Linementa?

A

Asterix

Vad tycker ni är för och nackdelar med och linementa hästar?

jag linementar min ponny efter ansträngt ridpass ex hoppning eller uteritt. Jag linementar på rygg, ben, lårmuskel! :bump:

Sv: Linementa?

jag kan inte finna några nackdelar med att linemanta förutom att hästarna kan blistra, men om man är försiktig med dom starkare linementen så undviker man ju det. annars tycker jag bara att det finns possetiva effekter. Därimot skall man unvika att linementa en häst som man misstänker har träningsverk, det blir dubbelt så värre då. Och det bevittnade jag när jag hade släpat mig ut på en joggintur och hade på linement dagen efter då jag hade träningsverk i bennen. Jag kunde inte sova på hela natten, först kom den kylande effekten som gjorde mig alldeles iskall och det kändes som om jag var på antarktis.trots att jag hade duntäcke, sen kom den värmande känslan, det verkte i benen som bara den, och känndes som om man typ hade 45 grades feber. så jag kan tänka mig att det blir ungefär lika för hästarna.

Riskerna är blistereffekter. T ex om man lägger på ett varmt täcke ovanpå, eller lindar benen.

Alla hästar reagerar ju olika.

Men fördelarna är ju att hästen får lite massage när man linimentar, samt att linimentet har sin verkan och ökar blodcirkulationen.

Personligen gör jag det bara vid extra ansträngande arbetspass..

Ok.. jag har aldrig på de dagen efter hårt ridpass, utan driekt.
Ja andvänder radital, själv tycker ja att de e bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
685
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 994
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka