Linfrö VS Rapsolja

Kaki

Trådstartare
Har fått reda på dessa två alternativ som verkar göra samma sak, fin päls, fint hull och fin mage. Men vilken är att föredra? Har hört att båda har en laxerande effekt men har också hört att båda lika gärna kan göra bajset fastar. Hästen i fråga har en lite känslig mage och tål varken hösilage eller betfor (blir lös).

Sv: Linfrö VS Rapsolja

En häst som mår bra uppvisar dina önskade "symtom" utan tillskott.
Hästen är gräsätare, mår bäst av att äta gräs/grovfoder av god kvalitet samt att få vara ute med hästsällskap och få lagom mycket motion. Vid tillfälliga "svackor" ger jag B-vitamin. För övrigt inget speciellt tillskott. (Mina hästar är fina både i päls och mage.)

Oljan bryts ner i hästens mage och har ingen laxerande effekt utöver det mankemang som kan uppstå om man för fort introducerar nytt foder. Vi kör på linfröolja och märker en förändring i päls (bättre) och ger det för att få upp energihalten i foderstaten.

Vill man ha laxerande effekt får man sonda parafinolja.

Grejen är att hästen blir ganska dålig i magen av gräs och trots lång invänjning så blir han inte bättre. Därför skulle han behöva äta hö och bara gå i sommarhage på dagarna ungefär. Samtidigt är det ett dilemma i stallet att det är tre hästar. Jag vill gärna ha min inne på nätterna för att äta hö, men han kan inte stå ensam och dom andra vill ha sina ute dygnet runt så länge som möjligt.

Att jag undrar om linfrö och rapsolja nu är bara för att jag vill försöka hjälpa honom att bli bättre trots betet. Jag hoppas på att han ska bli fastare i magen av det jag ger och har provat ex fiberplex (fungerade inte). Han har en bra tarmflora och han får inte så mycket kraftfoder. Det kommer bli bättre när betet tar slut men jag vill gärna att han ska ha en fin mage även nu. Betet är inte heller så kraftigt (då hade han varit ännu värre).

Om jag vore du så skulle jag ge en kur med färsk jäst (från mataffären), ett halvt paket om dagen under ett par dagar. Jag skulle även ge linfröpellets/linfrökaka (jag har för mig att linfröoljan inte skyddar magen så som linfröna gör), linfröna skulle jag fortsätta med en längre period.

Han har en bra tarmflora

Är verkligen tarmfloran bra? Han är ju lös i magen, det är ett tecken på att tarmfloran inte är bra...

Han hade sandkolik tidigare när han gick i vinterhagen och då fick han en tarmflorekur av veterinären. Så den är som den ska...

Om jag nu ska ge bakjäst... Finns det något "dåligt" med det? Eller påverkar det inte hästen över huvud taget förutom att förstärka tarmfloran?

Tarmfloran är inget som är oföränderligt. Även om han tidigare fått en kur kan tarmarna mycket väl vara i olag igen.

Om han tidigare varit behandlad för sandkolik tycker jag du ska kontakta behandlande veterinär och diskutera problemet med denne. Bestående tarmrubbningar kan faktiskt ge så svåra problem att hästen inte kan rehabiliteras.

Fick inte tag i henne men nu får han färsk jäst i några dagar iaf. Så lär jag ju märka om det fungerar så kan jag försöka få tag i henne senare.

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 041
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 311
Senast: Lillebjörn
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 085
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Hej Buke! Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan...
Svar
19
· Visningar
7 574
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka