Jempa

Trådstartare
Linfrön ska blötläggas, men måste man lägga dem i hett/varmt vatten? Det är liksom lite svårt att fixa det i vårt stall.

Sv: Linfrö

De bör kokas, eller åtminstone stöpas.

Har ni tillgång till ett vanligt vägguttag och vatten kan du ju skaffa en vattenkokare. :idea:
Eller ge linfrökaka, det är färdigbehandlat och kan ges som det är.

I linfrö finns cyanid (ett gift) som frigörs när hästen tuggar sönder fröet. Genom att koka linfröet blir man av med cyaniden.

Ett bra alternativ till linfrö är linfrökaka (som egentligen är pellets). Av vilken anledning ger du linfrö? Proteinet?

Om det är för pälsen skull du ger linfrö är det fettet du vill åt. Linfrökaka är det som blir över när man tagit bort det mesta fettet.
PL

Du kan alltid ge linfröolja istället. Vare sig du använder rena frö, olja eller kaka - glöm inte räkna in i foderstaten.

Vad är linfrö bra för? Är det bra för magen eller?!

Med en dåres envishet säger jag det här igen...

Jag har lärt mig att linfrö ska blötläggas i kallt vatten i minst 12 timmar. Vilket ju skulle passa dig! Jag har fodrat mina hästar så i ca 10 år & det har fungerat alldeles utmärkt!

Nånsom vet om det räcker om man tex kokar vatten i en vatten kokare och sen blötlägger linfrö med det? Eller måste det stå och koka på en spis ett tag?

Linfrö är en "nödvändighet" för hästar med stressade magar... Jag köper Linfrökaka för att slippa slabbet med skollning... Ett billigt och lika effektivt sätt... Magen blir glad :d pälsen blir blank och matte lycklig... :bump:

Dalatjej skrev:

Jag har lärt mig att linfrö ska blötläggas i kallt vatten i minst 12 timmar. Vilket ju skulle passa dig! Jag har fodrat mina hästar så i ca 10 år & det har fungerat alldeles utmärkt!

Det är upphettningen som gör att cyaniden försvinner.

Jempa skrev:
Linfrön ska blötläggas, men måste man lägga dem i hett/varmt vatten? Det är liksom lite svårt att fixa det i vårt stall.

Jag gjorde i ordning hemma och tog med mig i en burk med lock när jag åkte till stallet. Funkade super.

Magdalena skrev:
Det är upphettningen som gör att cyaniden försvinner.

Men, jag har på Strömsholm lärt mig något annat :smirk: . Att cyaniden frigörs av varmt vatten & att det försvinner av lång blötläggning i kallvatten.

Men, jag har på Strömsholm lärt mig något annat :smirk: . Att cyaniden frigörs av varmt vatten & att det försvinner av lång blötläggning i kallvatten.

någon som vet om de stämmer ?
jag tycker de borde göra de. med tanke på att människor kan äta linfö utan att koka dom. står ju ingenstans att de skulle vara farligt om man som människa äter dom utan att koka dom...
:crazy: hoppas ni fattar va jag menar. :D

Så har jag med gjort och det har fungerat alldeles utmärkt. Det tar bara lite längre tid att få fröna att slemma sig än om man tar kokande vaten.

Jag har även fodrat linfrö torrt som det är och även det har gått alldeles utmärkt. I sådana färdigfoder som innehåller linfrö är det ju också torrt...
Linfröet slemmar sig i matsmältningskanalen så effekten får man ändå.

Kl

Har aldrig hört talas om att det finns gift i linfrö :o har alltid gett som det är? rek av en välkänd kiropraktor (i sverige och frankrike) och hon sa inget om att blötlägga linfröt innan vi gav det. Finns de vet bevis för att det finns gift i dem? vad händer isf? gav stora mängder till en häst vi hade förut som hade problem med magen, hon förbättrades avsevärt i hull och hade inga synbara problem...blir lite orolig nu :(

Kl

Jag har två små mineralhinkar (Basic - E-vitamin för att vara noga) med lock som jag skiftar med och så kokar jag linfröna inne. Funkar superbra tycker jag. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
551
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka