Linfrö frågor...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare missmuppsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 481
M

missmuppsan

Har lite frågor angående linfrö. har fått tips om att ge min valack linfrö då han har svårt å hålla sig i hullet, och undra nu hur man gör.

Har hört att man antingen stall koka, eller lägga dem i varm vatten, men hur länge?

hur mycket skall man ge hästen per dag?
och kan man köpa linfrö i matbutikerna?

mvh muppsan

Sv: Linfrö frågor...

ja, visst kan man köpa i matbutikerna men det blir ju ganska dyrt ;)

vi kokar på låg värme länge tills det blir som "snor" i dubbel mängd vatten.

vi ger för päls och mage 1 gång i veckan. ponnyna 1/2 dl och hästarna 1 dl. så har vi gjort i över 30 år antagligen av gammal och ohäjdad vana :angel: fick då det rådet av en gammal militär.

hela linfrön måste kokas upp (!) eftersom de annars kan vara giftiga för hästen. Dock rekommenderas endast ett snabbt uppkok.

Finns även en variant som kallas linfrökaka, och som är krossat linfrö, vilket man inte behöver koka. Det blandas bara med vattnet.

Tredje alternativet är loppfrö, som man kan ge hela och utan att koka.

Håller med föregående att livsmedelsbutikernas alternativ blir väldans dyrt. Leta nån leverantör till häst isället.

minns jag inte helt fel så är det cyanid som bildas om man inte blötlägger (tydligen många som gör så) en längre tid eller kokar ur.

Vätecyanid till och med...

eller blåsyra på "ren" svenska.

Bildas när fröna krossas.

Det enklaste är att köpa linfrökaka det är pellets som du bara ger, ev blöta dem en stund innan:idea:

Tror ni att linfrökaka eller pellet finns på lantmanna?
och va kostar de i sånna fall ungefär? är de 1dl torr linfrö kaka/pellet man skall ge?

Tror ni att linfrökaka eller pellet finns på lantmanna?
och va kostar de i sånna fall ungefär? är de 1dl torr linfrö kaka/pellet man skall ge?

ganska nära där du bor finns en som har linfrökaka till salu.

Är ganska ny i bukefalos och inte riktigt 100 på vad man får skriva och inte, men jag tror att han i andra trådar refererats till som "gubben i sala". Och de flesta som håller på med trav i alla fall vet nog vem det är...

hoppas det kan va till nån hjälp...:)

sorry, missade att svara på det jag egentligen skulle svara på...:

kostar inte mycket och om jag inte missminner mig så är det nog ca en deciliter man ger...

ganska nära där du bor finns en som har linfrökaka till salu.

Är ganska ny i bukefalos och inte riktigt 100 på vad man får skriva och inte, men jag tror att han i andra trådar refererats till som "gubben i sala". Och de flesta som håller på med trav i alla fall vet nog vem det är...

hoppas det kan va till nån hjälp...:)

Hmmm vet inte ens vart sala ligger, kan du inte skicka att privatmedelande till mig och berätta exakt vem och vart?

mvh muppsan

rätta mej om jag har fel! jag vet att man kan ge linfrön till hästar som har drabbas av kolikanfall.. det gav jag diana

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 153
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 699
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 538
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka