igen och vänj in det försiktigt igen eftersom det är så jobbigt för tarmen att bryta ner stärkelsen. Ge så mycket grovfoder som går och ge gärna lite sly utav ask och asp eller andra ogiftiga grenar att gnaga på. Det är jätteviktigt att magen får jobba hela tiden nu när han är dålig i magen och självklart är det också viktigt att det är hygieniskt vid utfodringsplatsen i hagen för annars kan de bli dåliga i magen utav det. Att grovfodret är av bra kvalité är självklart också jätteviktigt men det antar jag att du har koll på :)

Var det vanlig betfor du provade som du upplevde honom sämre i magen av? Isåfall så kan det ändå vara värt att prova speedi beet eller kwikbeet om du kan få låna lite av någon när magen har blivit bättre för endel hästar reagerar negativt på den tillsatta melassen i betfor men mår jättebra av själva betfibern när de slipper melassen. Socker kan endel reagera på så att de blir lösa i magen så därför kan det fungera jättebra med speedi beet eller kwikbeet. Särskilt som han är äldre så är det bra om han kan äta sådant foder för det är väldigt lättupptaglig näring där i. Det är till och med så att om tänderna börjar bli/är dåliga så kan man faktiskt ersätta det vanliga grovfodret helt eller delvis med betfiber för betfiber räknas också som grovfoder. Betfiber är oftast billigare än lucernpellets vilket man ju också kan ersätta vanligt hö eller ensilage med helt eller delvis om tänderna är dåliga. Även om han har bra tänder nu så behöver han förmodligen lite hjälp med att hålla igång magen på ett bra sätt på äldre dagar och då är verkligen betfiber guld. Betfiber främjar förnyelsen av de goda bakterierna i mage och tarm dessutom.
Det är en häst som "alltid" varit lösare i magen än genomsnittshästen, då jag pratat med vet har de sagt typ "ja men vissa hästar är såna och han ser ju ut att tillgodogöra sig fodret ändå", både gårdsvet och klinikvet. men det känns ju inte bra i magen, vet ju själv hur jobbigt det är att inte ha bra mage.

Idag får han 10 kg hösilage/dag, har provat hänga in halmnät åt honom men han äter inte av det, alls. Han äter ca 0,6 kg havre, jag tycker han ser schysstare ut i kroppen på det och jag märker ingen skillnad i bajset om han får det eller inte.

Har googlat runt som en tok för att hitta yea-sacc, bor lite halvilla till och foderbutiken i närheten är bara åf för spannex, inte svenska foder... men ska ringa en butik i grannstaden och fråga om de kan ta hem. Såg att de både har hipposelection 1kg och 25 kg farm pack... är det någon skillnad koncentratsmässigt, vet du det? Stora säcken var ju ett enormt mycket trevligare kilopris, och skulle jag köpa lillhinken skulle jag nog ändå komma upp i samma peng som jag får lägga för säcken, gissar jag, iom att de skulle få rätt mycket i början (tänker 50-100g/dag, och de skulle ha i ett par veckor för att få resultat...?)

Jag upplevde inte riktigt någonförsämring när jag började med betfor, men en förbättring nrä jagslutade. Han har fått både strimlad och pelleterad i olika omgångar. Tror jag var lite missvisande i att kalla honom gammelgubbe, han är bara 16 och bra i munnen. Men mag-tarm behöver ju hjälp.
 
Jag förstår att det inte känns bra att han inte är riktigt bra i magen för det är ju så extremt viktigt att magen fungerar som den ska. Både för hästens välmående direkt ifrån magen men också eftersom immunförsvaret sitter i magen och det kan bli problem med huden om inte magen mår bra. Risken för kolik är också större om inte magen är i toppskick och dessutom tar inte hästen upp näringen korrekt om inte magen mår bra.
Mitt sto tål inte baljväxter av någon märklig anledning så både klöver och lucern går ju bort. Hon var halvtaskig i magen redan när jag köpte henne men det var först när jag skulle vänja in lucern hösten därpå som hon blev riktigt dålig. Det bara rann ur henne och hon fick lättare koliksymptom och ändå fick hon bara någon dl lucern. Då var jag väldigt glad att jag alltid är extremt försiktig när jag vänjer in nytt foder oavsett vad det är för foder för hade jag gett något kilo lucern på en gång så hade det nog blivit kolik av det hela. Jag fick inse att mitt fina klöverhö inte var särskilt lämplig föda åt henne. Det blev en tuff vinter eftersom jag redan hade köpt in årsförbrukningen av hö och jag har inte plats att ta hem en årsförbrukning till men det fick ju lösa sig. Jag fick sålt lite allt eftersom av klöverhö´t och jag köpte lite i taget utav en bonde som kunde garantera att hans hö var fritt ifrån klöver. Honom har jag köpt utav sedan dess för han är en av få häromkring som har koll på vad det är för något i hans hö. Att det dessutom är ekologiskt gör ju inte ont :)

Vad väger din häst? Har du någon analys på ditt hösilage? Vad har du för ts halt på ensilaget? Jag funderar på om han får tillräckligt med ts och tillräckligt med fibrer? Det vore väldigt bra om han kunde slippa havren just eftersom han har känslig mage och stärkelse är svårt att bryta ner. Men du gör självklart som du vill. Det är bara ett förslag :)
Har du räknat ut en foderstat till honom? Jag hjälper dig gärna med det annars. Pm:a mig isåfall så får du min mailadress så att du kan maila analyssvaret.
Har du provat något annat än havre? Oftast så ser man inte med blotta ögat förren det är ordentligt stora störningar i magen. Man brukar inse när hästen verkligen är bra i magen att den inte var det innan om du förstår hur jag menar.
Havre innehåller ca 9-11 mj och 80-90 smb rp lite beroende på vilken sort det är. Speedi beet innehåller ca 12 mj och 63 smb rp. och linfrökaka innehåller ca 14 Mj och 180 smb rp. Skulle du byta ut havren mot linfrökaka och speedibeet så skulle du alltså kunna få ungefär samma energi och proteinvärde om du vill fast i en sammansättning som gör det enklare för honom att ta upp näringen och han skulle slippa stärkelsen som är svår att ta upp och som stör hans mage.
Du har alltså bara provat vanlig betfor, som pellets och som snitslad? Inte betfiber utan tillsatt melass som speedi beet eller kwikbeet? Om du känner någon som ger kwikbeet eller speedi beet så fråga om du kan få köpa 1 kg och prova och ge honom det. Jag hade gärna skickat till dig men tyvärr tror jag att frakten blir ganska dyr så att det blir ett orimligt kilopris för dig men det är klart att det blir väl ändå billigare än att köpa en säck och det sen inte fungerar. Jag tror nämligen att betfiber utan melass skulle göra susen i hans mage. Ihop med några dl linfrökaka och yea-sacc så får hans mage alla möjligheter både att återhämta sig och att bygga upp en bra tarmflora så att han blir mer motståndskraftig. Han kommer då också att tillgodogöra sig fodret bättre.

När jag behövde yea-sacc första gången så ringde jag min lokala kvarn och frågade om han hade eller kunde ta hem och efter en stund ringde han tillbaka och sa att det kunde han fixa. Kanske kan någon affär i din närhet också ta hem? Min lokala kvarnägare säger att han säljer en hel del yea-sacc numera och är väldigt glad för att jag bad honom ta hem det.
Om det är någon skillnad på de olika förpackningarna med yea-sacc har jag ingen aning om. Det finns ingenstans där innehållsförteckningen står? För annars är det ju omöjligt att veta. Kanske kan din foderhandlare ta hem en 25 kg säck och sedan dela upp i 1 kilos förpackningar och sälja? Så blir det inte så mycket för dig. Nu vet jag inte hur många hästar du har men 25 kg skulle ju räcka hur länge som helst för en häst.
Så mycket som 50-100 gram/dag tror jag inte att du behöver ge. Stod det det? Jag ger som sagt 2 msk yea-sacc till mina 400 kg hästar när de är dåliga i magen och annars ger jag 1 msk/dag. Jag har inte vägt så jag vet inte vad 1 msk yea-sacc väger men jag skulle gissa på 10-15 gram.
 
Ett tiås om du har mataffären Ci*y Gr*ss i n'ärheten, är att de har linfrökakak i 10kg säck för 169! Jämfört med Granng*rden som 5kg kostar 159:-... eller de har iallafall det där jag bor, tror det är svenska foder som det komemr ifrån!
 
Satt och kollade om jag kunde köpa linfrökaka i foderbutiken här, såg på deras leverantörs sida att de gör linfröklipellets. Vad har man det till? Skillnad jämfört med linfrökaka? När använder man vad, och hur?
För att krångla till det ännu mer kan jag tala om att det även finns något som heter LINFRÖPELLETS också, OBS lätt att förväxla med linfröklipellets....
Linfröpellets är pelleterad linfrökaka.
 
För att krångla till det ännu mer kan jag tala om att det även finns något som heter LINFRÖPELLETS också, OBS lätt att förväxla med linfröklipellets....
Linfröpellets är pelleterad linfrökaka.

Fast linfrökaka är pellets. Det är bara det att i dagligt tal säger man inte linfrökakapellets utan antingen säger man linfröpellets eller linfrökaka och det är alltså samma sak. Linfrökakapellets görs utav det som blir över när oljan har pressats ur linfröna och detta är då som en kaka. För att kunna hanteras smidigt så pressas kakan till pellets.
 
Fast linfrökaka är pellets. Det är bara det att i dagligt tal säger man inte linfrökakapellets utan antingen säger man linfröpellets eller linfrökaka och det är alltså samma sak. Linfrökakapellets görs utav det som blir över när oljan har pressats ur linfröna och detta är då som en kaka. För att kunna hanteras smidigt så pressas kakan till pellets.
Fram till för ca 1 år sen fanns BÅDE linfrökaka och linfröpellets hos våran foderhandel....
Linfrökaka/Linfröpellets är precis som du säger en restprodukt från oljeframställningen. Den som hette enbart Linfrökaka var liksom "sönderfallna" pelletser, och rätt mycket småsmulor. Och Linfröpellets är exakt samma produkt fast pelleterad.
Men numer finns enbart Linfröpellets i sortimentet.
 
Fram till för ca 1 år sen fanns BÅDE linfrökaka och linfröpellets hos våran foderhandel....
Linfrökaka/Linfröpellets är precis som du säger en restprodukt från oljeframställningen. Den som hette enbart Linfrökaka var liksom "sönderfallna" pelletser, och rätt mycket småsmulor. Och Linfröpellets är exakt samma produkt fast pelleterad.
Men numer finns enbart Linfröpellets i sortimentet.
Ja jag har linfrökaka som är som mjöl, inte en tillstymmelse till pellets.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 932
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 168
Senast: mamman
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp