Linfrö el linfröolja

G

Gargamella

Vad är bäst att ge -olja el frö?

Hur fodrar man med linfrö? Som de är, blötlagda (hur länge?), kokade???

Vad kan vaar fördelar med olja?

Prisskillnad?

:bow:

Sv: Linfrö el linfröolja

Det finns en tråd längre ner el andra sidan här ang linfrö.

Jag ger linfröolja, finns oxå en tråd här, sök efter dem!

Gargamella skrev:

Prisskillnad?

:bow:

:o :o :o Det finns enklare sätt att ge linfrö, nämligen i pellets form direkt i fodret.
Kan köpas billigt igenom Börjes i Tingsryd, vet inte om det finns på postorder. Men jag har betalat 95 kr för en liten säck minns inte hur många kilo det innehöll, men jag tror även lantmännen har det fast där är nog priset högre.
Annars har jag kokat linfrö i många år, ca 1 dl frö och ett par dl vatten, koka upp ordentligt och koka i några minuter under omrörning, så att blåsyran har kokat väck.

Lotta

Det beror på vad du vill uppnå. Oljan innehåller enbart energi, krossade linfrön och linfrökaka tillför även gott om protein. Hela linfrön är enbart smörjande för tarmen - näringsämnena i dom kan varken vi människor eller hästar tillgodogöra oss.

Linfrökaka (pellets) är enklast. Det är bara att ge precis som vilket foder som helst. (de är färdigbehandlade och behöver inte kokas eller hettas upp, men får gärna blötläggas)
Linfrön (hela eller krossade) ska kokas eller hettas upp innan de ges till hästar.

Om man vill enbart tillföra ENERGI och ingen protein i foderstaten. Snabb energi.

Jag har tidigare gett flytande linfröolja i maten, men nu använder jag fodret Mustang Müsli, där det ingår linfrö i fodret.

Jag fodrar med det för att smörja tarmen-så jag kokar och fodrar med peckelslemmet...

Jag ger min vallack linfröolja en period på hösten och en period på våren. Det har funkat bra, tycker det är mycket enklare än att koka linfrö osv, och eftersom jag inte ger det alltid så är det inte så himla stor kostnad heller..

Men smörjer olja & pellets tarmen alls? El är det bara hela, kokade linfrön som smörjer???

Det är i huvudsak smörjmedel för tarm jag är ute efter till min häst. Lite extra energi gör inget om jag får på köpet, protein får hon tillräckligt,

Gargamella skrev:
Men smörjer olja & pellets tarmen alls? El är det bara hela, kokade linfrön som smörjer???

Det är i huvudsak smörjmedel för tarm jag är ute efter till min häst. Lite extra energi gör inget om jag får på köpet, protein får hon tillräckligt,

Oljan borde väl smörja också, men jag är inte säker, däremot gör pelletsen det.
Hur vet du att hon får tillräckligt med protein?

Gargamella skrev:

Linfröolja byter sakta men säkert ut fettvävnaden i mage och tarm, på så sätt blir mage och tarm mindre känslig för bl a foderombyten eller andra förändringar som kan ge magproblem. Man har gjort studier med linfröolja som bl a påvisar klara förbättringar hos hästar med eksem och/eller upprepade fånganfall.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783
Länken till studien om eksem och andra hudåkommor, tyvärr funkade inte den som visar studien om kolik samt fång.

Senast ändrad:

Det vet jag därför hon har en uträknad foderstat baserat på ett analyserat hö. Dessutom är hon lagom rund å go, musklad & fin i pälsen....:d

milly skrev:
Oljan borde väl smörja också, men jag är inte säker, däremot gör pelletsen det.
Hur vet du att hon får tillräckligt med protein?

Gargamella skrev:
Det vet jag därför hon har en uträknad foderstat baserat på ett analyserat hö. Dessutom är hon lagom rund å go, musklad & fin i pälsen....:d

Okej, det var just det jag undrade! :smirk:
För en del säger: "Vi har ett jättebra och fint hö" och tror att det är proteinrikt eller så, utan att egentligen ha ett hum om det eftersom de inte har analyserat.

Finns i Finskafoders sortiment linfrökross som du tar varmvatten från kran och låter det ligga i blöt i 10-20 min behöver inte kokas.Dom har även linfröolja.DERAS energiolja innehåller ryps och sojaolja finns i deras Racingsortiment.

Jag har använt Finska Foders linfrö koss till mina hästar. Vad bra det vara att slippa hålla på med att koka linfrö. Genom att vi har varmt vatten i stallet så fixar jag det nu på 15 minuter. Härtarna tycket mycket om denna kross och jag här även brukat ge dem linfröoljan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Visst känner man tydligt på lukt o smak om en olja är härsken? Hittade en dunk linfröolja som var bäst före ca 1 år sedan.... Luktar o...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: mily
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 857
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar