U

Uddatyp

vilket linement ska man använda och som e bra mot gallor?
hört att blue lotion ska vara bra?
kan man använda de för mycket?

Sv: linement

personligen föredrar jag radital, tycker det är effektivare.
lite beroende på varför hästen har gallor, hur jag väljer att behandla.
är det fodergallor(mitt halvblod får det varje höst efter betet av halmen)lägger jag jodopaxomslag över natten i några dagar, så går dom ner.ett annat halvblod stod lindad (med padd) nästan varje natt, då han va stor och tung. han behövde inte mer för att hålla benen torra. använder ofta radital efter ridpass om hästen har jobbat lite hårdare.

Blue lotion o radital e väl ganska starkt?? Prova på dig själv och se...hästen e känsligare i huden än vad du e...
Jag kan rekomendrera du prövar med arnika linement och lindor över natten. Arnikan e ganska mild och risken att du blistrar hästen e inte så stor då...

Har du mycket pengar så kan du investera i Back on track-vaddstycken. Dom är helt underbara ! Kostar en del, men det är värt pengarna.
Jag använder Red Lotion (Emin), Radital Kylgelé, Arnika Gel, Isspray, Speedway..
Allt beroende på hur mycket hästens ben "kräver". Vill man ta i med hårdhandskarna kan man alltid blistra (med Cedarolja).
Jag lägger alltid bandage på min häst varje natt, blir varmt och cirkulationen hålls igång.
Jobba med värme och kyla.

Enig med happyjoy, Back on track underlagene er supre. Kjøpte selv her for en stund siden og kan ikke si annet enn at jeg synes de virkelig er verdt pengene sine.. Ellers så har jeg begynt å bruke AMC sin kjølebalsam - den gjør jobben sin :) Har bluelotion også, men den har i det siste blitt mest brukt på sambo:rofl:

Varför får din häst gallor? Jag skulle välja att ta reda på orsaken innan jag beslutar vad jag ska använda och hur ofta. Min ena häst fick det jämt när han stog i box/spilta, så jag ställde honom på lösdrift och han är jätte fin i benen nu, aldrig en galla :D

hon har alltid haft gallor..enligt förra ägaren..som inte gjort nåt för att försöka få bort dom...de spelar ingen roll om hon står still eller rör sej..dom e kvar endå.

men ja hade iallafall tänkt o testa få bort dom nu.
skulle gärna linda men de går inte för ja är inte där på kvällen och på morronen och de ingår inte i hyran.

därför hade ja tänkt testa nåt linement eller nåt för ja har märkt att de blir mycke bättre när ja kyler med kallt vatten.
sen ja började med de har gallorna minskat jätte mycke.

De flesta liniment värmer, alternativt kyler först och sedan värmer.

Jag skulle lägga våtvärmande arnika under nätterna. Eller ännu hellre BoT. Om man inte lindar värmer man pälsen mer än huden och underliggande vävnad.

jo ja skulle också hellre lindat med BoT på natten men nu går inte de.
så fram tills ja flyttar så får ja göra nåt annat..som hjälper lite iallafall.

men ja har hört att blue lotion ska vara väldigt milt?

prova kyl lera.... har hört att det ska vara efektivt och milt ...

KL*
Jag törs inte linda o linimenta samtidigt.
Men de har kanske ändrat innehållet i Blue lotion? På 25 år.
Min ridlärare för så där en 100 år sedan red sin unghäst trött i djupsnö.

den hade för vana att skicka av henne titt som tätt.
Hon hade bara travat den men blev överanstängd i senorna och satte på BL o lindade.
Dagen därpå han den fått ganska stora blisterskador på skenorna.
Den blev bra, men hade de vita fläckarna kvar som ett minne av det tråkiga som hästen hade varit utsatt för.

Nej, men arnika är till för att linda samtidigt. Mycket bättre effekt än att bara gno in liniment.

jo..men ja behöver ett bra linement som funkar utan att man behöver linda eftersom ja inte har möjlighet till o göra de nu..annars hade ja ju gjort de.

ja hörde att blue lotion kan va bra eftersom de tydligen är ganska milt...men de finns ett starkare också va?

Hästliniment är suveränt även på oss människor..!!
Jag brukar testa linimentet på mig själv först, har problem med nacke och axlar. Hittills är Racing Liniment outstanding !! Finns på Börje´s..:banana:

Du kan använda Blue Lotion och man kan massera in det ganska mycket utan att få blisterskador, du behöver inte vara orolig. Det är synd att du inte kan linda, för som många andra, så föredrar jag arnica, men det är ju toppen ändå eftersom det finns arnica gel som du kan massera in utan att använda lindor:) Jag användor också arnicatabletter om våra kusar fått sig en smäll och det är verkligen toppenbra!!! I:love: Arnica. Lycka till att hitta orsaken till gallorna, de ploppar ju inte upp utan anledning, men kan vara knepigt att hitta orsak till, det finns ju så många.

vissa linement kan ge blister skador om det blir blött....

vilka linement då?
hur länge efter att man tagit på de får de inte bli blött o så?
tänkte om de är snö ute o så..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 035
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
319
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama